Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kalde bein i leaf? Aldri mer!

Startet av Eman, tirsdag 08. mars 2016, klokken 14:54

« forrige - neste »

Eman

Jeg har hurtiglada min e-up på Gumpens auto vest og Ved Mc Donald i Sørlandsparken med fortum ladebrikke. Dette gikk helt fint. Prøvde for en tid tilbake på Kiwi brennåsen å lade det gikk ikke. Det var folk i kø så jeg kjørte hjem for å lade der og heller prøve en annen dag.

Jeg var på Kiwi i går og det var null kø og jeg hadde masser av tid til å prøve igjen. Det gikk ikke denne gangen heller med brikken fra fortum. Jeg ringer support og får testa ut forskjellige ting uten at det funker. Hun lar meg også prøve og lade uten at ladebrikken er brukt så det har ikke noe med ladebrikken å gjøre.

Det som skjer er at ladinga avbrytes akkurat i det øyeblikket når strømmen skal til å fosse inn i batteriet, hver eneste gang stopper det opp her. Den sier den er ferdig med å lade uten at det er kommet inn noe strøm.

Hva kan årsaken være? Fortum sier det er bilen som er problemet . Volkswagen sier det er ladestasjonen som er problemet...  Jeg selv tror det kan være softvaren på ladestasjonen som er årsaken. Siden bilen kan lades på andre stasjoner uten problemer så skulle en vel tro det er laderen på Kiwi som klodder seg.

Møtte tilfeldig ei med e-golf på Mc Donald sørlandsparken,, hun hadde vært på Kiwi Lund og Kiwi sørlandsparken før hun endelig fikk lada på Mc Donald for der virka laderen. Men glemte å spørre henne om det ikke gikk å lade på de der på Kiwi eller om det var laderne som var nede..
Søgne, Vest Agder. Fersk el bilmann med vw e-up! Bilen var ny 13.01.2016
Ny e-Golf 26.08.2016

Terjer

Jeg hadde det samme problemet. Hurtigladeren starter å lade men slo seg av etter 2-3 sekunder og teksten sier noe sånt som "Lading fullført". Hos Møller Romerike viste displayet noe som "Du er ikke autorisert til å lade på denne laderen".

Jeg sendte epost til Fortum:

Hei.

Jeg har i lengre tid hatt problemer med ladebrikken fra dere. Den er koblet til elbilforeningens ladebrikke men hverken deres brikke eller elbilforeningens virker. Elbilforeningens brikke virker på Grønn Kontakts ladere men ikke på Fortums.

Når jeg forsøker å lade hos VW får jeg melding i laderens display om at jeg ikke er autorisert til å lade der. Brikken virker heller ikke på gratis ladestasjoner, som f.eks ved Strømmen storsenter.

Kan dere vennligst ordne dette for meg? Min Charge & Drive brikke har nr: xxxxxxxxxx og min brikke fra elbilforeningen har nr: xxxxxxxx
Med vennlig hilsen
Terje L. Reiersen


"Hei.

Det var litt småforendringer i registrering av dine brikker som var problemet.

Vi har rettet dette nå slik at de skal fungere normalt igjen.

Si ifra hvis det skulle bli flere problemer.

Ha en fin dag.


Med vennlig hilsen

Anders
Charge & Drive

Fortum Markets AS"


Jeg kan legge til at jeg har brukt disse brikkene i over ett år og dette problemet oppstod sist høst. For meg virker det som om Fortum hadde rotet til noe og "deaktivert" min Fortumbrikke da det kun var hos Fortum jeg ikke fikk ladet.
VW e-up! - Aurskog-Høland

Eman

Ja da ser det ut som det er brikken som har vært årsaken med ditt ladetrøbbel. I mitt tilfelle ser det ut til at det ikke er brikken da det heller ikke gikk å lade på direkten når fortum slo på ladestasjonen ved fjernstyring uten at brikken var involvert.

Jeg har hatt mer kontakt med fortum i dag og de ser på saken. Har også vært på Gumpens auto idag og de fant ikke noe unormalt der på bilen.

Har stor tro på at det er ladestasjonen på Kiwi brennåsen som er årsaken til problemet. Det blir spennende å se om de klarer å løse problemet da det ser ut som om det er flere enn meg som sliter med diverse Kiwi stasjonener.
Søgne, Vest Agder. Fersk el bilmann med vw e-up! Bilen var ny 13.01.2016
Ny e-Golf 26.08.2016

xelent

K54 brennåsen fungerte prikkfritt for meg fra den ble satt opp og til det ble skikkelig kaldt. Så ble det tull nesten hver gang tok lang tid før support fikk starta det og en gang fikk de ikke til i det hele tatt.  Jeg har fått beskjed om at denne typen lader skal byttes ut da det er mye tull med dem.  Denne uken mente laderen jeg hadde feil brikke, brukte fortum sin egen , og da viste det seg at denne var blitt deaktivert. Dette ble fikset med en gang jeg sendte dem mail.  Ut over den dagen det var så kaldt og jeg ikke fikk kontakt med support, synes jeg fortum er veldig gode både på telefonsupport og på mail. Når jeg fikk min e-golf for et år siden, var ikke K54 satt opp enda. Ingen av de 3 ladere i kristiansand ville lade min bil.  Selv etter mange forsøk med support som prøvde å tvinge igang den på kiwi sørlandsparken og kiwi lund , men tilslutt klarte de å tvinge igan den på gumpen.  Lader trodde det skulle ta 183 minutter å lade og så ble det naturlig stopp.  Da ble det bytte noe på bilen så ble alt greit.  Vær ops på at når de tvinger igang lader, pass på at du sier rett bil for jeg kom til kiwi holmestrand hvor det sto en e-up som var tvunget igang som leaf. Den ladet med 69A ved batteri 89% og jeg tipper batteriet hadde fått varig skade. Ladet med 413volt slik som passer en leaf. Det er jo en annen kabel enn leaf så jeg forstår ikke at det er mulig men support bekreftet at det var leaf som nettopp hadde ladet ( hun som ladet viste ikke at det var e-up hun hadde lånt av sin kjærest )

nortrahof

#4
Dette høres rart ut "med å tvinge i gang " ladere?

Er det betalingsløsningen som overstyres - eller er det kommunikasjonen mellom bilen og laderen som overstyres?

Dersom det kun er betalingsløsningen som overstyres, er dette greit! Overstyres bilens kommunikasjon med en DC-lader, hadde jeg vært veldig skeptisk!!!

Det er bilen og batteriet i den som styrer laderen ved DC-lading. På AC er ladestasjonens oppgave kun å "fremskaffe" AC-spenning. Det er da den innebygde laderen i bilen som kommuniserer med batteriet og derved styrer ladingen. Det som laderen må kommunisere med ladestasjonen om, er kun hvor mye strøm den kan skaffe for ikke å overbelaste kursen.
Den innebygde laderen er "utkoblet" ved DC-lading.

Nå har E-UP ganske høy batterispenning på nominelt 377V.
E-GOLF har "bare" 323V og Leaf har 360V til sammenlikning.
Dette var utslagsgivende for valg av nettopp den bilen (ved siden av CCS) da høy spenning gir mindre effekttap og større virkningsgrad.
Jeg tror derfor ikke E-UPen har blitt ødelagt om ladespenningen var spenningsbegrenset ihht. en Leaf. - Snarere tror jeg den ikke ble 100% oppladet? Det eneste som eventuelt da kan ødelegge batteriet er for høy ladestrøm.
Da bilen måler temperatur på batteriet og således gir beskjed til DC-laderen om å redusere spenning (for igjen å redusere strømmen) dersom temperaturen er for høy. - Kobles denne kommunikasjonen ut ved å overstyre manuelt styringen av laderen, kan ting gå fryktelig galt. Følgene er at "thermal run-away" kunne bli resultat - med påfølgende batteribrann.

Derfor er det høyst usannsynlig at noen seriøse aktører vil overstyre kommunikasjonskravet mellom bil og DC-lader!? Dette er grov uaktsomhet.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA