Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av goggo, fredag 24. juni 2016, klokken 16:55

« forrige - neste »

goggo


Av forskjellige årsaker lurer jeg på å selge min C-Zero og kjøpe en elektrisk varebil.

Har hatt kort prøvetur med denne idag, og synes prisen ser OK ut men har likevel mange spørsmål...
Grunnen til at prisen er såpass lav, er at det er endel riper i lakken, og en liten skade på bakre støtfanger. Av en eller annen grunn ser det ut til at bilen har blitt røft behandlet utvendig, men innvendig og i varerom ser den nærmest helt ny ut.  Svart er en idiotisk farge på en varebil spør du meg, men hvis prisen er riktig så får det vel gå... 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72776852

Hvis noen kan hjelpe meg å avklare noen av spørsmålene så er det flott. Selgeren har ikke så mye kjennskap til biltypen, det er en leasingbil som opprinnelig ble solgt i Norge og som leasingselskapet har tatt tilbake. Så det er leasingselskapet som er selgeren, og bilforhandleren bare formidler salget hvis jeg forsto det riktig.

Alt jeg evt kan få svar på her vil være av hjelp - så får jeg stikke innom en Nissanforhandler i morgen og finne ut av resten :)


  • Bilen ble første gang registrert i januar i fjor, og første årsservice er ennå ikke utført. Hvor mye omtrent må jeg regne med at dette vil koste meg hos merkeverksted?
  • Det er kun 1 nøkkel med bilen - hvor mye omtrent koster en ekstra? ser ut til å være samme type som på Leaf
  • Bilen har modelnummer  ME0 eNV200, er det noe sted jeg kan finne ut hva som egentlig skal være inkludert? F.eks en website der jeg kan taste inn VIN nummeret og få ut nøyaktig hvilke opsjoner som er i bilen. Jeg regner med det er absolutt rimeligste variant, den ser ikke ut til å ha noe fancy utstyr. F.eks så er det knapper for cruisekontroll på rattet, men når jeg trykte på de så tutet den bare. Betyr det at det ikke er cruisekontroll installert og at de har koplet tuta til den knappen i stedet, eller er det bare jeg som ikke skjønner hvordan den skal brukes? Det er mulig at jeg hadde bilen i ECO mode når jeg testet - vil ikke det fungere sammen med cruisekontrollen kanskje? 
  • Det er ikke navigasjon eller carwings eller ryggekamera i bilen, men har den likevel mulighet for forvarming hvis jeg stiller det inn i bilen?
  • Har den innfellbare speil? De gikk iallefall ikke inn automatisk slik som på C-Zeroen, men de kan kanskje kjøres inn ved å trykke på en knapp et eller annet sted?
  • Kan man sette bilen i ON og skru på varmeapparatet mens man hurtiglader? Det er en av de få tingene som virkelig irriterer meg på min C-Zero - at om vinteren må man fryse enda mer på ladepausene enn når man kjører :(
  • Jeg er temmelig sikker på at det bare er 16A lader i den, men hvordan finner jeg det ut? Ladekabelen er forøvrig kun for 10A, men det er kanskje dette som leveres standard med alle Nissan biler?

Så en siste sak:  Hvis det er tørre veier og jeg bruker bare nok varme til å holde rutene klare, hvilken realistisk rekkevidde kan jeg regne med i ca 85 km/t ved rundt null grader og ved pluss 15 grader? Ellers sagt på en annen måte: Kan jeg regne med minst en 25% lengre rekkevidde enn med C-Zeroen under ellers like forhold?

Håper jeg ikke skremmer bort alle sammen med alle disse spørsmålene; som sagt så er jeg takknemlig for all tilbakemelding jeg kan få.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

kaiat

Det ser ut til å være enkleste sort, dette ja. Årets spesifikasjoner finner du her: http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Other_pdf/_pricelists.Par.13601.File.dat/e-NV200_Kundeprisliste_Van__16-05-14_0507.pdf Det burde jo være mye likt i forhold til fjorårsmodellen.

Den skal ha cruisecontrol, men ikke innfellbare speil. På Leaf uten cruisecontrol mangler bryterene på rattet, så er de der, bør de virke. Det er forvarming på Leaf uten Carwings, men det er en litt enklere variant som du stiller inn i bilens kjørecomputer. Tipper det er det samme her også. Du skal vel også få varme ved hurtiglading på samme måte som med Leaf.

goggo

Takk for info @kaiat.

Jeg har bestemt meg for å sjekke markedet litt bedre før jeg evt. handler.
Hvis jeg kjøper en slik bil så kommer den til å bli kjørt av flere personer, og det er mulig jeg bør finne en "premium" versjon som har ryggekamera og 6.6 KWh, da det er lite sikt bakover uten ryggekamera.

Så enda et spørsmål: :)  Virker Leafspy på e-NV200?

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Electrix

Jeg har ikke e-nv200 selv, men min far har en, jeg kan svare på noe:
1 Service-kravet er INNEN 1 år eller 30 000 km på Leaf, regner med at det er det samme på e-nv200 og at du da i utgangspunktet er ute av servicegarantien. Mulig du kan forhandle den "inn" igjen, men det trenger ikke være noen krise, det er lite som kan gå galt pga manglende service, jeg har droppet service på min Leaf nå.
2 Var det originalt to nøkler, og i så fall hvor er den andre? Jeg regner med at Nissan kan skaffe ny til noen tusenlapper.
3 Det trenger ikke være noen krise å mangle navigasjon, kjøp heller en holder til mobilen. Bilens navigasjon oppdateres ikke på samme måte som Google maps og er fort utdatert, spesielt når du skal beregne hvor langt det er igjen til hjem/hurtiglader.
CruiseControl virker ved at trykker på CC-knappen nede til høyre på rattet og så "SET"-knapen over for å sette hastigheten, derettet kan du klikke opp og ned i hastighet.
4 Programmert forvarming settes i menyen i navigasjonskjermen, så jeg vet ikke om du kan det. Men den kan også starte forvarming fra nøkkelen, de har klart å ta et bilde der det ikke er mulig å se knappene, men det skal være en for å låse, en for å låse opp og en med viftesymbol for å starte forvarming, du må da være i nærheten av bilen.
5 vet ikke
6 Jeg tror du kan ha på varme mens du hurtiglader, det går i alle fall på Leaf.
7 Bla i menyen til du kommer til estimert ladetid. Hvis du har 32A lader så vil det stå to estimater, et for 3kW og et for 6kW. Menyknappen er den med firkantsymbol av de 4 grå firkantede knappene på bilde 25.

E-nv200 har vesentlig mer luftmotstand som gjør seg gjeldende i høyere hastigheter, men det går fint å kjøre Kristiansand - Kilsund (85km, ca ved Tvedestrand) dersom du begrenser makshastighet til 85-90km/t. På vinteren kanskje noe lavere dersom du ikke ligger bak en lastebil eller buss på deler av motorveien. Jeg kan legge til at vi har 2 e-nv200 i slekta, som hver har kjørt denne strekningen 15-30 ganger uten andre problemer enn litt redusert topphastighet. Begge disse er 5-seter utgaven (kjøpt før 7-seter kom) og fungerer greit både som arbeidsbil og familiebil (seteraden bak kan felles ned og helt fram til førersetet, og siden den er avgiftsfri får du disse setene nesten gratis i motsetning til dieselbiler.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Trekkoppbil

Utgaven fra finnannonsen har ikke trykkskjerm, så da kan det være den enkleste typen, og det er ikke sikkert du finner så mange på forumet her som har erfaring med den.

Jeg er enig i at man bør kreve ryggekamera på en sånn bil. Til mange biler kan man kjøpe kamera til 100 kroner fra Kina, og den fingernemme kan strekke kabel fram i bilen, men hvis bilen mangler skjerm, så har du problemet der.

6: Leafen må være avslått for at lading skal starte, men under lading kan man starte den ved f.eks å trykke 2 ganger på startknappen. Enkelte ladere fra Grønn kontakt har varsel mot å la bilen stå på under lading, for å unngå feil. Erfaringen min er at dersom men trosser varslene i de tilfellene, så stopper ladinga av og til opp, så man må starte lading på nytt.

goggo

Takker igjen for fine tilbakemeldinger. 
Den første bilen jeg så på er nå solgt, men på lørdag skal jeg se på en annen bil.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=73821574
Denne har litt mer utstyr, og en farge som passer meg bedre.

Jeg har egentlig fått svar på det meste som jeg spurte om i denne tråden nå, bortsett fra reell rekkevidde. Men denne bilen skal jeg få låne/prøve noen timer så da skal jeg få dannet meg et bilde som jeg kan sammenligne med mine trilling-erfaringer :)

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA