Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken farge har du på din Nissan Leaf?

Startet av kjølholdt, torsdag 28. januar 2016, klokken 14:06

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: Diravi på lørdag 26. desember 2015, klokken 10:57
Som andre her har påpekt: Du kan ikke sammenligne verditap på en Tesla med en tilsvarende fossilbil. Verditap på moderat utstyrte S85 og S60 har vært så lavt som 10 % per år de første to årene. Prisstigning har selvsagt bidratt til det; som sagt er min egen bil blitt over 70 000 dyrere etter at jeg bestilte - tenker det nuller ut verditapet det første året. Men det er selvsagt vanskelig å spå verditap på noen elbil fem år frem i tid. Tror likevel at 50 % er et like godt anslag som noe annet.
Det synes jeg er godt oppsummert. Poenget her var å se på besparelse kontra en tilsvarende fossilbil, og da synes jeg 50% restverdi er et godt utgangspunkt. Så kan det hende at Teslaen taper seg 57% og fossilbilen 49%, men det kan like gjerne bli motsatt.

Det er nok uansett ikke snakk om noen besparelse på fem år, ved å kjøpe en Tesla til 550' kontra en fossilbil til 350'. Men, du kan nok gå nesten break even, og få en mye bedre bil som i tillegg er mer miljøvennlig.

Hvis han kan lade hjemme, ikke trenger mye plass, og ikke kjører mye langt, kan kanskje Golf GTE være et godt alternativ. Gjennomsnittsnordmannen kjører vel tre mil om dagen eller noe. Da kjører man utgiftsfritt og nesten gratis, med unntak av bom. Selv har jeg fått tilbud på en godt utstyrt Passat GTE til 4200/mnd. med 20.000 innskudd. Det er lettere å få gjennom i familieråd enn et lån på 650.000.. :-\ Selv om regnestykket blir omtrent det samme som en Tesla med 2000/mnd. til drivstoff og bom.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

RBK

Til info vil en golf eller Passat gte aldri klare mer en maks 25 km på en ladning når det er under +5 grd.
Har 13 km til jobb og klarer ikke tur/retur på en lading. Har golf gte og Tesla så ble litt overrasket over hvor lite jeg kunne kjøre kontra tesla før jeg må lade. Snitt på forbruket til gte er 3.2l/100km og det er kun småturer da Tesla bentyttes til langturer og er en MYE bedre bil
Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

elektro

Sitat fra: RBK på lørdag 26. desember 2015, klokken 15:10
Til info vil en golf eller Passat gte aldri klare mer en maks 25 km på en ladning når det er under +5 grd.
Har 13 km til jobb og klarer ikke tur/retur på en lading. Har golf gte og Tesla så ble litt overrasket over hvor lite jeg kunne kjøre kontra tesla før jeg må lade. Snitt på forbruket til gte er 3.2l/100km og det er kun småturer da Tesla bentyttes til langturer og er en MYE bedre bil
Trodde faktisk det var litt lenger, er det kald start i begge ender da? Motorvei? Det gir jo bare enda større grunn til å gå for en Tesla som bil nr. 1. Eventuelt en ren fossilbil som er rimeligere i innkjøp men dyrere i drift...  :-\
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

RBK

Får ca 2 km lengre om jeg kjører en annen vei som ikke er motorvei men der er kun litt over halve veien (7 km) med motorvei.
Kald start kun om morgen da fruen lader Tesla på natten.
Golfen er fin den og kan merke at de har laget bil i mange år men uff så mye knapper og innstillinger, der er Tesla langt foran.
Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA