Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Arctic Roads forts.

Startet av elbildrommern, fredag 12. februar 2016, klokken 23:43

« forrige - neste »

elbildrommern

Hei!
Jeg holder på å fryse i hjel ved pendling til jobb i disse dager. Pendler 60 km, og bruker minimalt med varme. Denne uka hadde jeg 2 prikker igjen når jeg kom frem til jobb, og da har jeg kjørt pent (les: 70 km/t nesten hele veien og holdt meg innenfor eco). Jeg er litt skeptisk til å kjøre på med mer varme pga rekkeviddeangst... Noen som har testet hvor mange ekstra prikker en bruker hvis en kjører på litt mer varme (ikke AC) ved pen kjøring?
Videre; er det noen her som har opplevd å kjørt bilen helt tom, og at den har fortsatt å gå etter at alle prikkene er forsvunnet? I såfall, hvor langt har den da gått? Har tidligere hørt 5 km.

pwb

Sitat fra: elbildrommern på fredag 08. januar 2016, klokken 11:12
Hei!
Jeg holder på å fryse i hjel ved pendling til jobb i disse dager. Pendler 60 km, og bruker minimalt med varme. Denne uka hadde jeg 2 prikker igjen når jeg kom frem til jobb, og da har jeg kjørt pent (les: 70 km/t nesten hele veien og holdt meg innenfor eco). Jeg er litt skeptisk til å kjøre på med mer varme pga rekkeviddeangst... Noen som har testet hvor mange ekstra prikker en bruker hvis en kjører på litt mer varme (ikke AC) ved pen kjøring?
Videre; er det noen her som har opplevd å kjørt bilen helt tom, og at den har fortsatt å gå etter at alle prikkene er forsvunnet? I såfall, hvor langt har den da gått? Har tidligere hørt 5 km.

30 km en vei og to prikker igjen etter full lading?

elbildrommern

Nei 120 km tilsammen pendler jeg, 60 km hver vei.

MEM76

#3
Sitat fra: elbildrommern på fredag 08. januar 2016, klokken 11:12
Jeg er litt skeptisk til å kjøre på med mer varme pga rekkeviddeangst... Noen som har testet hvor mange ekstra prikker en bruker hvis en kjører på litt mer varme (ikke AC) ved pen kjøring?

Klimaanlegget er termostat-styrt, og etter det jeg har sett i canion, er at termostaten er satt til litt over 0 °C, dvs at dersom det er minus-grader ute, så vil aldri varmepumpa skru seg på, fordi den blir kjølt ned av utelufta.

Fant nettopp denne grafen, som noen hadde laget utfra et forsking-paper (som senere er blitt fjernet).

WLTC (punktene) er rekkevidde ved de fire etappene i "Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures".


  • Standard: 23°C
  • Summer: 35°C, CA 1kW til AC
  • Winter: -7°C, CA 4kW til varme



Med standard kjøresyklus "høy fart" (gjennomsnitt: 56.6km/t), så har du CA akkurat den rekkevidden du trenger frem og tilbake med å bruke 1kW til klima-anlegget (sommer grafen).

Hvis du skal øke kjørekomforten, så tror jeg at du må installere en diesel/parafin-varmer.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

pwb

60km en vei, da har nok du valgt feil bil desverre. Det er bare å kle seg så godt som mulig, kjøre så forsiktig som mulig, ingen kraftig akselerasjon, trille så mye som mulig (minst mulig regenerering da det jo kun henter tilbake litt av bortkastet strøm, men klart bedre enn å bruke bremsene) merker forksjell på kanskje nesten 10% mindre forbruk hvis jeg lar den trille mest mulig istedenfor å bruke regenerering (bare putter den i fri).

Fanafjord

Jeg har 44 km t/r til jobb (ingen lademulighet på jobb) og med varmen ordentlig på rekker jeg hjem med  tre strek igjen når det er så kaldt som nå. (Utetemperatur i Bergen de siste dagene -5 grader)

Stjerneglis

Sitat fra: elbildrommern på fredag 08. januar 2016, klokken 14:50
Nei 120 km tilsammen pendler jeg, 60 km hver vei.

Da burde du hatt en elbil med minimum 200km rekkevidde...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Jejl

Monter en dieselvarmer.
Jeg har det Kangooen som jeg kjører på jobb og kunne ikke klart meg uten. 150wh/km er 0 problem med full varme i mange minusgrader.

Mr.Zero

Ski - Økern, 33km via Mosseveien med varmeapparatet på max hele veien (-13 uteluft), spiste 9 streker og ga ubehagelige 18 varme i kupéen ved ankomst. Trivest best med 2-4 varme i bilen da jeg kler meg godt. Sto 3 timer stille på Mosseveien vinteren '13 pga trailerkræsj - og DET var kaldt. Kunne jo ikke bruke opp all guffa på fyring.. ::)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

psyfoon

#9
Jeg har 2015 i-miev, og ved start med forvarmet bil og fullt batteri i -16grader, 19km til jobb med landeveiskjøring, snittfart ca 60kmt, og varme på "max"-knappen hele veien, brukte 5 streker til jobb og 6 streker hjem (uten lading på jobb og ikke forvarmet bil og samme innstilling på v.app som til jobb) = totalt 11/18 strek brukt og restrekkevidde på 28km ved hjemkomst.

Tror trådstarter mener 60km pendling t/r jobb, men kan ta feil. I tilfelle er det ikke rart at han fryser, og imponerende å få 120km rekkevidde ved så lav temp og fortsatt ha 2 strek igjen.. Hvis jeg klarer å oppnå 120km på sommerstid blir jeg positivt overrasket! (kjører nok ikke spesielt økonomisk).
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

pwb

Sitat fra: psyfoon på lørdag 09. januar 2016, klokken 01:34

Tror trådstarter mener 60km pendling t/r jobb, men kan ta feil.

Det er en vei, og lading på jobb, så 60km og to streker igjen er helt normalt hvis man vil ha det litt varmt i bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA