Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skjema for logging av vannfylling

Startet av nicolh, søndag 11. april 2010, klokken 18:21

« forrige - neste »

El rayo

#15
Sitat fra: hens på torsdag 04. mars 2010, klokken 20:25
Det later til at elbilens manglende rekkevidde er et problem, men bare for de som ikke har kjørt elbil.
Hør, hør!

Selv med bare 85 km (etter modifisert ECE101 standard) rekkevidde er det uhyre sjelden jeg har hatt bruk for mellomlading på en tur. I disse tilfelle var det planlagt. Husk at elbilister kjører hjemmefra med "full tank" hver dag, Nicolh.

Jeg har kjørt elbil Oslo til Danmark (EV2004), Oslo til Rakkestad (EV2007) og har jobbet i Drammen med lading på jobb.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

nicolh

#16
SitatSelv med bare 85 km (etter modifisert ECE101 standard) rekkevidde er det uhyre sjelden jeg har hatt bruk for mellomlading på en tur. I disse tilfelle var det planlagt. Husk at elbilister kjører hjemmefra med "full tank" hver dag, Nicolh.

Skjønner at 85 km er mer enn nok i gjennomsnitt pr dag, spesielt på en tur.

Et prosjekt med hurtigladere ble gjennomført i Tokyo ( i et selskapet TEPCO, Tokyo Electric Power Company). Der viste deg seg at før de faset inn hurtigladere returnerte alle elbilene med en gjenværende batterikapasitet på over 50%. Etter at det ble plassert ut hurtigladere, returnerte bilene med godt under 50% gjenværende batteri kapasitet. Selv om de ikke alltid brukte hurtigladerene, kunne det virke som om den psykiske effekten av å vite at hvis en holder på å gå tom er mulig å lade opp noen ekstra mil på kort tid, og at dette gjorde at en valgte elbilen fremfor fossilbilen. Altså selv om bilen din har en rekkevidde på 85 km, så er det svært få som tørr å bruke alle disse km, hvis en vet at det tar mange timer å få ladet opp batteriene igjen.

Økningen i antall km kjørt med elbil økte fra 203 km pr mnd til 1472 km pr mnd. Det er nok flere forklaringer på denne økningen, men det eneste som ble gjort, var innfasingen av hurtigladere. Samme effekt vil nok ikke dere som bruker elbil nå oppleve, men det kan kanskje åpne for at andre begynner å bruke elbil.



cra

Sitat fra: nicolh på fredag 05. mars 2010, klokken 13:03
Altså selv om bilen din har en rekkevidde på 85 km, så er det svært få som tørr å bruke alle disse km, hvis en vet at det tar mange timer å få ladet opp batteriene igjen.

Det er samboeren min du snakker om her, ja?  ;D

Sitat fra: nicolh på fredag 05. mars 2010, klokken 13:03
Økningen i antall km kjørt med elbil økte fra 203 km pr mnd til 1472 km pr mnd. Det er nok flere forklaringer på denne økningen, men det eneste som ble gjort, var innfasingen av hurtigladere. Samme effekt vil nok ikke dere som bruker elbil nå oppleve, men det kan kanskje åpne for at andre begynner å bruke elbil.

Jo, jeg ser den. Som nevnt så er det jo gjerne de som ikke kjærer el-bil som har problemer med rekkevidden. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Hurtigladere er uten tvil meget viktig for innfasing av el-biler i stor skala. Jeg kan jo ta meg selv som eksempel:

Vi er en familie på tre og har kun en bil. Den kjøres ca. 14.000km i året. Jeg vurderer klart en el-bil som neste bil om passende biler kommer på markedet. Nissan Leaf ser interessant ut, om de bare lager en noe større utgave, si med 50% større batteripakke, 200km rekkevidde og mulighet til å trekke henger innimellom blir det fort MEGET aktuelt.

Men. Kjøringen vår fordeler seg mulighens på en "merkelig" måte. Vi bor i Fredrikstad og har hytte 4 mil nord for Dokka. Av kjørelengden på 14kkm i året er ca. 9kkm til/fra hytta og 5kkm småkjøring lokalt siden ingen bruker bil til/fra jobb (jeg bruker el-sykkel + tog).

Jeg har ingen bruk for vanlige ladepunker på steder som Oslo sentrum, Bergen, Gardermoen, Gøteborg osv. da vi stort sett alltid bruker toget om mulig. Lokal kjøring er såpass kort at lading ikke er nødvendig bortsett fra over natten.

Derimot trenger jeg hurtiglading for å komme meg på hytta. Med 200km (reell) rekkevidde kan det passe med en 15min stopp i Oslo for å få nok strøm på batteriet til at vi kan komme oss til Dokka. I Dokka trenger vi å lade fullt opp til 80% mens vi handler mat, slik at vi kommer oss de 4 milene opp til og ned fra hytta igjen. Resterende strøm bør holde til Gran der vi kan lade opp til 80% igjen mens vi spiser og dermed har nok strøm til å komme oss de siste 15 milene hjem.

Så med andre ord er god kjørelengde og god utbredelse av hurtigladestasjoner helt nødvendig før jeg kjøper en el-bil. Om ikke dette kommer i tide (i løpet av 4-5 år) blir det nok en plug-in hybrid isteden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

Var nylig på Fjellsyn Camping i Dalholen, Folldal. De har strømmåler til hvert 230V strømuttak til bobil/campingvogn. Prisen er kr 1,- pr kWt om sommeren og kr 1,50,- pr kWt om vinteren. Synes det er en grei pris som jeg ville betalt om jeg hadde veien forbi der med elbil.

Fant også 2 andre typer kontakter - en rund, blå og en firkantet -  ute med 4 pinner (sannsynligvis 3-fas) som var merket 500V 25A (sannsynligvis 400V spenning).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA