Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukt eller ny iOn? (eller elbil generelt)

Startet av minim, søndag 13. november 2016, klokken 21:26

« forrige - neste »

minim

Nå er jeg spent før første prøve på denne turen nå til helgen :) Hadde en langtur mulighet til, men vi droppet bilen i siste liten og bestilte fly bergen-oslo fremfor for å stresse med ladeopplegg første gangen like etter kjøp av bil. Hadde også blitt samboeren som måtte kjøre retur alene og det var hun lite giret på med så lite elbil erfaring.

263km med våt vei og 0-3 grader før jeg når superlader på Sandane. Lader bilen til 90% i dag og kommer til å bruke den ca. 30km i morgen til henting/levering i barnehage. Har mulighet til å lade ca. 2-3timer  (13A) før avreise så håper å kunne reise med bortimot fullt batteri herfra for å unngå ladestopp utenom supercharger. Vi har ligget på 235Wh/km siden bilen ble kjøpt så med det forbruket skal vi bruke ca. 62kWh på turen ut av en 100% pakke som er roughly 75kWh + eventuelt forbruk for å holde kupe på 23-24 grader. Bør altså komme til superlader med rundt 16-17% igjen. Er fortsatt litt pessimist, men håper morgendagens erfaring vil endre min holdning til elbil på langtur :) 

-TMS 85D
-03 VW Polo

TorR

Sitat fra: minim på torsdag 17. november 2016, klokken 21:40
Nå er jeg spent før første prøve på denne turen nå til helgen :) Hadde en langtur mulighet til, men vi droppet bilen i siste liten og bestilte fly bergen-oslo fremfor for å stresse med ladeopplegg første gangen like etter kjøp av bil. Hadde også blitt samboeren som måtte kjøre retur alene og det var hun lite giret på med så lite elbil erfaring.

263km med våt vei og 0-3 grader før jeg når superlader på Sandane. Lader bilen til 90% i dag og kommer til å bruke den ca. 30km i morgen til henting/levering i barnehage. Har mulighet til å lade ca. 2-3timer  (13A) før avreise så håper å kunne reise med bortimot fullt batteri herfra for å unngå ladestopp utenom supercharger. Vi har ligget på 235Wh/km siden bilen ble kjøpt så med det forbruket skal vi bruke ca. 62kWh på turen ut av en 100% pakke som er roughly 75kWh + eventuelt forbruk for å holde kupe på 23-24 grader. Bør altså komme til superlader med rundt 16-17% igjen. Er fortsatt litt pessimist, men håper morgendagens erfaring vil endre min holdning til elbil på langtur :)

Dere får sikkert en fin tur i dag! Tillater meg å tippe 7-10 % i rest når dere når superlader, så setter pris på om du oppdaterer tråden med resultat  ;D.

Uansett bør dette gå helt fint. Vi har fersket oss selv i få rekkeviddeangst når indikatoren sier 20 km tilgjengelig og det er 1 mil til laderen, men det er altså irrasjonell angst når man har mer en dobbel rekkevidde tilgjengelig enn gjenstående distanse. Om bilen varsler at du må holde deg under en viss fart for å nå destinasjonen, så går den melding kjapt bort om du tar det rolig noen kilometer. (Den "oppfordringen" dukker fort opp på skjermen når man er på lengre turer, men med dine regnekunnskaper trenger du ikke bekymre deg)

fonberg

Dette går helt fint. Har ganske mye erfaring med langkjøring (f.eks 360 km hjemmefra til første lading har jeg gjort mange ganger), og snittforbruket mitt på langtur er betydelig lavere enn totalforbruket mitt. Mitt totalsnitt er ca 220, mens langturer typisk ligger rundt 180 for meg (ligger typisk 0-15 over fartsgrensen).

Mest effektive måten å spare strøm på er å unngå høy fart; holder du deg under 90 hele veien så er jeg overrasket om forbruket ditt blir særlig over 200 tross våt vei.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

kjølholdt

Dette går helt fint, kjørt samme tur ofte tipper du har 8 mil igjen ved ankomst ;-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

weld77

Kjørte Bergen-Sunnmøre i sommer med P85D. Turen fra Bregen til Sandane SC er svært lite spennende rekkeviddemessig - det er null problem. Ladet til ca 90% på SC Åsane og ankom SC Sandane med 80-90 km igjen om jeg ikke husker feil.

nie

Jeg kjører denne strekningen mange ganger i året med 85D.
Med lading til 90% kommer ikke det der til å bli særlig spennende.
30km kjøring før avreise og 2-3 timer på 13A er du vel nesten tilbake på 90% når du starter på de 263km.

Da er det bare å slappe av og nyte turen.
Mitt typiske forbruk på denne strekningen på denne årstiden er ca 2,1 pr mil. Været i dag er nokså typisk "Vestlandsvinter" så dette kommer til å gå helt fint.

Du får gi oss en oppdatering når du kommer til Sandane :-)

cra

http://webcam.datainstituttet.no/jpg/image.jpg kan du se ladeplassene og planlegge hvor du vil stille deg opp. Nyttig dersom en av plassene allerede skulle være opptatt!  ;D

Pleier å spise middag på Mona Lisa (på skrå opp mot venstre når du står med ryggen mot sjøen). God service og bra mat så langt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: cra på fredag 18. november 2016, klokken 13:23
http://webcam.datainstituttet.no/jpg/image.jpg kan du se ladeplassene og planlegge hvor du vil stille deg opp. Nyttig dersom en av plassene allerede skulle være opptatt!  ;D

Da ser jeg at det er en bil som lader der, kan det være minim? ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

minim

Var nok litt tidlig :) Nettopp kommet frem nå. Gikk på 195Wh/km og 51.4kWh forbrukt fram til supercharger på Sandane. Hadde kommet helt frem med 20% igjen, men tok en 15min stopp på SC og kjørte rett på ferga :) Positivt overrasket egentlig, men må nok ha minst 90% for at det skal være komfortabelt å komme frem til SC på Sandane.

Startet på 3-4grader og krøyp ned på 1 grad på siste halvdel. Vått ca 60-70% så normale vestlandsforhold.
-TMS 85D
-03 VW Polo

nie

Sitat fra: minim på fredag 18. november 2016, klokken 22:30
Var nok litt tidlig :) Nettopp kommet frem nå. Gikk på 195Wh/km og 51.4kWh forbrukt fram til supercharger på Sandane. Hadde kommet helt frem med 20% igjen, men tok en 15min stopp på SC og kjørte rett på ferga :) Positivt overrasket egentlig, men må nok ha minst 90% for at det skal være komfortabelt å komme frem til SC på Sandane.

Startet på 3-4grader og krøyp ned på 1 grad på siste halvdel. Vått ca 60-70% så normale vestlandsforhold.
Jepp. Vinterstid med vær som idag er 90% komfortabelt på denne strekningen. Sommerstid har jeg ingen skrupler med å legge vei med 80% på batteriet og likevel ha gode marginer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA