Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: En liten dekk- og felgguide

Startet av leafnor, mandag 25. januar 2016, klokken 22:00

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: leafnor på torsdag 24. desember 2015, klokken 13:25
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 24. desember 2015, klokken 11:15
Jo, trommelbremser er billigere, derfor er enkelte billigutgaver av en modell som vanligvis har skivebremser levert med trommelbremser bak for å spare penger. Jeg er så gammel at jeg har hatt mange trommelbremser, tror du at de er mer problemfrie er du virkelig på bærtur, det ruster i trommelbremsene også, selv der trenger saltet inn. Skivebremsene er så lette å holde rene for rust at jeg kan overhodet ikke se problemet.
Sitat fra bilindustrien.com :
"Den viktigste grunnen til at trommelbremser er fortsatt i bruk er på grunn av kostnadene. De er mye billigere å produsere enn skivebremser. Også, kan trommelbremser doble som en parkeringsplass pause, ytterligere redusere kostnadene ved produksjon av et kjøretøy. Med skivebremser på alle fire hjul, produsenter har til å bygge en egen parkeringsbrems i bremse rotoren, og legger til kostnadene sine."
Leaf har både trommelbrems (Parkering) og skivebrems. Ett eller annet med vekt/effekt og bremsedimensjonering som gjør at de har valgt slik. Forøvrig, det jeg har vært bort i av parkeringsbremsløsning på skivebrems uten trommeløsning har vært noe herk når saltlaken har fått gjort sitt.
Trommel til parkbrems er ganske normalt, det bruker feks BMW og MB også.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

fonberg

EU-kontroll av Leaf i Trondheim: er det kun Witro som tar det, eller er det andre verksteder som tar i mot Leaf og som dere vil anbefale?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

nr1rayner

Hvordan stiller de seg til LED-pærer på PKK?
Har byttet begge pærer i grøftelys, parklys og skiltlys til LED. Usikker på om de går gjennom, skal vel være E-merket her også sikkert?
Eneste E å finne på LED-baren min må vel være E i nettopp LED, så den er det i hvert fall bare å ta av...  >:(

Sitat fra: fonberg på mandag 14. mars 2016, klokken 07:42
EU-kontroll av Leaf i Trondheim: er det kun Witro som tar det, eller er det andre verksteder som tar i mot Leaf og som dere vil anbefale?

Er det ikke greit å bruke Witro? De fleste burde da kunne godkjenne Leafen, men er kanskje greit å dra til de som (burde) kjenne den best..?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Yeyeye

Tror da vitterlig alle aut verksteder kan ta PKK på Leaf. Witro har nok riktignok unik erfaring på modellen;)
De har ett eller annet prisgarantigreier på gang også, men mulig det bare gjelder service og rep.

Mvh Arild R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

leafnor

Sitat fra: fonberg på mandag 14. mars 2016, klokken 07:42
EU-kontroll av Leaf i Trondheim: er det kun Witro som tar det, eller er det andre verksteder som tar i mot Leaf og som dere vil anbefale?
Jeg brukte NAF.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

NAF er nøytrale, de tjener ikke på å skrive ut ekstra feil i håp om å få en verkstedjobb etterpå. Jeg pleier vanligvis å ta EU-kontroll der og sende evt smørbrødliste med feil rundt til andre verksteder for å finne beste pris. Nå er jo elbilene såpass nye og går gjennom stort sett uten feil, men man vet jo aldri.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA