Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når kommer hurtigladerne rv 52 - Hemsedal - Borlaug?

Startet av Vollis47, onsdag 23. mars 2016, klokken 20:25

« forrige - neste »

Vollis47

"Langtur med El-bil". Etter å ha blitt elbil-entusiast sist sommer etter at vi anskaffet en Peugeot iOn til kjøring i nærmiljøet, prøvde vi oss fredag-lørdag på en litt lenger tur med en ny Nissan e-NV200 varebil. Vi skulle fra Kristiansand til Sokndal. Da vi kjørte ut av garasjen hjemme møtte vi på et tett snøvær og kona var skeptisk til hele turen nesten før vi hadde kommet 500 m hjemmefra. Men snøen la seg ikke og det gikk bra vestover. Stoppet i Lyngdal for å lade, syntes det var litt risky å kjøre helt til Flekkefjord. Ladebrikken som var akitvert på torsdag virket ennå ikke, så jeg brukte SMS til å starte lading. Gikk helt fint, Etter en stund fikk jeg melding om at ladingen var avbrutt. Syntes det var vel snart, ringte Grønn Kontakt (GK) og de fikk startet ladingen igjen. GK for God Kundebehandling. Neste etappe til Flekkefjord og lading der (GK). Da husket jeg på at konas brikke fra Norsk Elbilforening var med og fikk startet lading med den. Mange biler som kom forbi med mye snø, gjorde at vi droppet å kjøre om Jøssingfjord, så det ble å kjøre til Helleland for dagens siste lading. GK her også og vi kom oss til Sokndal. Tok litt lengre tid en vanlig, men fin tur.

Skulle gjerne hatt en skikkelig ladestasjon i Sokndal! Det ville være bra for turismen.

Men vi fikk nå fyllt på litt strøm og fyllt opp varebilen med ting vi skulle ha med. Så lørdagen kjørte vi via Jøssingfjord til ladestasjonen i Flekkefjord. Traff og snakket hyggelig med et Stavanger-par i en Renault Zoe. Etter noen minutters lading hadde vi ca 80 % og kjørte videre til Lyngdal og ladet for å komme oss hjem til Kristiansand. Men var nok litt for optimistisk og avbrøt ladingen for tidlig, for den tungt lastede bilen brukte mer strøm en displayet sa, så vi måtte stoppe på Brennåsen (Fortum) og lade litt der også.

Bare på Helleland var der en bil som ladet da vi ankom, så vi måtte vente ca 10 min på at han skulle få toppet opp. Her kunne der nok vært en utvidelse av anlegget snart. På de andre plassene var der ingen kø.

Vinter og full-lastet bil trekker mye strøm, men likevel; elbil-entusiasmen er fremdeles på topp.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

ThomasEL

Fortum kommer med en dobbel lader på Helleland i løpet av 2016. I tillegg kommer de med dobbel lader på Moi. Det hjelper på.
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Vollis47

Med økende trafikk vil det være bra med utvidelse på Helleland og en ladestasjon på Moi vil også være bra for at flere småbiler kan legge ut på lengre turer.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA