Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har du trykket "Legg inn bestilling" (confirm)?

Startet av Panduck, lørdag 12. mars 2016, klokken 17:17

« forrige - neste »

Panduck

Chargeamps kabelen og medfølgende LEAF-ladekladd festes til bilen uten problem.

type2->type1 kabel og kabel i min "stasjonære" ladestasjon, festes ikke fast til bilen lengre. Det er litt rart, jeg hadde ikke dette problemet i begynnelsen. De sitter nå så løst, at jeg ikke tør bruke de. Jeg postet et spørsmål tidligere til leaf delen av forumet, men jeg antok da at problemet var kulde, noe det ikke ser ut til å være. Spør her for å få litt mer mulighet til "napp" for svar.

En elbilladekabelbutikk jeg var inne på en gang hadde en notis om "fortell oss om du har LEAF, da festet på kabelen må files ned for å passe til LEAF" (eller noe i den duren.) Er LEAF mer sær på hvordan låsen på kabelen skal være enn andre type1 biler? Stedet jeg kjøpte chargeamps kabelen fra nevnte ikke noe slikt, men når jeg ser på kabelen, ser det ut som om det er gjort noe "ettertilpassning" på låsen.

Det jeg da finner litt merkelig, er at kabelene faktisk låste seg fast i bilen min før, om dette var tilfellet, burde jeg vel ha hatt dette problemet fra starten av?

En annen forskjell på kabelene som låses fint, og de andre, er "skinna" som er på nedsiden av pluggen, er kortere på de som ikke låses (bare på øvere halvparten av kontakten), mens på de som låses fast er skinna helt ned. Vet ikke om dette har noe å si.

Kan jeg rette på ladestasjon / type2->1 kabel selv? Hva skjer om jeg eventuelt fjerner hele "låseflappen" fra ladestasjonen min, vil ting da fungere eller må det være noe der for at det skal sitte? Om kabelen på ladestasjonen ikke låses fast er definitift ikke det mest vesentlige, den er jo relativt fastmontert som det er.

MortenRA

Dette var jeg absolutt ikke klar over, og kan ikke huske å ha sett noe slik informasjon på noen av sidene jeg har vært inne på. Har sjekket litt, og ser at Grønne Mil har denne advarselen på sin Charge Amps Blue Spark:



Jeg skulle gjerne visst hvorfor kun denne siden (meg bekjent) har denne teksten, og hvilken modifikasjon som gjøres.
Tesla Model S 75D - Soon to come

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA