Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe Modell S uten panoramatak

Startet av saxo-ole, tirsdag 01. mars 2016, klokken 14:52

« forrige - neste »

Elmo

Å starte Init Charge på 80% (?) og la den gå ferdig kan være hard kost for batteriene !!
Og du vet at du bør/skal fylle vann etterpå - ikke sant ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

saxo-ole

Den sier 80% men hvor reelt er det tallet? Den ville jo ikke gå når den stod på 80%.
Har handlet batterivann idag og må lage noe tilkobling for å ta vannservice.

Elmo

80% er nok ganske reelt. Bilen stopper (vil ikke gå) når totalspenningen på batteriene kommer under 100volt.
Denne "kombinasjonen" skjer når noen batterier er defekte og mister spenningen. De batteriene som er OK har altså allikevel 80%.
Og det jeg antydet er at Init Charge programmet kan ødelegge OK batterier når det kjøres fra 80%. Det skal egentlig bare kjøres fra 0% (med mindre du er "ekspert" og stopper det manuelt i rett tid).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Matheus

Ikkje lek med lading på defekte batterier. Det du trenger å gjøre er å kjøre til ladelampe begynner å lyse (80%) hos deg også sjekke med voltmeter og Biltema batteritester (den gir belastning 50A). For å finne hvilken kasse må ned. Sjekk spenning på dei tre store sikringer (shunts), del spenning med 3,6 og 11 for den største kassa. Lav gjennomsnitt spenning tyder på feil (under 6v). Lykke til. Ikkje kjør mer bilen fordi det blir bare vare fra lading til lading
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

saxo-ole

Gikk på ca 10liter på vannservice. Mest på kassa bak, noen som ikke var så rart. Når den var fyllt opp rant det også vann fra hullet i midten av kassa. Kan vel anta at det kommer fra en ´sprengt´blokk eller to...

Vannservice gikk unna med en trakt og en silikonslange i passende størelse som jeg hadde i servicebilen.
Ingen overganger eller nye koblinger. Tok helt enkelt å skrudde opp de originale koblingene og tok ut tilbakeslagsventilen der jeg skulle fylle, og satt tilbake når jeg var ferdig.

Måle spenningen på sikringen kan vel fort gi litt falske verdier om man ikke er veldig rask?
Må lage seg noen kontakt med kabler så man får koblet batteritester inn på kontakten til sikringen kanskje...
Når jeg får tid til å kjøre bilen opp på verkstedet mitt er det vel ganske enkel sak å få ned kassene, eller?
Med bilen på løftebukk og girkassejekk å senke ned kassa med.

Enn så lenge så får den tåle å bli (miss)brukt de få kilometerene i uka, og noen få timer lading før bruk.

Elmo

Sitat fra: saxo-ole på fredag 22. januar 2016, klokken 00:27
Ja, det er kjølvann i tanken og jeg kan se pumpen sirkulere.
Sitat fra: saxo-ole på torsdag 04. februar 2016, klokken 20:01
Gikk på ca 10liter på vannservice. Mest på kassa bak, noen som ikke var så rart. Når den var fyllt opp rant det også vann fra hullet i midten av kassa. Kan vel anta at det kommer fra en ´sprengt´blokk eller to...
Det er ekstremt uvanlig at sprengte blokker lekker elektrolyttvann men ikke kjølevann. Kjølekappen ligger tross alt utenpå neste hele veien rundt.
Når det lekker vann under vannfylling så er det vel vel så sannsynlig at det lekker i slangene. Men med din korte rekkevidde så tror jeg allikevel at du har ødelagte blokker.
Noen gangen eksplodere batterier internt. Dvs. det blir hull mellom kjølevann og elektrolytt, men ikke i ytterveggen. Med glykol i elektrolytten så blir batteriet 0 volt umiddelbart.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA