Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Påske-egg

Startet av kjbu, lørdag 16. april 2016, klokken 09:35

« forrige - neste »

kjbu

2014 : Vasket bil på fredag etter jobb. Død bil lørdag med tomt 12V batteri
2014 en uke etter : Vasket bil fredag etter jobb. Død bil lørdag med tomt 12V batteri.
Var inne på verksted 2 ganger, verksted fikk beskjed av Nissan Nordic å bytte 12V batteri. Jeg visste ikke det var en sammenheng med bilvasken.

Virket helt bra etter bytte, men vasker ikke bilen ofte.

2016, i dag : Vasket bil fredag etter jobb. Bil død i dag søndag. Tomt 12V batteri.
WTF!!! Tåler ikke bilen å vaskes??

Std høytrykks vask av utvendige flater og innside av hjulbuer.
Dette må jeg rapportere til Nissan. Noen som har en villeste ide hva som skjer?
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

elektrolux

Mulig bug i ellers plettfri bil?

Virker nesten som vaskingen din medfører økt stillstandsforbruk fra 12V batteriet på et eller annet finurlig vis?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nr1rayner

Du har kun brukt høytrykk? Der høytrykk "skal" brukes??
Høres merkelig ut.
Jeg kan spyle bilen på jobben, spyler min innimellom når jeg har anledning og det er høvelig vær (altså ikke 10 blå). Til tider flere ganger i uka. Vi har også underspyling, også brukt den 2-3 ganger.
Har aldri hatt noen problemer. Hver gang jeg spyler tar jeg alle hjul og hjulbuer vinters tid.

Stod selv med tomt 12v ved en anledning i sommer. Mistenkte da at Carwings hadde hengt seg opp og vekket bilen flere ganger gjennom den helga. Forhandler hadde ikke noen god forklaring på fenomenet og tvilte vel på at det var Carwings som var årsaken.
Diskutert endel under tråden som heter noe sånt som "Tomt 12v batteri, igjen".

Sjekket du spenning på 12v når det var dødt?
Har du sjekket hvilespenning på 12v når den fungerer?
Og ladespenning?

Tenker bare høyt her:
Kan tenkes at du har dårlig kontakt til 12v en eller annen plass, mest sannsynlig jording. Har ikke lett etter hvor kablene går, men, teoretisk sett hvis du har en dårlig jord-forbindelse som ytterlig svekkes når det kommer vann på kontakten kan det vel virke som batteriet er dødt. Eller, hvis bilen delvis mister kontakten kan den vel "slå seg av og på", altså, ting står i "dvale" mens bilen er av, men har du dårlig kontakt vil det helt sikkert trekke litt ekstra hvis den mister kontakt, får kontakt osv osv..

Sjekk at kabler på polene sitter godt, følg kablene og se om du ser noe muffens..
Etter at jeg stod med flatt 12v måtte jeg sjekke om jeg kunne gjort noe feil, latt taklampe stå på, lys osv osv. ALT slår seg av etter ei stund, selv taklampa om den står på on. Husker ikke leselys, men de skal vel også slå seg av. Eneste mulighet jeg fant til å la noe stå på er å åpne døra, vri lysbryter til park eller nærlys for så å lukke døra og låse.
Men da kommer en dingding-lyd samt "skru av lys" i displayet, og det legger man da merke til..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

#3
Kan det bli kondens noe sted, om du setter en kald bil i en fuktig vaskehall?

Er løsningen å vaske utendørs i stedet for innendørs?

Jeg regner med at det er for omfattende å finne ut hvor fuktigheten setter seg og skaper trøbbel.

LeafSwe

Jag har också sista veckan drabbats av tomt 12v batteri. Har felsökt själv och med leafspy.
Inget fel på 12v batteriet. Det är något som inte stängs av helt ibland "hänger sig" och drar ström.
I leafspy kan jag se att det är BMC och IPDM E/R som inte stängs av.
Kan också höra ett pipande ljud från motorummet med väldigt hög frekvens 15-20000Hz när den inte stängs ner helt. Då sugs ett fullladdat 12v batteri ur helt på ca 15timmar.
Har googlat och hittat andra med samma fel, mycket svårt att felsöka men byte av dörrkontakt gjorde att felet försvann för dom. När man öppnar dörr eller baklucka så väcks BMC IPDM E/R. Ska normalt kopplas ner efter ca 3-4minuter.
Enda sättet att få bort tjuvströmmen är att lossa batteripol.
Kanske relaterat till biltvätt och fukt vid dörrkontakten.
3P+
3SR+

nr1rayner

Har hørt den lyden du sikter til Leafswe, tror den forsvant etter ca 2 min.
Jeg målte total A fra 12v på min den gangen jeg stod tom, tror den lå på 2-3A mens den fortsatt hylte så stemmer nok godt overens med det du sier om tom etter ca 15 timer.
Etter lyden forsvant var den nede på 0,1A eller lavere.

Hvis det er noe feil med dørkontakten skal vel bilen tro at døren er åpen?
Og da skal man vel ikke få låst bilen?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

LeafSwe

#6
Sitat fra: nr1rayner på mandag 29. februar 2016, klokken 19:10
Har hørt den lyden du sikter til Leafswe, tror den forsvant etter ca 2 min.
Jeg målte total A fra 12v på min den gangen jeg stod tom, tror den lå på 2-3A mens den fortsatt hylte så stemmer nok godt overens med det du sier om tom etter ca 15 timer.
Etter lyden forsvant var den nede på 0,1A eller lavere.

Hvis det er noe feil med dørkontakten skal vel bilen tro at døren er åpen?
Og da skal man vel ikke få låst bilen?

Intressant! Då är det nog det som gör att batteriet sugs ur.
Men vad det beror på vet jag inte. Kanske inte är dörrkontakten. Eller dörrkontakten är glapp och sänder små strömmar som gör att datorn inte stängs av. Ingen aning, men intressant om vi till slut hittat orsaken.

Laddar man eller kör bilen inom ca 10timmar så märker man inte av att datorn hängt sig(om man inte hör pip ljudet som inte många hör pga frekvensen) mer än att den har låg spänning vid start och laddar länge ~14.4 för att kompensera.

Har haft tomt batteri tre gånger sista halvåret. Men kör dagligen och laddar nästan varje natt, så det kanske hade varit fler gånger annars.

Men nu ska jag ha koll på om pipet inte stängs av.
Öppnar motorhuv och laddlucka samtidig nu  :)
3P+
3SR+

nr1rayner

Bladde tilbake i tråden Tomt 12v igjen http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20211.15.html
Ser jeg husket litt feil, sitat fra mitt innlegg der:
Sjekket etter strømtrekk fra batteri. Rett etter lukket og låst bil ligger den på litt over 1A, men 1-2 min etter kommer en lyd, ca klikkelyd, og da er strømtrekket nede i 0,01 A eller hva det var.

Har uansett hørt den hylelyden uten å tenkt vesentlig over når den er "på"..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

MrMarbles

Må bare komme med et innlegg som "kan" være relevant her. Har en kompis som har en Ford Mondeo 2010 modell. Han opplevde ofte at 12V batteriet var tomt og ikke fikk start på bilen. Bilen var inne gjentatte ganger og de fant ikke feil. Tror også batteriet ble byttet (dette var i 2013).

Kompisen holdt på å klikke på Ford-forhandleren. Men til slutt: 12V laderen for hans bluetooth handsfree sto hele tiden koblet til. Og dette var altså feilkilden.

Poenget: Har du noe koblet til 12V inne i bilen som kan trekke strøm?

kjbu

Har ikke noe tilkoblet 12V-uttakene, heller ikke OBDII-leser. Må legge til at hver gang dette har skjedd har ikke bilen stått med ladekabel tilkoblet.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

nr1rayner

Sitat fra: MrMarbles på torsdag 03. mars 2016, klokken 09:00
Må bare komme med et innlegg som "kan" være relevant her. Har en kompis som har en Ford Mondeo 2010 modell. Han opplevde ofte at 12V batteriet var tomt og ikke fikk start på bilen. Bilen var inne gjentatte ganger og de fant ikke feil. Tror også batteriet ble byttet (dette var i 2013).

Kompisen holdt på å klikke på Ford-forhandleren. Men til slutt: 12V laderen for hans bluetooth handsfree sto hele tiden koblet til. Og dette var altså feilkilden.

Poenget: Har du noe koblet til 12V inne i bilen som kan trekke strøm?
Bra forslag det, men det skal ikke være relevant for Leaf da det ikke er strøm på sigarettenner med mindre "tenning" er på, slik er det i hvert fall på min.
Mens Ford som regel har konstantstrøm der, i hvert fall på de Ford jeg har vært borti som jeg husker i farta.

Jeg har en reservetelefon, eldre Nokia, som står fast koblet til den originale sigarettenneren.
Har også en ekstra "strømboks" med sigarettenner og usb-uttak som er koblet rett på ledningen til den originale sigarettenneren. Denne boksen er det lys i såvidt jeg husker, men kanskje viktigere er at 1 av usb-uttakene er koblet til dashcam.
For tiden har jeg også OBD2 koblet til hele tiden, MEN den har av/på knapp og står i 99,99999% av tiden av.

Med unntak av den ene gangen jeg stod med flatt 12v har jeg aldri problemer  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA