Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla som min neste taxibil..?

Startet av Mippen, tirsdag 09. februar 2016, klokken 12:55

« forrige - neste »

model3citizen

På NRK Nyhetene i går ble vi fortalt at bare étt av de elleve skipene som lå til havn tilsvarte de omlag 5000bilene som var omfattet av kjøreforbudet.

Det er jo like tragisk som denne tråden.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Mippen

Er helt enig angående skipene, men det er et blindspor å bare fokusere på en ting. Skipene sine utslipp må bort, det samme må utslipp fra biltrafikk, og utslipp fra fyring må kraftig reduseres. Dette innlegget handlet imidlertid om biltrafikk, selv om man også må gjøre noe med de andre tingene.
Fremtiden er elektrisk.

pudderjagar

No må ein ikkje hakke på hverandre her og sei at den andre er værst. Skipa som ligg i havna forurenser ikkje så mykje som media vil ha da til.

Elbilen er sårbar for kritikk enno sidan da finnst så mange skeptikarar og elbilhatarar. Men at den er effektiv på sleke dagar kan ein ikkje nekta for. Men den slit på vegen og legg igjen gummistøv frå dekka. Mange små gjer ein stor å. Zermatt i Sveits er ein bilfri by i Alpene. Dei får byen til å fungera også.

Vedovnar finnst da ein god del av i Bergen. Mange er bytta ut med "reintbrennande" ovnar. Men da er hus som ikkje har nok straum til å klare å halde varmen oppe når da vært så kaldt som no. Brukar ein for mykje straum kan da værta brann i gamle anlegg. Ein kan ikkje innføra totalforbud her heller.

Pluss litt anna som forurensar her og der.

Trur da beste tiltaket er å innføra restreksjonane mykje tidlegare. Når folk vært vant med dei så innordnar dei seg etter da og kjenne backup-planen. No kom da veldig brått på.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Beckern

Sitat fra: Mippen på torsdag 07. januar 2016, klokken 21:04
Er helt enig angående skipene, men det er et blindspor å bare fokusere på en ting.

Eh, stein i glasshus? Overskrift "Dette bryr ikke elbil motstanderne seg om - lider for andre sine synder"
Joda jeg er etter slike poster som din første post i denne tråden fordi det gir meg og alle andre el-bilieter rykte som selvrettferdige og som peker på andre. Det liker jeg ikke.

Vi kan godt diskutere alle mulige tiltak og gjør vel alt det, men det er ganske langt utenfor ditt start-tema.


Mippen

Barn og syke lider jo for andre sine synder. De kan ikke gjøre noe med hva vi gjør, men det kan vi. Vi som kjører elbil gjør i det minste et bidrag. Motstandere som jeg nevner gir blaffen og kjører på. Som sagt er det forskjell på motstander og folk som ikke har elbil, eller har fått øynene opp ennå. Motstanderne er de som mener elbiler ikke har noe for seg. Som mener vi snylter og ødelegger verden med vårt valg. At det er mer miljøvennlig å kjøre en "økonomisk" fossil.

Artikkelen handlet om forurensing, ikke om biler. For å få temaet til å passe inn på et elbil forum måtte jeg bruke en overskrift som hadde noe med bil å gjøre. Da er det naturlig å dra inn at motstand mot elbiler er ubegrunnet, spesielt siden det har vært mye fokus i det siste på at elbiler ikke har noe for seg.

Jeg sier ikke at vi er bedre enn alle andre, eller angriper alle som kjører fossilt. Jeg sier bare at det nytter å kjøre elbil, og at de som hardbarket mener noe annet tar feil. Elbiler er et av de viktigste miljø tiltakene, og det er derfor viktig å satse. Det er også viktig å gjøre andre ting som å redusere utslipp fra fyring, skip mm, men undersøkelser viser at de største lokale utslippene kommer fra biltrafikken, og da er det også naturlig å snakke om bilene sin rolle.
Fremtiden er elektrisk.

Beckern

Sitat fra: Mippen på fredag 08. januar 2016, klokken 06:33
Barn og syke lider jo for andre sine synder. De kan ikke gjøre noe med hva vi gjør, men det kan vi. Vi som kjører elbil gjør i det minste et bidrag. Motstandere som jeg nevner gir blaffen og kjører på. Som sagt er det forskjell på motstander og folk som ikke har elbil, eller har fått øynene opp ennå. Motstanderne er de som mener elbiler ikke har noe for seg. Som mener vi snylter og ødelegger verden med vårt valg. At det er mer miljøvennlig å kjøre en "økonomisk" fossil.
Slik som denne karen på db.no debatt som skriver om Oslos miljøråds siste innfall: subsidiering av el-sykler:
SitatHogwash  Arkis • for 9 minutter siden
Jeg synes det er helt horribelt subsidieringen som foregår på elbiler også jeg. Jeg har ikke bil og bruker utelukkende offentlig, men ser ingen grunn til at elbiler skal slippe utenom bompenger etc.
Sitat
Artikkelen handlet om forurensing, ikke om biler. For å få temaet til å passe inn på et elbil forum måtte jeg bruke en overskrift som hadde noe med bil å gjøre. Da er det naturlig å dra inn at motstand mot elbiler er ubegrunnet, spesielt siden det har vært mye fokus i det siste på at elbiler ikke har noe for seg.
Nei det er ikke ubegrunnet. Du tar snarveier og redefinerer stadig hva som er hva.
Man kan utmerket godt ha gode argumenter mot elbiler og attpåtill være miljøbevisst.
Men å påstå at andre ikke bryr seg bare fordi de ikke er enig i deg og er like store elbil entusiast er ikke kosher.


Mippen

Du omdefinerer hva jeg mener. Jeg har hele tiden ment de som kjører vanlig bil og mener at elbiler er noe tull og er minst like ille og verre enn fossilbiler. Det mest miljøvennlige er naturligvis å gå eller å sykle, men for de som ikke kan det, eller kan benytte seg av kollektivt - er elbiler en bra ting.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA