Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Angrer på kjøpet av Tesla?

Startet av Porsgrunn, lørdag 05. mars 2016, klokken 12:41

« forrige - neste »

sigurdi

Sitat fra: Cowboystrekk på søndag 24. januar 2016, klokken 18:26
90% som hovedladeprosent gir vesentlig kortere levetid enn f.eks 60% over noen år. Jeg ville lagt meg noe lavere, men det er min preferanse :) Eneste reele måte å finne restkapasitet er å fullade og kjøre bilen ned uten stopp for å se hvor langt det rekker.
For å få riktige data så må du balansere cellene først, har du ubalansert batteri (noe du får ved å bare lade fra 30-70% siden balanseringen da aldri vil starte.

Blir kanskje en litt mer grundig undersøkelse på ulike batterier og biler når det blir varmere i været.
Er noen av oss som jobber med å få kjøpt inn utstyr så vi får lest ut cellespenning direkte til laptopp.
Kommer egen tråd når det blir aktuellt.

Lese av cellespenning er vesentlig når en skal sjekke restkapasitet, siden ubalansert batteripake ikke gir mer kapasitet en når høyest celle er på 100% og når første når minimums nivå.

Vi får da mer informasjon om hvor lang tid en balansering tar og hva som skal til, flere 100% ladinger, helt ned og helt opp osv.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på søndag 24. januar 2016, klokken 17:46
Jeg er visst ikke avansert nok.
Jeg ser bare på displayet at bilen mener jeg kan kjøre 11% kortere nå enn da jeg kjøpte bilen.
(Som også ser ut å stemme med faktiske km jeg kan kjøre før jeg må lade.)


Jeg har aldri hatt mindre enn 69km igjen på batteriet.  Jeg lader stort sett der jeg har mulighet, og ladingen står på det høyeste på "daily", altså 90%.  Som regel har jeg mellom 150 og 300km med strøm.  Og jeg har ladet til 100% 7 ganger.  Alltid i forbindelse med langtur.

Måleren i bilen er nok dårlig kalibrert med det kjøremønsteret. Jeg har kjørt min ned til 0 (og litt til) flere gnger, og da får jeg alltid noen ekstra kilometer på måleren når den er ladet helt opp igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Mtp cellespenning er vel 100% på BMW i området 85% på Model S. Tesla tillater altså høyere spenning, eller har lavere marginer på sine batterier. Det er OK så lenge man ikke bruker høyere soc enn man behøver til daglig.

Selv lader jeg mye på jobb, og lader bare nok til at soc ender på 40-50% når bilen parkeres for kvelden. Da holder det som regel med 70-80%.  Har jevnlige 100%-ladinger pga mye langkjøring, men passer på å time slik at tiden på høy soc ikke blir lengre enn nødvendig.

Jeg ser forresten også at indikert rekkevidde faller noe når det er litt tid siden siste makslading. Min var nede i 354tkm, men den kom opp på 359 etter flere fulladinger. Fikk den aldri til å vise mer, selv med flere fulladinger. Begynner å minke øyeblikkelig ved kjøring.

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på søndag 24. januar 2016, klokken 20:43
Tidligere erfaringer med å kjøre batteripakker tomme, (riktignok med rc-utstyr) så risikerer man å snu polarisering på enkelte celler i "pakken".  Og på den måten ødelegge batteriene.
Derfor har jeg vært veldig bevisst på å ikke kjøre helt ned til 0.
Men jeg vet jo ikke om det samme gjelder for elbiler, bare antok det.

Når det gjelder lading til 90% så ser jeg ikke helt at det skulle skade batteriet.
Tesla selv har jo satt dette for daglig lading, så da bør vel det være akseptabelt.

Både e-up og BMW har vi fått anbefalt av selgere å lade til 100%.
Eller som det blir sagt: "plugg i bilen når dere kommer hjem, så er den alltid fulladet når dere skal kjøre."

Du klarer ikke å reversere celler i en moderne lithium-batteripakke med BMS. BMS'en kutter strømmen før laveste cellespenning faller for lavt. Det gjelder alt av lithium-batteripakker til alt annet enn fjernstyrte dingser. F.eks elsykler, biler, scootere,lommelykter osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Porsgrunn

Moderne elbiler har nok såpass avansert batteri overvåking at sjansen for å få problemer med reversering av polaritet bør være tilnærmet null. En forskjell på bruk av batterier i RC og elbil er vel også at i RC leverer de ofte et hardt og kort liv, mens i elbil behandles de litt penere for å vare lenger.(Pluss at det gjerne er forskjellige kjemier som velges)

BMW har nok ikke 15% reserve i toppen av batteriet.

Brutto batteri 21,8 netto batteri 18,8 noe som gir en samlet reserve 3 kWh og  ca 14%. BMW har nok fordelt dette i topp og bunn med ca 7% begge steder slik alle andre gjør. Noe annet ville være en enorm design brøler. Men 15% i toppen og 15% til i bunn har de iallefall ikke, da nærmer vi oss marginene som legges inn i små hybridbil pakker.

Poenget mitt med å starte denne tråden var å få en diskusjon rundt og litt bevissthet rundt at små endringer av vaner kan gjøre stor forskjell i lengden. Mange gode innspill her til det.

Ser jkirkebo har skrevet samtidig med meg men lar det stå allikevel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA