Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gjettometeret: Mest fleip eller spor av fakta?

Startet av Spiro, torsdag 01. september 2016, klokken 13:11

« forrige - neste »

Sele

Solcellepanelet er en gimmic betyr i virkeligheten null.

PNR1A

Da blir det Biltema booster fra linken jeg postet i ferielading emne :) Eller lading hos FlightPark for 250kr :(
Nissan Leaf Nordic 30kWh

Griffel

Sitat fra: Sele på lørdag 02. juli 2016, klokken 21:09
Solcellepanelet er en gimmic betyr i virkeligheten null.
Panelet ble diskuter noen år tilbake:
Sitat fra: Griffel på fredag 28. oktober 2011, klokken 20:06
Sitat fra: daggad på fredag 28. oktober 2011, klokken 16:59
Bare en gimmick, men en kan da ha det litt gøy med å fortelle folk at det driver bilen så lenge det er mindre enn 50% skydekke... ;D
Ja dette er designelement til pynt, og med minimal praktisk verdi.
Men de som har det må jo passe på å fortelle fossilentusiastene om alle fordeler med denne.
I tillegg til ovenevente nevnes i fleng:
Ekstra god akselerasjon på solskinsdager.
Automatisk ventilasjon når bilen står parkert i solen.
Bedre veigrep på glatt vei på grunn av Caldmann effekten, og tilbakekoblet flux fra panelet.
Renser strømmen fra nettet for CO2 slik at en slipper avleiringer i kondensatoren.
Driver kondensvann pumpen fra aircondition slik at bilen er selvforsynt med destilert vann til batteriene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PNR1A

Sitat fra: Griffel på lørdag 02. juli 2016, klokken 21:38
Sitat fra: Sele på lørdag 02. juli 2016, klokken 21:09
Solcellepanelet er en gimmic betyr i virkeligheten null.
Panelet ble diskuter noen år tilbake:
Sitat fra: Griffel på fredag 28. oktober 2011, klokken 20:06
Sitat fra: daggad på fredag 28. oktober 2011, klokken 16:59
Bare en gimmick, men en kan da ha det litt gøy med å fortelle folk at det driver bilen så lenge det er mindre enn 50% skydekke... ;D
Ja dette er designelement til pynt, og med minimal praktisk verdi.
Men de som har det må jo passe på å fortelle fossilentusiastene om alle fordeler med denne.
I tillegg til ovenevente nevnes i fleng:
Ekstra god akselerasjon på solskinsdager.
Automatisk ventilasjon når bilen står parkert i solen.
Bedre veigrep på glatt vei på grunn av Caldmann effekten, og tilbakekoblet flux fra panelet.
Renser strømmen fra nettet for CO2 slik at en slipper avleiringer i kondensatoren.
Driver kondensvann pumpen fra aircondition slik at bilen er selvforsynt med destilert vann til batteriene.

;D ;D ;D ;D ;D
Nissan Leaf Nordic 30kWh

Trekkoppbil

Det finnes sikkert mange oppfatninger av hva som er mest skånsom lading og bruk av batterier, og mye synsing er det nok.
En vanlig oppfatning er at det som sliter batteriet, er ekstreme opp og nedladinger: Dvs batteriet slites av at batteriet lades helt opp, eller ganske langt ut. Enkelte mener at djupe utladninger sliter mer enn opplading til 100%.
Enkelte har forstått Nissan som at i området 20-80% lading, så kan man gjøre nesten hva man vil, og folk har ulike teorier om hvilke arbeidsområdet ca midt på, hvor batteriet slites minst mulig.
Noen er opptatt av hvor ofte man lader helt opp eller nesten helt ned, mens andre er mer opptatt hvor lenge bilen blir stående full eller tom. Og noen mener at kombinasjon av høy temperatur og høy lading sliter batteriet.

Teorier om antall ladesykluser, trur jeg lett kan bli ganske missvisende.

Når det gjelder solpanel:
Jeg vil ikke gå fra bilen i sommersola når den står parkert. I sommervarmen bør man stå skyggefullt og helst innendørs.

tomrh

Istedet for "noen mener" er det fullt mulig å oppsøke fakta selv ved å lese seg opp f.eks. på batteryuniversity.com. Årsaken til at det blir så mange oppfatninger er at få gidder å lese fakta men fanger opp en mening her og synsing der.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA