Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Type 2 lading

Startet av Panders, torsdag 25. februar 2016, klokken 21:19

« forrige - neste »

Panders

I dag har jeg testet om det er lettere å komme seg til hytta nå som det har kommet ny lader i Drangedal fra Fortum.
Distanse Sandefjord - Kilegrend (Fyresdal) 15,9mil

Jeg startet hjemme i -7 grader med forvarmet bil og 99% på batteriet. Kjørte ut på en våt E18 sørover og satte CC på 85 km/t.
Når jeg kom til Telemarksporten etter 38km hadde jeg 60% batteri igjen, laderen ble opptatt i øyeblikket jeg svingte inn på Statoil, så vi bestemte oss for å kjøre 3-4km til Mc Donalds Porsgrunn for lading og lunch. Der viste batteriet 57% etter 44km og 2 ledige lader :)
Vi satte igang laderen og gikk in på Mc Donalds for mat. Vi ladet batteriet til 83% og satte snuten mot Drangedal (58,6km).

Veiene var tørre og fine, vi hadde som tidligere på turen varmeapparatet på 17 grader og setevarmer på :D Vi hadde på oss ullundertøy og en god genser så vi holdt varmer bra. Hastigheten på turen lå mellom 60-75km/t, det var tørre og delvis snødekte veier og en del glatte partier, så noe særlig høyere hastighet kunne vi ikke ha benyttet.

Vel fremme i Drangedal med (32%) så vi Fortum sin lader langs veien ved Spar, godt synlig og opplyst.... og den var opptatt. E-up´en på laderen hadde rundet 60% og vi tenkte liksågodt vi kunne ta oss en kaffe på Kafeen. Etter 5 min kom eieren ut og laderen ble vår. Laderen estimerte 60 min fra 32-80%, dette skulle vise seg å være meget feil da bilen var på 95% etter 35-40 min.

Den siste biten fra Drangedal til Kilegrend (Hytta) er på 58,6km og ble ikke tatt da vi ikke ønsket å bli der å lade med 10A lader, så vi satte snuta hjemover. Den siste biten på 58km klarer vi utmerket ved lading i Drangedal og forbruket videre dit får man jo en liten pekepinn på ved kjøringen fra Porsgrunn til Drangedal. I løpet av turen sank temperaturen ned på -14 grader på det kaldeste, så jeg vil si snittet på turen var rundt -10 grader.

Vi ankommer så laderen på Telemarksporten som er ledig med 37% på batteriet, ladet så til 57% og reiste videre mot Sandefjord. Når jeg kjørte inn i gårdsplassen hjemme viste bilen 15% og antall kilometer forsvant, det siste den viste var 20km

Bilen er en 2014 Tekna med 42000km på telleren.
Snittforbruket på turen viste 20.0 kWt
Bilen ble kjørt i ECO
Utetemp på -7 til -14
Coupetemp på ca 17
Setevarme ble brukt på LOW, ble skrudd av når det ble for lommert i ryggen.
Farten var 85 km/t på motorveien og normal hastighet på Fylkesveiene 60-80 km/t

Noen spørsmål og tanker om turen:

Ladestasjonen på Telemarksporten finnes kun i en av ladeappene jeg har i den appen den faktisk eksisterer i så er plasseringen 1-1,5km feil i retning Porsgrunn? Dette er helt utrolig og jeg syns det er meget rart at vi ikke har EN app vi kan forholde oss til som har FULL oversikt over hurtigladere...

Statoil sin lader skal bruke Charge&Go appen, men fikk feilmelding ved betaling. Hvorfor er ikke disse kjørt opp mot ladebrikken???

Teller forbruket av varme i Coupe og lign med på snittforbruksmeteret i bilen?

Jeg har funnet ut at Guessometeret fungerer ganske bra hvis en trekker ifra 20km på tallet den oppgir, da skal en kunne beregne ca kjørelengde ved NORMAL kjøring.

Og helt til slutt.... tenk om Leafen hadde hatt spylerdyser til FRONTRUTA!
Prosjekt bil #1

Sort -14 Leaf Tekna 6,6kW
35000km
Kjøpt aug. 2015
32A Vegglader

Bjoris

Klart det går fint, etter Tesla salget har vi nå kjørt mange ganger til leiligheten vår på fjellet, 600 moh og 155 km, vi har en 11 US Leaf med 85% batteri, laderen står på 90 km og før stigningene, så det passer bra, der handler vi og når vi er klar så er bilen 80% (85-87% på laderen) og ds kjører vi de resterende 66 km enkelt selv i ufyselig vær som i går med snøfokk og dårlig sikt, kom frem før LBW kom på, men får LBW før ladingen i Etne, det e litt knapt til Etne om jeg ikk får kjøre i mitt tempo:) mye trafikk fredag kveld så en må bare følge på så hastigheten blir mer enn ideelt

Jeg er så syk i hodet at jeg syns dette er litt gøy selv om jeg savner Teslaen, men det blir litt for lett med den, hehe!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Panders

Prosjekt bil #1

Sort -14 Leaf Tekna 6,6kW
35000km
Kjøpt aug. 2015
32A Vegglader

Bjoris

hehe, nei vi kjører i Eco med 20 grader, uten så dogger det sånn med 4 i bilen at jeg har funnet ut at slik må vi ha det så mister vi noen km på det, men ikke så ille. Det vi så i helgen med minus 15 er at det går dobbelt så mye til oppvarming da enn rundt null så derfor ble det mindre marginer denne turen, men vi klart det neste denne gangen også:) Vi måtte nødlade på en hurtiglader 8 km hjemmefra på vei hjem, hehe, men, men...

Rimelig klar for den nye 30 kwh, det verst er at det tar så sykt med tid å lade, 40 min i Ølen på vei hjem en søndag er ikke populært, 10 min regner jeg med på den nye, det er helt ok, vi stopper der alltid uansett..., men er da klar igjen på 10 min...

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA