Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil på BMW-måten

Startet av Radiobil1, søndag 20. desember 2009, klokken 15:06

« forrige - neste »

Radiobil1

Har sett at det tar helt av med denne mellomtingen mellom sykkel og moped med elmotor i Kristiansand.
http://www.kristiansandavis.no/Nyheter/tabid/333/language/en-US/Default.aspx?ModuleId=41627&articleView=true&tabId=333

Der jeg bor begynner det å bli mange barn som kjører de, og min 11 åring maser som besatt.

Ungene kjører uten hjelm, de kjører ihvertfall 2 på, og uten lys i mørket for å spare strøm !!

Når man er ute å går hører man de ikke og skvetter noe vannvittig når de suser forbi. Unger i 30 km/t med et kjøretøy som er ganske annerledes å manøvrere enn en sykkel, da er det bare et spørsmål om tid før noen blir alvorlig skadet.

Er vanligvis ikke tilhenger av forbud, men her bør det komme en sentral aldersgrense snart. Det er mange foreldre som ukritisk kjøper ting til ungene sine fordi de ikke orker den evinnelige "alle andre har det" fighten hver dag.

Hva mener folket her om disse farkostene som er blitt det nye leketøyet, noen som har andre erfaringer enn meg ?

Hva ville en fornuftig aldersgrense være for disse doningene ?
http://scootipuff.no/
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

cra

Sitat fra: Radiv på torsdag 19. november 2009, klokken 10:05
Ungene kjører uten hjelm, de kjører ihvertfall 2 på, og uten lys i mørket for å spare strøm !!

Når man er ute å går hører man de ikke og skvetter noe vannvittig når de suser forbi. Unger i 30 km/t med et kjøretøy som er ganske annerledes å manøvrere enn en sykkel, da er det bare et spørsmål om tid før noen blir alvorlig skadet.

Er vanligvis ikke tilhenger av forbud, men her bør det komme en sentral aldersgrense snart. Det er mange foreldre som ukritisk kjøper ting til ungene sine fordi de ikke orker den evinnelige "alle andre har det" fighten hver dag.

Hva mener folket her om disse farkostene som er blitt det nye leketøyet, noen som har andre erfaringer enn meg ?

Hva ville en fornuftig aldersgrense være for disse doningene ?
http://scootipuff.no/

Jeg ville sagt at 13 år var en OK aldersgrense for "el-assisterte sykler". Ser også at siten du linker til anbefaler 12-14 år, og det er vel i den alderen ungene begynner å utvikle skikkelig forståelse fro trafikken, som bl.a. at det at man ser en bil ikke betyr at man blir sett av bilens fører.

At ungene kjører uten hjelm får vel stå for deres (og foreldrenes?) regning, men det er fristende å si at "man setter ikke lokk på tomme bøtter".  >:(  Et absolutt påbud om (sykkel)hjelm på el-assisterte sykler burde det være.

My $.02
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Elektrisk assistert sykkel er et EU begrep, og ikke ulovlig dersom sykkelen oppfyller kravene.
At den ser ut som en scooter er irrelevant her.
Motoren skal ikke trekke når hastigheten overstiger  25 km/t, og merkeeffekten ikke over 250 W.
Det forhindrer ikke at en kan sykle fortere!

Om en har råd til å kjøpe en slik doning til poden, bør en også ta seg råd til en sykkelhjelm! Dessuten må han/hun være stor nok til å ha full kontroll , noe som også gjelder sykler.

Men jeg tviler på at det er noen aldersgrense på dette, noe det burde være.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Jeg er litt bekymret på vekten av disse kjøretøy. De er nok håpløs å sykle uten batterikraft. De unge skulle få kjøre de letteste assisterte sykler dvs vanlige sykler med navmotor og batteriboks som det går an å trå på.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PerBear

I brev fra Statens Vegvesen datert 31.5.2010 advarer de mot denne type el-sykkel:

"- Vi registrerer med uro at det for tiden feilaktig markedsføres ulike kjøretøy som el-sykkel. Norske forskrifter skiller mellom el-sykkel som er tråsykkel med hjelpemotor og moped med hjelpetråkk, sier Harald Gjelsvik i Statens vegvesen. Ved ulovlig bruk av el-sykkel kan føreren vente ordinær straffeforfølgelse, på samme måte som hvis en bruker uregistrert moped.

-Foreldrene bør være på vakt. I tillegg til bot kan overtredelse føre til at brukerne får utsatt muligheten til å ta førerkort. Trolig vil også forsikringsselskapene nekte å betale for skader som en følge av bruk av ulovlig kjøretøy, sier Gjelsvik. Det avgjørende skillet mellom tråsykkel med hjelpemotor og moped med hjelpetråkk er hva som er den primære framdriftsformen, motor eller pedaltråkk.

Både Norges og EUs forskrifter definerer el-sykler som tråsykler med hjelpemotor med maksimal effekt på høyest 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t eller tidligere hvis man slutter å trå."


Mer info finnes her: http://www.vegvesen.no/_attachment/160537/binary/297984
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA