Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bygge elsykkelbatteri selv

Startet av frank, tirsdag 09. februar 2016, klokken 16:32

« forrige - neste »

frank

Mitt lange liv med P106 nærmer seg slutten( snart 15 år, bilen er snart 19)
Bilen vil bli skrapet i begynnelsen av Februar, se annonse under deler, ny Zoe er bestilt.
Bilen ble kjøpt usett i Stockholm, og hentet hjem 1. Juli 2001, som sansynligvis den første momsfrie elbilen i Norge.
Har aldri tidligere hatt et så billig og interessant bilhold.
Det er jo veldig vanlig at disse bilene skrapes på  grunn av batteriene, men de er faktiskt brukbare fremdeles, det er rust og mange andre dårlige komponenter som er årsaken.
Eg har aldri hatt diagnoseinstrument, men fylt blokkene etter en vanlig topplading, det viktigste tror eg er å lade før bruk, og ikke etter.
Har selvfølgelig vært nødt til å oppsøke et verksted eller bekjent for å nullstille vannfyllelyset, men dette har bare vært nødvendig ca. annethvert år, blokkene har brukt og bruker fremdeles veldig lite vann. har fylt vann bare en gang i året.
Batteriet har de siste 10 år fått begrenset overlading, ca. 1 time etter 100%, avbrutt med vanlig tidsur, og i hvert fall en klattlading mellom hver gang.
Bilen har gått ca. 8000 km i året, og er nå kjørt ca 115 000. alle blokkene ble byttet på garantien på 14 000 km, 4 år senere byttet eg en blokk 3 ganger, før eg fikk inn en som har virket siden.
Alt på bilen er til salgs utenom batteriet, som eg planlegger å bruke delvis på en hytte, har hatt 2 blokker der i mange år allerede, og i en seilbåt.
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

Helge

Solskinnshistorie - gratulerer  :)

Men er disse blokkene egnet til hyttebruk? De er vel kjent for å krystallisere om de ligger mye på 80 til 100 % oppladet... eller?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

frank

Takk
Det stemmer sikkert det, tok de ut på hytten for 7 år siden mest som et forsøk, men de virker fremdeles.
Har ikke tatt noen kapasitetstest av de nylig, så mulig de er sterkt redusert.
At de trives best med lite strøm og ikke fulladet passer egentlig vel så bra som det motsatte(bly).
De står vanligvis med lite strøm det meste av året, og er bare fulladet noen måneder midt på sommeren.
Har for det meste brukt bare en vanlig blyregulator, det er jo heller ikke optimalt.
Fylte vann på de nå i sommer, for første gang på i hvert fall 6 år, men det manglet nesten ingenting!
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

Elmo

Sitat fra: frank på onsdag 06. januar 2016, klokken 07:57
Fylte vann på de nå i sommer, for første gang på i hvert fall 6 år, men det manglet nesten ingenting!
Det tyder jo på at de knapt ha fått overlading, som er nødvendig for balansering av NiCd. Det igjen er ikke rart når du benytter blyregulator.
Men . . . hvis det fungerer (minst) like bra so by for deg så er jo alt fryd og gammen ;) ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frank

Takk for kommentar.
Det er klart at blyregulatoren gir nok ikke fullading, har derfor tatt den vekk i korte perioder om sommeren for utjevning.
Tror at utlading gir en ganske effektiv utjevning også.
De holder seg i hvertfall ganske jevne, og jevnet seg ut etter at de ble ujevnt oppladet ved en feil.
Har en plan om en 48V serie, flere solpanel med mppt regulator og inverter til 230V.
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA