Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fjernlys på TMS

Startet av elbikefun, fredag 26. februar 2016, klokken 10:56

« forrige - neste »

elbikefun

Har innenfor en uke; hatt to prøvekjøringer med 2016 Outlander PHEV Instyle+. Har tilbrakt ca 5 timer i bilen; med kjøring på motorvei samt svingete landevei. Hentet barn på skolen og i barnehagen. Bruk under varierte kjøreforhold mao.

Mitt utgangspunkt:
Har behov av familiebil; med plass til to voksne og tre barn. God bagasjeplass; og helst 4x4. Må kunne trekke varehenger. Ønsker en drivstofføkonomisk og miljøvennlig bil; som kan brukes såvel til småkjøring som ferieturer / lang-kjøring.
Mitt kjøremønster består 90 % av tiden;av kjøring 25 til 40 km. daglig.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inntrykk
Liker facelift-endringen på den nyeste modellen. Bilen har nå tydelig "Mitsubishi"-identitet; tilsvarende det svenske og tyske bilmerker har hatt. Ligner nå på storebror Pajero. Et bra forbilde :-)

Bagasjerommet er romslig. Ikke noe mindre enn i en Honda CRV jeg hadde for 7-8 år siden.

Komfort og plass i kupe

Som fører satt jeg bra i stolen. Strevde litt med å finne en grei nok sittestilling ift. ratt, pedaler og armlene. Men regner med at man finner god stilling ved å prøve seg mer frem.

Baksetet gir god plass for to barn. Romslig benplass i baksetet; selv om forsetene var skjøvet godt tilbake. Ikke fullt så greit for tre barn (mine barn er 5,8 og 11 år); da midt-setet er trangt. sikkerhetsbelte-festene på begge sider av midtsetet bidrar til dette. Min datter på 11 som fikk midt-plasseringen; var meget kritisk.


Kjøreopplevelser/ bruk/ utstyr

Jeg ønsket å prøve/ kjøre bilen; som en "hvilken som helst annen bil"; uavhengig av EV-fungeringen. Fungerer bilen som "hverdagsbil"; uten behov for lading ? I hvilken grad blir kjøreopplevelsen preget av "kompromiss-følelse" ?

Kjørte på varierte veier. Alt fra 110-sone motorvei til svingete riksveier. Kø-kjøring.
På motorveien; kom bilen raskt opp i marsj-fart. Faktisk veldig god aksellerasjon innenfor norske fartsgrenser.Litt mer tungpusten ved aksellerasjon i høy fart. Bilen er imidlertid mer en tourer/ cruiser enn et fartsfantom. Men ingen som helst problemer med å holde 120-130 på motorvei; med 5 i bilen. Det vet jeg nå ;-). Gass-responsen var god innenfor normale hastigheter.  Riktig bra. Bedre enn på min Volvo med automat og 163 dieselhester.
Støyen fra bensinmotoren var "innenfor".Det er ikke summingen fra motorlyden man tenkte over. Snarere dekk -og veistøy. Men ikke mer enn i f.eks. Honda CRV; som jeg selv har hatt tilbake i tid.

Mye av min motivasjon for å gi PHEV``en "sjanse"; er muligheten for å kjøre på bare strøm til og fra jobb. Har ca ti km til jobb hver vei; så med litt småkjøring i tillegg; skulle jeg allikevel være godt innenfor 3-4 mil ved daglig bruk. Kjører en og annen helg på 8-15 mils turer. PHEV``en skulle derfor passe godt utifra hva Mitsubishi lover.

Fikk også prøvd "el-bil"-funksjonen. Det var gøy :-)  Kan godt forstå at man kan bli litt manisk ift. å holde bilen i EV-modus; samt å spare strøm, regenerering osv.

Min nåværende 6 år gamle Volvo har dab+, el.bakluke, filskiftevarsler, adaptiv cruise-controll og mere til. Så jeg er godt vant. Liker godt at dette og mer til er å finne på Outlanderen !

Mye sikkerhetsutstyr har funnet veien til Outlanderen. Bra. Opplever finishen i interiøret og dashbordet som bra. Bedre enn generasjonen som hadde to-delt bakluke. Prøvekjørte en slik; og opplevde dashboard og interiør i overkant "hardplast". At hele dashbord-bredden er polstret/ myk; bidrar til kvalitets-følelsen. Har hatt 3 Mitsubishi``er tidligere i livet; og vet at byggekvaliteten er holdbar og traust. Så syntes at forholdet kvalitets-opplevelse og pris er akseptabelt.

Et (for meg) uforståelig "minus"; er at bilen ikke leveres standard med gitter eller gardin som skiller bagasjerommet fra resten av bilen. Ved kollisjon eller rundvelt; vil gjenstander fra bagsjerommet utgjøre livsfare for passasjerene i bilen. Greit nok at det følger med horisontalt bagasjeromstrekk. Jeg vil ved mange anledninger ha behov for å benytte hele høyden av bagasjerommet; slik at medfølgende gardin ikke har noen nytte. 3-3500 kr koster et "hundegitter"; som er solid; og dekker fra toppen av bakseteryggen og opp til taket..

Alt i alt liker jeg bilen såpass; at jeg fortsatt vil finne ut om familien skal bytte til denne.

Det største "mot-argumentet"; er egentlig om mine tre barn sitter godt/ trygt nok. To barn satt altså helt perfekt; men ikke tredjemann som måtte sitte i midten. Må undersøke nærmere rundt dette.

Om noen har erfaringer med tre barn i baksetet; vil jeg gjerne høre om det !


Setter pris på å lese spørsmål, svar og erfaringer dere alle har med PHEV``en. :-)

-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke

PokerFjes

Jeg har også prøvekjørt PHEV, og håper det er greit at jeg tjuvlåner denne tråden.

Jeg kjører e-Golf til daglig men har flere biler. Primært er det jobbpendling på 38km x2 som er viktig formeg, men jeg har også noen kortere ferieturer med ren elektrisk. Jeg lader på jobb, har 13 mil til vogna på fjellet, og kjører tidvis til vestlandet med annen bil.
Jeg er singel med tre barn, hvor eldstemann snart kjører selv.
Jeg har vært skeptisk til hybrid en god stund pga. den ekstra kompleksiteten to drivlinjer tilfører en bil. Autolease anslag tilsier også at servicekost på en hybrid (Golf GTE) er 2x så høy kontra en lignende elbil.

Det som gjør at jeg fortsatt vurderer hybrid er muligheten for å løse flere behov med en bil istedenfor to. Ikke ukjent problemstilling regner jeg med. Kanskje man må ha bilen fra ny/nesten ny til 4-5 år gammel og så bytte. Jeg vet ikke helt - men komplikasjoner med tanke på drift og driftskostnader er et stort spøkelse synes jeg.

Anyway - her er mine tanker om bilen etter at jeg lånte den fra en dag til en annen.

Utseende - fortsatt en smule kjedelig i min bok, men jeg er overbevist om at den kan tøffes opp med hjul og litt snacks.

Førermiljø/Interiør - jeg er litt langbeint, 184cm høy. Selv om sitteflaten er litt kort fungerer det bra. Trolig er det reguleringsmulighetene i el.setet som er redningen. Sidestøttene er der, men merkes ikke så godt. Greie seter, jeg satt godt. Synes infotainmentsystemet til Mitsubishi er ryddig og greit. Ikke veldig stor skjerm men den gjør jobben bra. Innholdsmessig var det også mye bra, men jeg fant aldri detaljerte kjørecomputerdata som jeg har i e-Golfen. Justering av rattet var bra og rattvarmer er digg.
Inntrykket av interiøret var generelt bra, men ikke premium. Jeg skulle gjerne hatt høydejustering av midtarmlenet f.eks. En annen - men ganske banal ting - er at koppholderne bare er to store hull som ikke passer til hverken kopp eller flaske.

Størrelse - fantastisk... elsker plassen i bilen. Bakseteplassen er genial. Men jeg tror ikke baksetene kan reguleres på PHEV som på fossil-utgaven? 3 personer i baksetet er nok ikke komfortabelt over lengre avstander.

Fremkommelighet - fikk ikke testet så mye selv, men jeg er veldig imponert over den fremkommeligheten outlander generelt har ut fra hva jeg har sett på flere youtube videoer. Dessverre så har ingen kunnet bekrefte om PHEV har samme differensialer som fossil; active LSD foran og åpen diff bak.

Eldrift - ikke imponert, men synes den leverer akseptabelt. Ved -11 grader klarte jeg 24km med på ren el, og da var ikke batteripakken helt oppladet. Jeg liker veldig godt at Outlander er seriehybrid. Det er en artig løsning at bensinmotoren sparker til på harde gasspådrag, men jeg er skeptisk til kompleksiteten.
En ting som var litt rart.... når jeg kjørte i charge modus viste ikke grafikken at motoren gikk. Det var først når motoren hjalp til å drive bilen at den indikerte motordrift.

Forbruk - 0.74l/mila på strekningen Hokksund-Grefsen og retur. Da kjørte jeg kanskje 30-40% av turen i charge mode, da forhandleren ikke hadde ladet bilen før jeg hentet den.... Dette synes jeg er veldig bra til en så romslig mellomstor SUV å være. Når jeg kjørte på ren el var forbruket noe høyere enn jeg er vant til, men ikke ille. 25.1kWh/100km var resultatet etter 24km elkjøring. Tar jeg med resten av turen til jobb i Kongsberg kjørte jeg på 0.37l/100km, noe som er helt greit på en tur med ca +150 høydemetre forskjell fra start til mål.

Ymse småting..

Kameraer - konstant møkkete eller dekket av snøfokk. Når man kommer frem til destinasjonen vil man helst ikke ut og tørke over alle kameraene før man begynner å rygge. Ikke så greit, selv om 360-view er kult.

ACC - jeg har på kort tid blitt veldig glad i ACC i e-Golfen (min første bil med ACC). ACC i Outlander er litt upolert. Den er mer brå både i aksellerasjon og bremsing, men den er innafor. Det som jeg likte mindre er at den ikke lar seg koble inn når hastigheten blir for lav. Middels fail spør du meg.. det er i køsnegling man vil ha den.

Varmeapparat - varmer bra sammenlignet med e-Golfen (som har litt veikt apparat). Dessverre så er viftestøyen plagsom i nesten alle trinn. Justerer man den godt ned så dugger det.

Hurtiglading - jepp, jeg prøvde det også :). Litt rart at når PHEV var på 1% rest, sa hurtigladeren at batteriet var på 32%. Ladingen gikk kjapt opp til 320V@50A - 16kW ladefart. Etter 15min var SOC på 65% og ladefarten på 14kW. Etter 20 minutter var SOC på 73% og ladefarten 9,5kW. Totalt 6,3kWh ladet på 25minutter.
Temperaturen ute var -11 grader, men med batterivarmer og det faktum at jeg nettopp hadde kjørt bør utetemperaturen ikke ha så stor betydning.

Alt i alt en hyggelig opplevelse. Jeg kunne trivdes greit i en slik til hverdags, men jeg tror at hybridbilene kommer med større batteripakker etterhvert og at jeg må smøre meg med litt tålmodighet.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Rico

Sitat fra: elbikefun på søndag 17. januar 2016, klokken 01:35

Baksetet gir god plass for to barn. Romslig benplass i baksetet; selv om forsetene var skjøvet godt tilbake. Ikke fullt så greit for tre barn (mine barn er 5,8 og 11 år); da midt-setet er trangt. sikkerhetsbelte-festene på begge sider av midtsetet bidrar til dette. Min datter på 11 som fikk midt-plasseringen; var meget kritisk.


Hvilke type sete/puter o.l benyttet du ved testingen?

mvh
Rico

elbikefun

Sitat fra: Rico på tirsdag 26. januar 2016, klokken 08:40
Sitat fra: elbikefun på søndag 17. januar 2016, klokken 01:35

Baksetet gir god plass for to barn. Romslig benplass i baksetet; selv om forsetene var skjøvet godt tilbake. Ikke fullt så greit for tre barn (mine barn er 5,8 og 11 år); da midt-setet er trangt. sikkerhetsbelte-festene på begge sider av midtsetet bidrar til dette. Min datter på 11 som fikk midt-plasseringen; var meget kritisk.


Hvilke type sete/puter o.l benyttet du ved testingen?

mvh
Rico


Husker ikke navnet på de; men min  8-åring sitter på en sittepute, mens 5-åringen sitter i et sete; som egentlig er en sittepute med avtagbar rygg/hode-støtte. Så i praksis; to sitteputer. Lang mindre plasskrevende enn bakover-vendte seter/ seter som de minste bruker.

To barn går vel greit i alle biler. Det som "skiller klinten fra hveten"; er hvordan det går med 3 barn.....


Jeg skal ikke "Hijacke" / endre fokus i tråden; men jeg har nå skrevet kontrakt på ny bil. Det ble ikke Outlander....
Skal skrive kort om dette under "plugg-inn hybrider.
-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke

PokerFjes

Jeg prøvde ikke med barna i bilen, men det er veldig god plass i lengderetning bak. Er enig i at 3 baki kan bli litt intimt. Vil tro at bilen er perfekt også for inntil to bakovervendte barneseter.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Rico

Sitat fra: elbikefun på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:58

Husker ikke navnet på de; men min  8-åring sitter på en sittepute, mens 5-åringen sitter i et sete; som egentlig er en sittepute med avtagbar rygg/hode-støtte. Så i praksis; to sitteputer. Lang mindre plasskrevende enn bakover-vendte seter/ seter som de minste bruker.

To barn går vel greit i alle biler. Det som "skiller klinten fra hveten"; er hvordan det går med 3 barn.....


Jeg skal ikke "Hijacke" / endre fokus i tråden; men jeg har nå skrevet kontrakt på ny bil. Det ble ikke Outlander....
Skal skrive kort om dette under "plugg-inn hybrider.

Jeg er i den situasjonen at jeg har skrevet kontrakt på en PHEV, og har selv 3 barn på h.h.v 5, 7 og 11. Vi testet også før vi skrev kontrakt. Småtrangt, men ikke umulig er slik jeg vil beskrive det. Det får bare gå som det går  :o

I det daglige vil den eldste sitte i forsetet, da det er kona som vil disponere PHEVen. Kun til hytta og langturer de må sitte bak alle sammen, så smale sitteputer er vel det som vil gjelde :P

Gruer meg litt, vi går fra Discovery 3 til en PHEV, så det kan bli interessant om ikke annet......

elbikefun

Sitat fra: Rico på torsdag 28. januar 2016, klokken 08:49
Sitat fra: elbikefun på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:58
Jeg er i den situasjonen at jeg har skrevet kontrakt på en PHEV, og har selv 3 barn på h.h.v 5, 7 og 11. Vi testet også før vi skrev kontrakt. Småtrangt, men ikke umulig er slik jeg vil beskrive det. Det får bare gå som det går  :o

I det daglige vil den eldste sitte i forsetet, da det er kona som vil disponere PHEVen. Kun til hytta og langturer de må sitte bak alle sammen, så smale sitteputer er vel det som vil gjelde :P

Gruer meg litt, vi går fra Discovery 3 til en PHEV, så det kan bli interessant om ikke annet......



Gratulerer med ny-bil i emning :-)

Regner med at EV-funksjonen var en vektlagt faktor ved bilvalget ? Discovery er jo en virkelig romslig bil; et skonummer større; så en sammenligning blir litt urettferdig .

Når man kjøper en PHEV; så er det jo en hel del entusiasme inne i bildet; som sikkert bidrar til at man er mer "overbærende"; slik som litt trangbohet de gangene familien på 5 skal på hytta ;-)

-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke

Rico

Sitat fra: elbikefun på torsdag 28. januar 2016, klokken 13:20


Gratulerer med ny-bil i emning :-)

Regner med at EV-funksjonen var en vektlagt faktor ved bilvalget ? Discovery er jo en virkelig romslig bil; et skonummer større; så en sammenligning blir litt urettferdig .

Når man kjøper en PHEV; så er det jo en hel del entusiasme inne i bildet; som sikkert bidrar til at man er mer "overbærende"; slik som litt trangbohet de gangene familien på 5 skal på hytta ;-)

Takker for det :)

Ja definitivt EV-funksjonen som var avgjørende. Jeg har en liten drøm om at med litt opplæring av kona så skal vi klare å få denne bilen til å gå på mer eller mindre bare strøm i hverdagen. Hun har perfekt avstand til jobben i så måte.

Og jeg har allerede forklart alle familiemedlemmene at vi må være litt overbærende med plassen på langtur for å spare miljøet i hverdagen :)

mvh
Rico

Ansjosfilet

Jeg husker da jeg var liten på 80- tallet. Da satt vi trangt da...
Bmw i3
Bmw iX3 reservert

erik e

Gratulere.  Dette går vel fra og bruke hode istedenfor hjerte.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA