Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler får ikke kjøre i kollektivfelt på E6/ring 3, Mosseveien og i Bjørvika

Startet av tomrh, tirsdag 23. februar 2016, klokken 15:50

« forrige - neste »

tomrh

De siste to dagene har jeg opplevd at det står 0:30 gjenværende lading til 100% når jeg kjører om morgenen, etter forvarming. (Lader på 16A). Hypotesen var først den at klima starter før lading var ferdig, så jeg justerte lading til å slutte 04:30 og klima 06:30. Da har klima 2 timer på seg til å forvarme. Likevel står det altså en halvtime gjenstående ladetid. Det var -11 i går og -13 i dag. Kan det hende at timeren ikke klarer å beregne særlig godt i kulde når den skal starte ladinga?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kodalse

#1
Jeg tror dette kan bero på at forvarmingen stjeler noe energi fra batteriene selv ved 16A lading.
I mitt tilfelle trekker det 3 - 3,2kW fra strømuttaket ved 16A innstilling.
Kan det være så enkelt som at forvarmingen detekterer at det er godt med strøm inn og dermed kan trekke opptil 5 kW før den regulerer ned til noe rundt 3kW?

Ett annet alternativ er at batteriene kan være så kalde at laderen nektes å lade optimalt.

Ellers mener jeg at lading skal ha prioritet før varme.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

jkirkebo

Sitat fra: kodalse på fredag 15. januar 2016, klokken 08:16
Jeg tror dette kan bero på at forvarmingen stjeler noe energi fra batteriene selv ved 16A lading.
I mitt tilfelle trekker det 3 - 3,kW fra strømuttaket ved 16A innstilling.
Kan det være så enkelt som at forvarmingen detekterer at det er godt med strøm inn og dermed kan trekke opptil 5 kW før den regulerer ned til noe rundt 3kW?

Ett annet alternativ er at batteriene kan være så kalde at laderen nektes å lade optimalt.

Ellers mener jeg at lading skal ha prioritet før varme.

Det må være en brukerinnstilling i så fall, vi vil at varmen skal prioriteres. Leafen lades normalt bare på 6A, men når vi forvarmer i kulda vil vi ha full effekt for å få tint bilen. Typisk varmes den minst 20 minutter nå og gjerne endel mer. At rekkevidden går ned har null betydning for oss.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafnor

Forvarmingen trekker i starten mer enn 3,6 kW, og det tar den fra batteriet. Og er det ladet 100% før forvarming, starter den ikke lading selv om varme etter hvert trekker mindre enn 3,6. Om du vil det må du evt i Carwings starte lading tror jeg under selve varmeprosessen.
Så er det en innstilling på om det er prio på varme eller lading inne på systemet en plass, men jeg har ikke satt meg inn i hva det er som skjer ut fra hvilke valg der.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Sitat fra: leafnor på fredag 15. januar 2016, klokken 16:16
Forvarmingen trekker i starten mer enn 3,6 kW, og det tar den fra batteriet.
...
Så er det en innstilling på om det er prio på varme eller lading inne på systemet en plass, men jeg har ikke satt meg inn i hva det er som skjer ut fra hvilke valg der.
Når det er såpass kaldt tror jeg faktisk du kan ha rett, den må sikkert trekke mer enn 3,6 kW for i det hele tatt å få opp temperatur i kupeen. Jeg har valgt innstilling om å prioritere klima foran lading. Det er mulig den oppfører seg annerledes om lading får høyest prioritet? Men det finner jeg ikke ut av umiddelbart siden denne kuldebølgen slutter i løpet av helgen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Gliderman

Her er et punkt der 6,6kW lader er digg. Leverer mer enn nok til å varme bil uten at batteriet tappes.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA