Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av ProsjektX, mandag 06. juni 2016, klokken 12:33

« forrige - neste »

ProsjektX

Hallo, fersking i el-bil gamet, aldri hatt en eller prøvd en for den saks skyld... men funderer nå seriøst på å hente en 2013 modell fra USA, men som alltid gidder ikke bruke mer penger enn nødvendig. Eldre enn 2013 modell er som jeg har funnet ut ikke noe poeng. Så, noen ting jeg ikke blir helt klok på. Har søkt her og der, men ikke helt funnet svar.

1. S-modell er rimeligst, og så lenge en passer på at det er quickcharge ekstrautstyr så har den det som trengs?

2. On-board lader. Her trenger en bare en helt passiv dum kabel for å plugge i vanlig veggkontakt, eller? "Charge package" inkluderer 6.6kW on-board, quickcharge port og ryggekamera ser jeg. Denne on-board støtter også 230V/50Hz? Ser noe rundt 240V på displayet på en bil. Hva koster en passende kabel?

3. Uansett, antar at også quickcharge port kan brukes hjemme med en "smart" kabel, type 2? Med justerbar strømstyrke?

4. Ellers bør prøve å få lest ut via "Leaf Spy"? Konkret hvilke parametere bør sjekkes, og referanseverdier? Bør batteriet lades til 100% først? I så fall betyr det at 80% ladegrense ikke bør være aktivert også?

5. Ellers sjekke VIN for salvage status og carfax report er obligatorisk

Noe glemt...? Tips, triks, andre her som vil dele oppdatert erfaring?
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

Balrog

quickcharge utstyr? Hurtigladekabel er på ladestasjonene. Du har ikke slikt hjemme. Det er 400V likestrøm med strømstyrke som ville blåst sikringsskapet ditt.

Du trenger en 230V ladekabel med boks for å lade. 6,6kW lader trenger 32A lading, en slik kontakt har du neppe hjemme. En elektriker må installere egnet ladestasjon for 6,6kW (anbefales om du bruker bilen mye). Inntil 15 eller 16 A kan du ta rett fra vanlig stikkontakt med en vanlig ladekabel (med boks) som du må ha. Standard ladekabel er ofte 10A = saaaaaaaaktelaaaadiiing. I USA lades det på 115V, det fungerer ikke her.

Leaf Spy kan gi deg SOH (state of health) tall som indikerer hvor godt batteriet er og når det er fulladet hvor mange kWh som er tilgjengelig.

Du må regne med at Nissan-systemet i Norge ikke vil ta i deg med ildtang, så du må ha andre kanaler for deler og service. Ta en prat med Kai på Nesbukta Trading på Nesbru. Han kan dette, og de kronene ekstra det koster å hente bil gjennom ham er det vel verdt - du unngår å bli lurt. Han har gjort alle de dyrkjøpte tabbene du kommer til å gjøre så du slipper å oppleve dem.

Det største skillet mellom Leafer er for øvrig mellom 24 og 30kWh.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Tesley

Hva er besparelsen på å importere fra USA kontra å kjøpe en norsk brukt Leaf?
S75D - bekreftet 20. august

Balrog

Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

leafnor

Sitat fra: jhholen på tirsdag 05. april 2016, klokken 21:50
Hva er besparelsen på å importere fra USA kontra å kjøpe en norsk brukt Leaf?
Ja, hva er besparelsen?
Leaf 2012/Aug 160.000 km

ProsjektX

Etter hva jeg ser så får man den inn for ca 96.000kr, inklusive frakt til Oslo for en S med quickcharge pakke, så pluss vrakpant (3000kr), gassavgift, ladekabel. og evt vinterdekk. Så ser ut til å være rundt 35-40.000kr billigere enn de billigste 2013 på finn.no
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

leafnor

Sitat fra: ProsjektX på onsdag 06. april 2016, klokken 07:00
Etter hva jeg ser så får man den inn for ca 96.000kr, inklusive frakt til Oslo for en S med quickcharge pakke, så pluss vrakpant (3000kr), gassavgift, ladekabel. og evt vinterdekk. Så ser ut til å være rundt 35-40.000kr billigere enn de billigste 2013 på finn.no
Vet det er OT, men ut av erfaringene jeg har med min egen LEAF og den på jobben (En 2014), så hadde jeg f.eks i stedet gått for eksempel for denne:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=73535141
Kjøpt den i dag, og hatt EL- bil med det samme, i stedet for å leve med bekymmring rundt prosjekt "US"-

Men, 35-40000 er penger, og det er mer enn hva jeg hadde trodd. Så, ønsker man seg 2013 og den nyere modell så er jo det en vei å gå. Da blir det som du prøver på, sjekke ut det som sjekkes kan, og så kjøpe.
Det som evt kommer opp i ettertid er bad-luck, og det går ikke å planlegge bort. Shit happens. Lykke til med EL-bilkjøp.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Trekkoppbil

Det viktigste er nok tilstanden på batteri.

Vanligvis finner man ikke noen eksakte tall på hvor bra batteriet er, når man handler brukt.
Skal du kjøpe 2013, så er det tryggeste å finne en som ikke er gått i varme strøk, og som gjerne er gått ferrest mulig somre. Jeg holder en knapp på biler som har historikk fra nordøstkysten.
Personlig ville jeg nok heller ha en 2012 SL, enn en 2013 S. Kjøper du 2012, er det kun SL som er interressant for at man skal få hurtigladeport. Skulle jeg kjøpe 2012, ville jeg kjøpe fra sørstatene, og finne en som enten har nytt batteri, eller finne en som har 8 kapasitetsbarer, og som kvalifiserer for nytt batteri på kapasitetsgarantien, men sånne biler kan det være mye jobb å finne. Skal du bytte til nytt batteri, så må det gjøres før bilen fraktes ut av nordamerika.
2013 S med ladepakke har ryggekamera. Ellers må du være obs på at mange 2013-modeller mangler ryggekamera, om de ikke har premiumpakke. Det gjelder SV og SL. Tipper du kan kjøpe kamera på f.eks Aliekspress for en slikk og ingenting. SV trenger også å ha ladepakke.
S har vel gult parkeringslys foran. Det er en bruker fra Askim på forumet her, som du kan spørre om hjelp til å få hvitt p-lys. Men jeg har ikke vært borte i den modellen sjølv.
EVSE kan du sende til evseupgrade for oppgradering i California, og det er enklest å gjøre før bilen sendes til Norge. 2013-EVSEn kan du deretter stille inn fra 6 til 24 eller 25A, og når den kommer til Norge kan du klippe av støpselet og sette på industrikontakt. Enkelte setter på schuko-kontakt, men det er klønete å sette på.

Pass på at du kjøper en bil med rein title. Har den salvage title får du normalt ikke registrert den her i landet. Når du viser bilen i Drammen, må du også vise fram historikken. Helst fra Carfax.

2013-modellene omsettes stort sett på auksjonene til Manheim. Har du virksomhet, kan du få tilgang via Auction Access, ellers finnes det brokere du kan gå via, men jeg kjenner ingen som fungerer ok.
Du kan spørre en bruker på mynissanleaf som heter mitrals, om han kan kjøpe på auksjon for deg.
Det er ofte greiest å bestille frakt fra Oceania Shipping.

bob-bob

Når det gjelder å spare penger , vær oppmerksom på følgende :  Det er ingen garanti i Norge på US modeller.
Dersom noe ryker , kan det bli meget kostbart - en varmeapparatfeil eller feil på hovedenheter i bilen kan fort koste deg over 50000,- og du har fortsatt ingen garanti på andre ting etterpå.....

Min første Leaf ( august 2013) hadde feil på varme element , men ble reparert på garanti i Norge , da jeg kjøpte ny bil hos merkeforhandler her. Jeg ble fortalt at normalpris på den reparasjonen hadde kommet på ca 60000 kroner.

Så skal du spare penger - gjør det , men vær klar over at det er et ( ganske kraftig) risikoelement her.
(Jeg byttet ut min 2013 modell med ny 2016 30kWh  modell nå og er fortsatt fornøyd...)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA