Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ønskes kjøpt 72V brukt batteri

Startet av Burger, tirsdag 09. februar 2016, klokken 16:19

« forrige - neste »

Burger

Hei,

Jeg har søkt mye om dette men jeg får det rett og slett ikke til å fungere. Er Android bruker, ikke uredd å bruke penger på apps.

Jeg vil at bila alltid skal begynne å lade opp til 80% når ladekabel kobles til, og sørge for 100% ladet klokken 0700 hver morgen.

Det nærmeste jeg har kommet er
* sette lang levetidsmode på (lad til 80%)
* ladetimer : ladestart off, ladestop 0700 hver dag.
* Når jeg parkerer bila bruker jeg Nissan EV til å starte lading, som da stopper ved 80%.

I tillegg så har jeg satt opp bila til å sende meg mail ved ladestart og stop, så jeg har en verifikasjon på at lading faktisk har startet.

Drømmesituasjonen hadde vært :

* Begynn å lad til til 80% ved tilkobling av strøm.
* Nissan EV eller Leaf Manager kan sende "Begynn å lad til 100%" i tilfelle jeg trenger det.
* Ladetimer sørger for 100% til klokken 07:00

Jeg har faktisk lært meg å bruke Nissan EV eller er utrolig heldig, det tar bare tid. Verifikasjon gjøres med mailvarslinger på ladestart, stop, og start av klimaanlegg.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

ebecker

Hei!
Jeg er ganske fersk selv men tror denne metoden er ganske nærme det du etterspør.
Sett long life tilbake til 100% under settings. Sett opp ladetimer 1 (start charging) fra kl 00:00 til 00:00 hele uken til 80% lading. Bilen vil da starte lading til 80 prosent umiddelbart når du setter i kabel.
For å lade til 100 prosent kan du trykke 'timer OFF' knappen til venstre for ratt eller «Start charging» fra mobilapp

Se også denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25313.msg429459.html#msg429459

Hansi

Jeg har også samme drømmesituasjon som deg Burger, jeg har heller ikke fått det til.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

nr1rayner

Hadde det ikke vært så utrolig mye enklere hvis de hadde gitt oss flere valg, 70, 80, 90 og 100% eller aller helst egendefinert ;)
80 kan bli lite, men 90 bør som regel holde..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Burger

Sitat fra: ebecker på tirsdag 05. januar 2016, klokken 20:46
Hei!
Jeg er ganske fersk selv men tror denne metoden er ganske nærme det du etterspør.
Sett long life tilbake til 100% under settings. Sett opp ladetimer 1 (start charging) fra kl 00:00 til 00:00 hele uken til 80% lading. Bilen vil da starte lading til 80 prosent umiddelbart når du setter i kabel.
For å lade til 100 prosent kan du trykke 'timer OFF' knappen til venstre for ratt eller «Start charging» fra mobilapp

Jeg bør ha bilen ladet til 100% hver morgen, worst case scenario så kommer jeg hjem fra jobb med 15% batteri. Det er også kjekt å ha mulighet til å ta en stopp på en butikk eller to.

Hele ønsket mitt er å ha bilen toppladet før jeg drar på jobb, men toppladet kortest mulig tid, dvs stoppe lading på 80% til vanlig.

Jeg er spent på charge amps laderen som skal ha wifi. Drømmesituasjon 2 er om den er smart nok til å kommunisere med leafen og et API, f.eks snmp eller http get og put, for å polle % ladet, om den lader, start og stop lading. Da er jeg i mål med litt raspberry pi, linux og noe pythonkode. Men kjenner jeg grauthau rett som skal lage smarte dingser så krever de browser med javascript og javastøtte. Fancy grafer dog :-)

Edit : Glemte avanserte grauthau, dvs løsningen krever skya og enten browser (f.eks IE 6) med javascript og java eller en app som brekker hver android/IOS oppgradering. Selvsag ikke noe mulighet til automasjon.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Einar_S

Ikke gjør dette for vanskelig!
Nå om vinteren kan du trygt lade til 100%.
Om sommeren lader du til 80% med mindre du skal på langtur.
Enkelt som det. Da kommer du i nærheten av å rekke like langt på vinter som sommer.
Og batteriet må stå veldig lenge med 100% lading før det svekkes når det er kjølig, for ikke å snakke når det er kaldt.

Det er summen av fullading*varme*tid som dreper batteriene.
Senk en av faktorene vesentlig, og de andre blir nesten uvesentlige.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Burger

Jeg viiiiiil gjøre det vanskelig :-)

Neida, men det er faktisk litt greit å ha batteriet oppvarmet som en bieffekt av lading når det er kaldt også.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

nr1rayner

Sitat fra: Burger på onsdag 06. januar 2016, klokken 20:30
Neida, men det er faktisk litt greit å ha batteriet oppvarmet som en bieffekt av lading når det er kaldt også.
Har spurt i andre tråder før, men ingen har svart noe konkret. Hvor mye varme gir det egentlig? Tipper at det neppe er snakk om mer enn 1-2 C ved saktelading.. Ergo, ikke noe som jeg gidder å bry meg om ;)
Og er det egentlig noe for andre å bry seg om?

Men så skal det jo også sies at jeg har svært gode elbil-forhold. Min lengste tur til jobb er 3-4 mil, med lademulighet både hjemme og på jobb, så  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ingebrigt

Jeg kjørte min ene 12-modell hjem i noen gode minusgrader her om dagen.
På 7 mil ble batteriet varmet fra -2 til +7 eller der omkring. Bilen ble plugget på lading umiddelbart etter hjemkomst. 1-2 timer senere var temperaturen øket til 9 grader, neste gang jeg sjekket etter ca 4 timer lading var den falt under 7 grader igjen, altså gir ikke 12A lading så mye spillvarme å rope opp om. Alle temperaturer i følge LeafSpy.

olemorten76

Sitat fra: ebecker på tirsdag 05. januar 2016, klokken 20:46
Sett long life tilbake til 100% under settings. Sett opp ladetimer 1 (start charging) fra kl 00:00 til 00:00 hele uken til 80% lading. Bilen vil da starte lading til 80 prosent umiddelbart når du setter i kabel.
For å lade til 100 prosent kan du trykke 'timer OFF' knappen til venstre for ratt eller «Start charging» fra mobilapp

Jeg har samme prosedyre. Bortsett fra at jeg nylig fant ut at "timer off" knappen kan trykkes inn også før kontakten settes i, ikke bare i etterkant. Dette letter hverdagen min noe, da jeg slipper å gå inn i bilen igjen etter at jeg har plugget den for å trykke inn timerknappen de gangene jeg ønsker fullading. Ett trykk lyser den midterste ladekampen (timer off er aktivert) ig et trykk til så slukker lampen (timer off er deaktivert)
2019 Tesla Model 3 LR awd
2018 BMW i3 FC LCI

Hansi

Jeg sendte spørsmål til evnorway@nissan-services.eu:
"Er det noen måte å få til følgende på?
Jeg ønsker gjerne at bilen alltid skal begynne å lade opp til 80% når ladekabel kobles til, og sørge for 100% ladet klokken 06:30 hver morgen i ukedagene."

Jeg fikk til svar:
"Det er dessverre ingen mulighet for å velge 100% lading på spesielle tider. Da må du legge inn dette manuelt i bilen dagen før og stille den tilbake til 80% når du vil lade til dette."
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Kjell Leaf

Sitat fra: Hansi på mandag 08. februar 2016, klokken 13:06
Jeg sendte spørsmål til evnorway@nissan-services.eu:
"Er det noen måte å få til følgende på?
Jeg ønsker gjerne at bilen alltid skal begynne å lade opp til 80% når ladekabel kobles til, og sørge for 100% ladet klokken 06:30 hver morgen i ukedagene."

Jeg fikk til svar:
"Det er dessverre ingen mulighet for å velge 100% lading på spesielle tider. Da må du legge inn dette manuelt i bilen dagen før og stille den tilbake til 80% når du vil lade til dette."
Det du gjør er å sette bilen til lading 80%, så går di inn på mobilen din og setter ladetimeren der til når du vil lading vil starte. Setter du den på 04:00 har du 100% kl 07:00. Du må jo da sette timeren på mobilen hver dag, men det er ikke så mye jobb.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

qualbeen

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 08. februar 2016, klokken 13:22
Sitat fra: Hansi på mandag 08. februar 2016, klokken 13:06
Jeg sendte spørsmål til evnorway@nissan-services.eu:
"Er det noen måte å få til følgende på?
Jeg ønsker gjerne at bilen alltid skal begynne å lade opp til 80% når ladekabel kobles til, og sørge for 100% ladet klokken 06:30 hver morgen i ukedagene."

Jeg fikk til svar:
"Det er dessverre ingen mulighet for å velge 100% lading på spesielle tider. Da må du legge inn dette manuelt i bilen dagen før og stille den tilbake til 80% når du vil lade til dette."
Det du gjør er å sette bilen til lading 80%, så går di inn på mobilen din og setter ladetimeren der til når du vil lading vil starte. Setter du den på 04:00 har du 100% kl 07:00. Du må jo da sette timeren på mobilen hver dag, men det er ikke så mye jobb.

Kan du ikke få til dette rett i bilens systemer?
- Mellom kl 10:00 og 04:00 setter du maks lading til 80%
- Mellom kl 04:00 og 10:00 setter du maks lading til 100%

Dermed vil bilen først begynne å lade seg helt opp når klokka passerer 04 hver natt.
(Også natt til helg, helligdager, etc.)

Kjell Leaf

Sitat fra: qualbeen på tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:44
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 08. februar 2016, klokken 13:22
Sitat fra: Hansi på mandag 08. februar 2016, klokken 13:06
Jeg sendte spørsmål til evnorway@nissan-services.eu:
"Er det noen måte å få til følgende på?
Jeg ønsker gjerne at bilen alltid skal begynne å lade opp til 80% når ladekabel kobles til, og sørge for 100% ladet klokken 06:30 hver morgen i ukedagene."

Jeg fikk til svar:
"Det er dessverre ingen mulighet for å velge 100% lading på spesielle tider. Da må du legge inn dette manuelt i bilen dagen før og stille den tilbake til 80% når du vil lade til dette."
Det du gjør er å sette bilen til lading 80%, så går di inn på mobilen din og setter ladetimeren der til når du vil lading vil starte. Setter du den på 04:00 har du 100% kl 07:00. Du må jo da sette timeren på mobilen hver dag, men det er ikke så mye jobb.

Kan du ikke få til dette rett i bilens systemer?
- Mellom kl 10:00 og 04:00 setter du maks lading til 80%
- Mellom kl 04:00 og 10:00 setter du maks lading til 100%

Dermed vil bilen først begynne å lade seg helt opp når klokka passerer 04 hver natt.
(Også natt til helg, helligdager, etc.)
Nei, det går ikke.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA