Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jeg vil ikke være en partypooper men er TMX egentlig egnet for norsk klima ???

Startet av Mippen, fredag 19. februar 2016, klokken 17:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

Her er en Tesla S70D som lader fra CHAdeMO lader på Alnabru.
Effekt ca 25,7kW.

Og et bilde av når jeg koblet til min S85 med bittelitt lavere SOC i fjor sommer.

Sitat fra: olesb på onsdag 13. januar 2016, klokken 16:27
Så lenge batteriet er tilstrekkelig varmt skal man, med en 85-utgave, få snaut 120 kW ved lav SOC (under ca. 25%). Betinger selvfølgelig at det ikke er noen andre som lader på stolpen du deler effekt med. Ved 50% skal man få ca. 70/80 kW.
Jepp. Ankommer man med passe lav SOC får man 118kW. Lader man opp til 80% ca bør snitt-effekten ligge på ca 80kW. Begynner man å trekke inn deling av supercharger (dvs at du deler med noen som krever så mye at du ikke får det din bil kan trekke) så er det på sin plass å påpeke at det er høyst variabelt hva CHAdeMO leverer, at de etter min erfaring ofte er nede, og at de er svært få i antall sammenlignet med SC-uttak, slik at man i langt større grad må påregne kø.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Kavorka på onsdag 13. januar 2016, klokken 16:08
Under ugunstige forhold vil gjennomsnittshastighet på lading til 100% på en superlader nærme seg hastighet til en chademo ved gunstige forhold, som jeg tror var poenget til Sven-E. Spesielt merkbart ved kjøring på saltet slapseføre!
Poenget er at det blir helt fjernt å sammenligne et case hvor alt klaffer for CHAdeMO, alt slår feil for Supercharger, og man kun lader med svært høy SOC. All den tid sannsynligheten for at alt går skeis er mye større med CHAdeMO enn Supercharger.

Faktum er at en helt vanlig Supercharger ladesesjon har 2-3 ganger høyere snitteffekt enn en typisk CHAdeMO ladesesjon. Så kan man alltids finne scenarier hvor dette ikke er tilfelle, men da kan man jo like gjerne påpeke at man ved lav SOC med S60/S70 fra en kjip CHAdeMO lader ikke får mer enn 25kW effekt, på en SOC som jeg med S85 ville fått 118kW. Dvs 4-5X høyere effekt på SC.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

GOS

Sitat fra: Sven-E på onsdag 13. januar 2016, klokken 15:14
På SC får jeg ytterst sjelden over 60kW fra 0 til ca. 50%.
Fra 50% til 90% har jeg alltid jevnt synkende, helt ned til 28kW.
Dette er uansett om bilen er kjørt varm, utetemperatur er høy og jeg starter lading med lav eller middels SOC.

Da må du ha noe feil på din bil. Har du S60?
Min (S85) lader med 118 kw rundt SOC = 0% og synker så til ca Chademo hastighet (41 kw) når jeg er ved 81% SOC, så det er tydelig stor forskjell på din og andres. I rangen 0-80% så har jeg en snitt effekt på 82 kw, altså ca det dobbelte av chademo!
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. januar 2016, klokken 19:09
Her er en Tesla S70D som lader fra CHAdeMO lader på Alnabru.
Effekt ca 25,7kW.

Hmm, jeg har aldri sett så lav ladestrøm som 85A. Det var antageligvis noe galt med den der. DBT-laderne pleier å ligge på 107A mens de fleste andre ligger rundt 120-125A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kavorka

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. januar 2016, klokken 19:23
Poenget er at det blir helt fjernt å sammenligne et case hvor alt klaffer for CHAdeMO, alt slår feil for Supercharger, og man kun lader med svært høy SOC. All den tid sannsynligheten for at alt går skeis er mye større med CHAdeMO enn Supercharger.

Faktum er at en helt vanlig Supercharger ladesesjon har 2-3 ganger høyere snitteffekt enn en typisk CHAdeMO ladesesjon. Så kan man alltids finne scenarier hvor dette ikke er tilfelle, men da kan man jo like gjerne påpeke at man ved lav SOC med S60/S70 fra en kjip CHAdeMO lader ikke får mer enn 25kW effekt, på en SOC som jeg med S85 ville fått 118kW. Dvs 4-5X høyere effekt på SC.....
I de aller fleste tilfeller er superlader betraktelig raskere. Men forskjellen blir mindre når temperaturen går ned, eller hvis man deler last med en annen som har prioritet. Erfaringen er at man noen få ganger får redusert gjennomsnittlig ladehastighet betraktelig. I verste fall ned mot chademos max grense.

Med det runder jeg av off topic for min del :)

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. januar 2016, klokken 19:50
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. januar 2016, klokken 19:09
Her er en Tesla S70D som lader fra CHAdeMO lader på Alnabru.
Effekt ca 25,7kW.

Hmm, jeg har aldri sett så lav ladestrøm som 85A. Det var antageligvis noe galt med den der. DBT-laderne pleier å ligge på 107A mens de fleste andre ligger rundt 120-125A.

Farten hentet seg inn og la seg på rundt 100a etter hvert. Dvs ca 31-32kW effekt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Kavorka på onsdag 13. januar 2016, klokken 20:45
I de aller fleste tilfeller er superlader betraktelig raskere. Men forskjellen blir mindre når temperaturen går ned, eller hvis man deler last med en annen som har prioritet.
Hvorfor skal forskjellen bli mindre når det er kaldt? Model S har jo aktiv varme/avkjøling av batteri. Her lader jeg i -10 på Alvdal med en lånebil desember 2014.

Og skal man først snakke om deling av ladere må man også ta ladekø i beregning for CHAdeMO. Som nevnt hadde ladestoppet mitt på CHAdeMO snitteffekt på 6,67kW forrige fredag (1 time venting, 30 minutter lading). Med Leaf vel og merke. Model S ville for samme besøk hatt ca 11-12kW snitteffekt.
Å sammenligne potensiell bunn for den ene løsningen med potensiell maks for den andre er jo ikke noe poeng :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Hvis man tenker overordnet, strukturelt vil de fleste inrømme at Tesla har sendt sjokkbølger inn i de store bilkonsern, noe som var absolutt nødvendig. For meg er det åpenbart at vi må forlate fossilbruken asap. Transportsektoren er den sektoren som er vanskeligst å konvertere. Elbilene ser pdd ut til å ligge lengst fremme når det gjelder muligheten for bærekraftig individualtransport. Teslas visjonære strategi, men også deres oppnådde mål sålangt står det stor respekt av - og det fortjener min støtte.
Jeg er en av de "lurte" P85D-eiere og ser kvalitetsproblemene Tesla strever med- både når det gjelder bilens utførelse og spes serviceproblemene i Norge. I den store målestokken er dette rel. små problemer som forhåpentligvis bedres over tid. Det er oppnådd mye på kort tid- dette trodde jeg ikke var mulig overhodet- og det er verdt mye (også penger) for meg!
Selv om jeg kjølnet pga P85D-gate er jeg sikker at veien som er staket ut av Tesla er riktig- derfor blir det Tesla en god stund fremover hos meg selv om jeg egentlig synes det er mye penger for en bil...
Bilen er også digg- tross alt- og i tillegg er kona enig :)

Kavorka

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. januar 2016, klokken 21:06
Hvorfor skal forskjellen bli mindre når det er kaldt? Model S har jo aktiv varme/avkjøling av batteri. Her lader jeg i -10 på Alvdal med en lånebil desember 2014.

Og skal man først snakke om deling av ladere må man også ta ladekø i beregning for CHAdeMO. Som nevnt hadde ladestoppet mitt på CHAdeMO snitteffekt på 6,67kW forrige fredag (1 time venting, 30 minutter lading). Med Leaf vel og merke. Model S ville for samme besøk hatt ca 11-12kW snitteffekt.
Å sammenligne potensiell bunn for den ene løsningen med potensiell maks for den andre er jo ikke noe poeng :)
Sorry, klarer ikke la den stå uimotsagt...

Hvis du har varmet opp batteri på forhånd tar ladehastighet seg opp. Men om superlader kommer like etter ett lengre stopp (ferge i mitt tilfelle), og man ikke har nok strøm til å fyre for kråkene under stoppet, er batteri kaldt. Slapseføre kan også ta så mye av rekkevidde at den stiplede linjen på regen går mot null, og det samme gjelder ladehastighet. I disse få tilfellene ville det vært tilnærmet likegyldig om jeg ladet på chademo eller superlader.

På godværsdager er ikke dette et problem. Problemet er da de gangene man kommer inn med lav SOC, og det står en på annenhver ladebås. Velg feil og du er der lenger enn du trenger. Raskere enn chademo javel, men ikke så mye som 3 ganger.

I disse tilfellene er det et poeng å sammenlikne med en chademo, hvis man har en ledig chademo i nærheten :)

o.b.lix

Her sammenligner du SC er opptatt med ledig Chademo, og sier da at Chademo kan være greit valg...?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Ljosdal

Jeg har ikke tenkt å bytte bil!! Ladenettverket er i hovedsak lite brukt, men har kjør rundt i europa til middelhavet via SC uten et eneste problem. Det er verdt mye i mine øyne! At bilen ser bra ut, har stor lagringsplass (2 små unger) og masser av kraft er bare positivt.

SC vs chademo driter jeg i. vanligvis trenger jeg og passasjerene en toalettpause og litt mat, så bilen kunne nok ha blitt fulladet av begge deler på den tiden.
Tilgjengeligheten til SC er suveren.

Når det gjelder småplukk som de fleste har hatt med bilene sine... Ta bare enn titt på de andre forumene, de har sitt i stri med dem også..

Kundeservice hos Tesla er ikke å påklage, de gangene jeg har klaget på noe, har de stilt opp med GRATIS leiebil og fikset opp. Hvem  andre gir gratis leiebil med mindre bilen har havari??? Eller at du selv må bruke egen forsikring for å få leiebil?

Tesla har hatt en brå start, men jeg synes at de klarer seg sånn tålig bra.. Alltid et smil når jeg fyller koppen med kaffe på servicesenteret enten jeg lader eller klager litt :-)
Svart P85 Signature #88

mandresen

Hvis de andre konkurrentene kommer med tilsvarende SC som tar like kort tid å lade, så skal de vurderes akkurat som jeg gikk rundt og prøvekjørte dieselbiler opp mot hverandre. Men uten et hurtigladenettverk, så er det uaktuelt.
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Øyvind.h

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 14. januar 2016, klokken 00:33
Her sammenligner du SC er opptatt med ledig Chademo, og sier da at Chademo kan være greit valg...?
Nettopp. Det er en poengløs sammenligning. Skal man se på worst case for supercharger må man også se på worst case for CHAdeMO. Og for sistnevnte er situasjonen langt verre i praksis enn for supercharger.

Sitat fra: Kavorka på torsdag 14. januar 2016, klokken 00:27
Sorry, klarer ikke la den stå uimotsagt...

Hvis du har varmet opp batteri på forhånd tar ladehastighet seg opp. Men om superlader kommer like etter ett lengre stopp (ferge i mitt tilfelle), og man ikke har nok strøm til å fyre for kråkene under stoppet, er batteri kaldt. Slapseføre kan også ta så mye av rekkevidde at den stiplede linjen på regen går mot null, og det samme gjelder ladehastighet. I disse få tilfellene ville det vært tilnærmet likegyldig om jeg ladet på chademo eller superlader.
Ja om du må kjøre kald bil rett til supercharger, uten strøm til å ha batterivarmer på osv. får man naturligvis ikke full hastighet. Jeg har aldri vært borti en slik langtur, men om normen for dine langturer er lengre stopp rett i forkant av en supercharger så forstår jeg hvorfor du mener forskjellen mellom Supercharger og CHAdeMO er liten. Jeg tror dog ikke Tesla-eiere flest bruker supercharger-nettverket på en slik måte.

Når jeg drar på langtur kjører jeg minst 20-30 mil før jeg stopper på Supercharger. Da er batteriet varmt, selv i streng kulde. Eksempelvis som når jeg ladet på Alvdal i -10 desember 2014. Eller når jeg ladet på Lillehammer påsken 2014.
Men klart – det er jo helt fint for meg om folk vil troppe opp med kaldt batteri. Om jeg må dele lader med noen så betyr jo det at sannsynligheten er mindre for at min effekt begrenses :)
Men skal man begynne å se på praktiske forhold må man også se på realitetene for CHAdeMO, og da er situasjonen katastrofalt dårlig for CHAdeMO. Med andre ord – det er lurt for CHAdeMO sin del å forholde seg til teori, og faktum er at Supercharger lader 2-3 ganger raskere for en typisk ladesesjon.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

THE

Har ikke Tesla i dag, men har vurdert det. Hvis Model S hadde hatt mulighet til å trekke tilhenger på 1500kg+, så hadde jeg nok vært helelektrisk.

SC nettverket trekker veldig opp for Tesla sammenlignet med andre merker, men jeg tror at de første som kommer med en mellomklasse stasjonsvogn med ca 100kWh batteri og godkjent for tilhenger på 1600-1800 kg kommer til å få en storselger på det norske markedet. Da kan så godt som alle bytte ut fossilbilen med en elbil. Model X kunne vært et alternativ for meg, men er ikke glad i SUV-type biler, og når det kan se ut som en X90D med det rette utstyret kommer opp på 900000,- kroner så blir det for dyrt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Bjoris

Har nok vært feil på din bil side AC havarerte. Akkurat nå kjører jeg Leaf og litt sur må jeg innrømme jeg ble når en Tesla stod å ladet med CHAdeMO adapter når vi kommer ned fra fjellet sent søndag kveld og uten mulighet for å komme oss hjem uten å lade.

Joda, samme rettigheter etc... Heldigvis kom eieren etter 10 min, og som han sa greit å lade når en stopper uansett:) Greit å lade når en er helt nødt tenkte jeg, men dette viser at CHAdeMO ikke fungerer godt nok og iallefall om en Tesla skal lades skikkelig opp på en slik, det kan bli venting i 1,5 time for bare en bil foran deg i køen.

Nissan skryter av at deres nye infotainment skal vise om stasjonene er ledig, tenk hvis SOC på den som ladet også kom opp, da kunne en mye bedre vurdert om den vil være ledig når du kommer frem, selvsagt kan det være kø, men det burde vært rimelig greit å lage til ett ladekøsystem, feks om en kunne registrere brikken sin selv om bilen foran fortsatt lader, litt kluss selvsagt om den velger å ikke vente mer, men er ville uansett gitt en bedre indikasjon når slik info begynner å vise i bilene
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA