Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 100000 Elbiler i Norge!

Startet av Nenad, lørdag 27. februar 2016, klokken 01:47

« forrige - neste »

Nenad

I går kveld var jeg i byen. En min venn var på vei til Norge, fly ble forsinket. Jeg måtte kjøre til Gardermoen. Batteri hadde seks stripper, mer enn nok til flyplass. Rundt kl. 23 var jeg på COOP obs i Jessheim. Alle fire ladere var ute av drift. Jeg kjørte videre til  McDonalds Gardermoen, en lader type 2 var ute av drift siden 26.12 som jeg vet, på den andre ble koblet Tesla. Jeg bestemte å kjøre videre til Statoil på Gardermoen. Statoil ble stengt. Det var bare å kjøre til flyplassen. Etter at jeg hentet vennen min kommet jeg tilbake til McDonalds Gardermoen, Tesla var forsatt der, kl 1:25 og jeg hadde bare 12 km igjen. Jeg sjekket status på COOP obs i Jessheim og på Charge og Drive map alt var OK, alle 4 var i drift. Jeg kjørte ditt men de var ikke i drift. Map ble ikke oppdatert. Det var bare å ringe NAF. Det kom en fyr rundt 2:20. Hydraulisk olje var frossen, det var -20 grader, bilen hans var ubrukelig. Han ringte etter hjelp og da kom en annen rundt kl 3:20. Hah kjørte/tauet meg til McDonald Berger. Der ladet jeg bilen og fikk tilbake sirkulasjon i beina på Statoil bensin stasjon etter nesten 2 timer i kaldt bilen ved -20 grader. Jeg var nesten frossen.
Mitt spørsmål til alle dere er : Kan elbil overnatte på hurtig lader ? Tesla ble koblet til eneste lader type 2 som var i drift i nærheten av Gardermoen.
Jeg trengte bare 25-30 min på lader. Men saken var at jeg kom hjemme kl.5 veldig sint og frossen.
  Et spørsmål til : Har Fortum plikt til å oppdatere map ? Hvordan kan vi stole på den ?

Jeg skrev ganske mye. Jeg friser fortsatt ;)
Renault Zoe fra desember 2015

turfsurf

Det kommer helt an på parkeringsbestemmelsene på stedet. Uavhengig av de, så er det ufin oppførsel. Selv om man kommer sent på kvelden til en lader, og ikke regner med å være ferdiglaget før utpå natten, så er det ikke OK å la bilen stå etter den er ferdig. Om du så må opp kl 3 på natten. Alle ladere uten fast kabel burde koble løs når bilen ikke trekker vesentlig med strøm (<1kW).
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

hsa77

Man parkerer ikke på en 22kw lader over natta!  Jeg kjører ofte bil på natta og er da avhengig av å lade, hadde blitt passe forbanna om jeg havna i den situasjonen du beskriver.

Du får troeste deg med at Teslaen betalte 1kr per minutt der den stod, det blir noen kroner dersom den stod hele natta...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

turfsurf

Sitat fra: hsa77 på mandag 18. januar 2016, klokken 09:27
Du får troeste deg med at Teslaen betalte 1kr per minutt der den stod, det blir noen kroner dersom den stod hele natta...

Tja, når den er ferdigladet slutter den vel å trekke strøm. Blir man fortsatt belastet i så tilfelle?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

THE

Send SMS til 2282 "REGNR XXYYYYY" der XX er bokstaver og YYYYY er tallene på regnr. Da får du tilbake navn og poststed (ikke gateadresse) på eier. Tlf. nr til eier må du bruke 1881 eller lignende for å finne. Jeg har gjort dette selv da en Tesla sto tilkoblet et 43kW uttak jeg måtte lade på sent på kveld/natt. Eier kom og tok bilen av lading slik at jeg fikk ladet og kom meg hjem. Dette var for øvrig den første turen jeg hadde med elbil, var på tur hjem fra forhandler etter overlevering av bilen.

Hvis noen tar seg til rette og står timesvis på hurtiglader/semihurtiglader må de finne seg i å bli oppringt uansett når på døgnet det er. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hsa77

Sitat fra: turfsurf på mandag 18. januar 2016, klokken 09:39
Sitat fra: hsa77 på mandag 18. januar 2016, klokken 09:27
Du får troeste deg med at Teslaen betalte 1kr per minutt der den stod, det blir noen kroner dersom den stod hele natta...

Tja, når den er ferdigladet slutter den vel å trekke strøm. Blir man fortsatt belastet i så tilfelle?
Har ikke proevd å stå så lenge selv! ☺
Men er ikke Fortum-laderne slik at du må lese rfid-brikke for å avslutte lading?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Nenad

Sitat fra: THE på mandag 18. januar 2016, klokken 09:51
Send SMS til 2282 "REGNR XXYYYYY" der XX er bokstaver og YYYYY er tallene på regnr. Da får du tilbake navn og poststed (ikke gateadresse) på eier. Tlf. nr til eier må du bruke 1881 eller lignende for å finne. Jeg har gjort dette selv da en Tesla sto tilkoblet et 43kW uttak jeg måtte lade på sent på kveld/natt. Eier kom og tok bilen av lading slik at jeg fikk ladet og kom meg hjem. Dette var for øvrig den første turen jeg hadde med elbil, var på tur hjem fra forhandler etter overlevering av bilen.

Hvis noen tar seg til rette og står timesvis på hurtiglader/semihurtiglader må de finne seg i å bli oppringt uansett når på døgnet det er.

Det skal jeg gjøre neste gang. Takk for tips.
Jeg hadde tatt bilde av den bilen med skilt nummer men... det var bare det.
Renault Zoe fra desember 2015

tutti

Det er flere titalls 16A ladepunkter ved flyplassen :)

froskemann_erik

Sitat fra: tutti på mandag 18. januar 2016, klokken 15:20
Det er flere titalls 16A ladepunkter ved flyplassen :)

Hvor er dette? Og er det type 2?

Nenad

Sitat fra: tutti på mandag 18. januar 2016, klokken 15:20
Det er flere titalls 16A ladepunkter ved flyplassen :)

Schuko som jeg vet, eller blå uttak. Det hjelper ikke til meg uten Zaptec
Renault Zoe fra desember 2015

pudderjagar

På Gardermoen treng du ikkje Zaptec. Her kan bu bruke ein heilt standard ladekladd med type2 kontakt. Kan lånast hjå både BMW og Merceses eigarar.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Nenad

Svar fra Fortum ang klage:

Hei og takk for din henvendelse.

Vårt ladekart map.chargedrive.com skal være oppdatert så fort vi får en melding om en feil eller en lader blir satt aktiv igjen.

Men ting kan skje slik at disse ikke blir oppdatert umiddelbart.

Den 17.01.2016 forsvant nettet på alle våre DBT ladere noe som kan være årsaken til at du ikke fikk ladet ved disse ladepunktene.

Support tlf 22555424 kunne informert deg om dette.

Man kan stå tilkoblet en hurtiglader over natten, men vi vil ta vår minuttpris uansett selv om din bil har nådd 100 % iløpet av natten. Så dette er ikke å anbefale kostnadsmessig.

Ha en fin dag.

Så dette betyr at en elbil kan "sove" tilkoblet, men det blir dyrt.
Renault Zoe fra desember 2015

JUL ZOE 240

Det er jo ganske dumt, spesielt siden alle som kjøper ny bil får ett år gratis lading og har derfor ikke noe intensiv til å fjerne seg fra laderen når den begynner å nærme seg 100 %. Jeg kan altså med men brikke bruke disse plassene som parkeringsplass uten å betale noe som helst. Ikke det at jeg har gjort dette og håper heller ingen andre finner på slike ting som gjør at andre må vente lenger i kø eller i verste fall ikke får ladet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA