Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gearboks gone etter 25000 km

Startet av M@rtin, tirsdag 10. november 2015, klokken 16:55

« forrige - neste »

M@rtin

Jeg ser at f.eks. Biltema annonserer for en 12v-kupévarmer her:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Vinterbil/Kupevarmer/Kupevarmer-12-V-2000019426/



Er dette et alternativ for å få opp varmen raskere i en Miev eller få fjernet is på frontruta?
Eller blir dette en for stor belastning for 12v-batteriet? Det er jo mindre enn et vanlig bilbatteri (kun 6 celler?). Eller bør det være mulig å bruke varmeren mens motoren går?

Martin
2015 Mitsubishi Miev †
2016 VW E-Up †
2016 Mercedes B250e †
2017 Model S75 †
2019 Model 3LR, 467xxx

Lynvingen

Det vil dessverre ha liten effekt.
Den er på 200w, som vil gi samme varme som et par-tre kraftige lyspærer.

Har testet en lignende i min C-zero tidligere, tror rett nok det var 150w eller 175w, men det blir dessverre for svakt. Kan til nød brukes til å tine vinduene litt raskere om den plasseres helt inntil, men for å varme opp kupèn er den fullstendig ubrukelig.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

TB

#2
Sitat fra: M@rtin på fredag 09. oktober 2015, klokken 14:30
Er dette et alternativ for å få opp varmen raskere i en Miev eller få fjernet is på frontruta?
Eller blir dette en for stor belastning for 12v-batteriet? Det er jo mindre enn et vanlig bilbatteri (kun 6 celler?). Eller bør det være mulig å bruke varmeren mens motoren går?
Støtter Lynvingen, 200 W gir liten varmeeffekt. Bruksområdet for denne typen varmer er i fosilbil, der det tar tar tid før motoren blir varm, og varmeapparat gir nokon effekt. Dermed kan denne betre sikten på frontruta. Typisk for kortere turar.

I trilingene er det 5000 W varmapparat, som startar å varme med det samme. Tek litt tid å varme opp varmekretsen, men neppe lang nok tid til at 200 W gir nokon praktisk varmeeffekt. Det gir heller ingen fordel å ta energi frå 12V batteri, ved at dette blir lada frå hovedbatteri via DC-DC. Sparer ingen energi, blir nok meir eit tap.

Vil heller lønne seg å starte forvarmen, på Mitsubishi i-Miev 2012 modell (og nyare) er det mulig via fjernkontrollen om ladekabel står kobla til. Det vil hente energi frå 230 V - og varme via det innebygde varmeapparat.

Når det gjeld belastningen på 12 V batteri bør ikkje det vera noko stort problem. DC-DC vil levere energien til batteriet. Om bilen er av er det ingen spenning i 12 V uttaket - du klarar ikkje tappe batteriet før start.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

SUNPWRD

Jeg vurderer å teste ut noe liknende. Begrunnelsen for dette er at å dra igang 5kW varmeren ofte gir mer varme enn strengt nødvendig etter min oppfatning. I tillegg vil en slik liten varmer kunne gi varme til føreren som vil bruke mindre energi (mer fokusert) enn den originale varmeren som må varme ganske mye vann ++.

Soulen til kona har en "Driver only" funksjon som sparer strøm. Jeg antar at dette vil kunne gi noe av samme effekten.. Det dugger jo ikke på alle rutene hver dag..
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

catomork

Hei. Prøvde du ut denne? Og hvordan gikk det? Vurderer det samme.

Mr.Zero

Kjøpte en tilsvarende vifte i en båtbutikk i høst. Min erfaring er mye viftestøy og liten effekt. Blir ikke brukt.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA