Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Katta i sekken eller bare uheldig?

Startet av bosonic, onsdag 18. august 2010, klokken 15:20

« forrige - neste »

bosonic

All ære til Elektrolux og Nikolay som har fått utviklet nødvendig ekstra overvåkings moduler til elbiler med nicad (Gammel Think og PSA). En funksjon som jeg personlig savner på en elbil er en indikator som viser hvor effektiv bilen er til en hver tid, et "effektviometer" noe tilsvarende vakummåleren i en gammel forgasser motor. Dette vil gi meget verdifull informasjon til føreren og en vil med en gang merke når noe er galt ved at effektiviteten går ned. Hva synes dere om dette forslaget?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ken

Nikolay har utviklet en gjennomsnitt ampere beregning, men jeg synes at det er ikke særlig nyttig. Hvis du skal sammenligne med en vakuum måler på en vanlig bil så er en ampere måler det nærmeste man kommer til i en elbil.
En ampere timer per kilometer kjørt kunne har vært noe, men Nikometer har ingen måte å måle kilometer på.
Litt hoderegning etter turens slutt gir det nyttige tallet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bosonic

Jeg er ikke enig med deg her Ken. I motsetning til biler som går på fossilt brennstoff så har man helt andre muligheter til instrumentering i en elbil. Å kun måle strømforbruket er ikke nok. Setter man hastigheten på bilen i sammenheng med strømforbruket så får man en helt annen mulighet til å kjøre økonomisk. Alle vi som er aktive her på forumet trenger igrunnen ikke et slikt instrument, og vi utgjør jo i realliteten er liten gruppe av elbileierene totalt. Jeg tror det imidlertid er mange elbileiere som ikke er spesiellt opptatt av teknikken i en elbil som kunne ha god nytte av en slik funksjonalitet.

I dag er det ganske vanlig å ha indikatorer på biler som indikerer når du bør skifte gear. Dette for optimal utnyttelse av drivstoffet og dermed minimal forurensing.


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

Jeg har kjørt med nikometeret et drøyt år nå og savner ikke den funksjonen du nevner, Bosonic. Forbruket mitt er omtrent 1% energi pr km om sommeren og opp til 1,5% energi pr km om vinteren. Jeg nuller tripptelleren hver gang jeg lader, da er det lett å holde oversikten.

Med fabrikksbygget elbil har man ikke problemet med å velge rett gear fordi man bare har ett gear.

PS. Dette hører vel ikke til under "kjøp og salg".
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Sitat fra: El rayo på mandag 05. juli 2010, klokken 14:05
Med fabrikksbygget elbil har man ikke problemet med å velge rett gear fordi man bare har ett gear.

Dette er nevnt som eksempel for å illustrere instrumentering i bil som på en enkel måte hjelper sjåføren å kjøre økonomisk.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Sitat fra: bosonic på søndag 04. juli 2010, klokken 00:45
En funksjon som jeg personlig savner på en elbil er en indikator som viser hvor effektiv bilen er til en hver tid, et "effektviometer" noe tilsvarende vakummåleren i en gammel forgasser motor. Dette vil gi meget verdifull informasjon til føreren og en vil med en gang merke når noe er galt ved at effektiviteten går ned. Hva synes dere om dette forslaget?

Ideen er faktisk fremmet av Thunderteam, og er mulig på Robometeret med en ekstra sensor på hjulet.

Ideen er interresant, og allerede nå er det jo lett å telle ampertimer på Robometeret eller Nicometeret mot km. Gode batteripakker (og biler) gir gjerne 1 km / Ahr. Dette blir likevel unøyaktig da det ikke er Ahr som gir rekkevidde, men Whr. Etterhvert som spenningen på batteripakken synker gjør også rekkevidden pr. Ahr det samme.

Desverre er andre funksjoner på Robometeret prioritert, og en slik effektivitetsindikator lar nok vente på seg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA