Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisøkning pga valuta er et faktum. Hva gjør dere med X reservasjon?

Startet av stefse, mandag 07. mars 2016, klokken 09:05

« forrige - neste »

stefse

Hvordan får dere varme i bilen under hurtiglading?
Startet med appen, og det funket, men det burde da ikke være nødvendig å fjernbetjene bilen når man faktisk sitter i den?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

David Skov Hansen

Med CSS er det muligt at lade og samtidig varme bilen. Ellers er det kun en af delene.

sybo

Jeg setter på avgangstid. Da starter varmen ganske kjapt (innen 5 min) og jeg har det varmt og godt :)
Ellers kan du skru på tenning, å starte varmeapparatet selv

vitcho

Det med at tænde bilen under Quick Charge er ikke så smart. Jeg har 2 gange oplevet en ABB-stander fejle fordi jeg havde tænding på. Jeg plejer derfor at aktivere varme via CarNet. Men ellers er afgangstidspunkt også smart (og nok mere stabilt)!

dabis

Sett på tenningen og sett varmen på full guffe under hurtiglading! Har alltid funket for meg. Skrur av klimaanlegget så for jeg er ferdig med å lade så holder bilen seg varm inni 1 mil eller to før du setter den på igjen nå i kulda. 
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

PokerFjes

Null trøbbel med tenning på mens man lader her. Jeg har kanskje hurtigladet 30-40 ganger.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

elektro

Det holder å skru på tenningen ja, så skal det blåse varmt(ish) hvis du hurtiglader og har varmen på. 22 grader og auto holder for meg. Merk a det ikke kommer luft ut av dyrene i midten i auto, så styr luften dit og mot føttene om du vil ha best mulig varme.

Men dabis har selvfølgelig et poeng om du ønsker å få mest mulig rekkevidde. Med klimaanlegget på OFF har du tilnærmet sommerrekkevidde også om vinteren. Så lenge du holder ut.. Setevarme hjelper, og tar relativt lite strøm.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

stefse

Opplevde det som en skrev at ladingen ikke gikk som den skulle når jeg hadde tenningen på. Dette var også en ABB lader. Etter det har jeg ikke "turt" å sette på tenningen, mest i frykt for å få kjeft av kona, hehe. Men det blir bra varme ved å aktivere med appen og.
Jeg skal forsøke igjen på en annen ladestasjon. Ser ut som andre biler gjør dette uten problemer.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Heimdal-eGolf

Ref rekkevidde i kulden. Bilen bruker mye mer strøm i kulda enn om sommeren selv om all varme er av.

Jeg gikk tom 500m før hytta for 3 uker siden... Stoppet på Orkanger for "hurtiglading", men ladet ikke nok. Kjørte på med full varme mens jeg ladet og kjørte av sted med 77% lading etter 45minutter. Distanse 73km og 700 høydemeter. På Orkanger var det -20 og på Nerskogen var det -28. Hadde ikke varme på i bilen, og det ble etterhvert kaldt...
Forbruket var 23,9kWt/100km med alt av og veldig rolig kjøring på denne turen. På sommeren har det aldrig vært over 16kWt/100km på samme rute.
Fikk slept bilen den siste biten dagen etter og ladet. På søndag hadde temperaturen steget til -10, men selv om batteriet var fulladet viste effekt/power meteret kun 50%. Etter å ha kjørt 50km var det steget til maks.
TM3 reservasjon 1.4.2016
2015 eGolf levert 4.5.2015
2014 eUP overtatt 25.9.2017

stefse

Mistenker at batterivarmingen tar vel mye strøm. Hvor nødvendig den er kan sikkert diskuteres. Energien ligger fremdeles lagret i batteriet, men man kan ikke belaste et kaldt batteri like mye som et varmt uten at spenningen faller. Altså vil bilen akselerere dårligere. Jeg har ikke behov for tilgang til full akselerasjon i kulda, men at batteriet holder hele veien hjem. Så dette er evt. nok en funksjon som det kunne vært tweaket med.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA