Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brann i Tesla på Brokelandsheia - Og stengt superlader inntil videre?

Startet av Martin S., mandag 04. januar 2016, klokken 18:04

« forrige - neste »

Martin S.

Hei, er veldig nære å slå til på en 2016 Leaf med 30kwh, Acenta og trenger hjelp til noen spørsmål, vet at mange av svarene sikkert ligger rundtomkring på forumet her, har søkt og lest mye, men fant ikke akkurat dette så håper det går greit at jeg spør.

Vi har pr. dags dato litt dårlig lademulighet i sameiet vi bor i, men vi planlegger å flytte og da vil lademulighet være et viktig poeng så 5-6 måneder etter kjøp så vil det bli hjemmelading av noe slag. Inntil da så er planen å lade mest mulig på offentlige ladere eller hurtigladere her i Trondheim (som det er en del av).

Spørsmål 1.
Er det helt koko å kjøpe elbil og basere ladingen på bortelading?


For å eventuelt få lade i sameiet må vi antagelig strekke ny kabel/kurs fra sikringsskap til parkeringsplass, vi har målt ca 80 m fra plass til skap (garasjeannlegg) og det ser ut som det er kabelføringer fra tavlerommet til garasjen fra før. Problemet er at om dette er for dyrt så blir det kjedelig å bruke penger på dette nå for så å selge kort tid etterpå.

Spørsmål 2.
Er det noen som vil tippe prisen på å trekke en enkel kabel/kurs og sette opp en kontakt (altså billigste mulige løsning). Alternativt om noen vet om et bra el-firma å ta kontakt med i Trondheim for å få en prisvurdering fra dem.


Spørsmål 3.
Er 6.6 vs. 3.3 kwh lader i Leafen (har sett det koster 7500 som ekstra) en "no brainer" og noe man burde ta om det er mulig uansett? Har det bare positive konsekvenser og ingen negative?

Tusen takk for alle svar, utrolig mye bra info her på forumet for en, forhåpentligvis, ny elbil eier.

AppleKnocker

For 5-6 mnd er det vel ikke helt koko, men det kommer an på om du trenger å starte hver dag med fulladet bil. Hvis du må det, blir det nok litt upraktisk.

Ny kurs trenger ikke å koste mer enn 2-3000, ,men hvis du skal trekke kabel 80m blir det nok en del mer.

6.6 lader krever 32A kurs hvis du skal utnytte muligheten fullt  ut hjemme. Flott hvis du bruker bilen på dagtid og så igjen på kveldstid. Som lading mens man er på tur, har det begrenset verdi i forhold til hurtiglading.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ferry

6,6 kW lader er noe jeg setter stor pris på. Da kan man få ganske bra med strøm på en middagsstopp eller en handlerunde. Og det er ypperlig som back-up når hurtigladeren er opptatt. Det føles langt mer behagelig å stå i kø når jeg i det minste kan fyre og få litt strøm. Faktisk har jeg vel aldri vært i den situasjonen ennå, på ett år med elbil. Men så er det ikke så mange steder der jeg ferdes som har både hurtiglader og type 2. Men det kommer seg.
I startfasen, inntil TS flytter så vil 6,6 kW være gull verdt hvis det finnes noen type 2 32 A i nærheten. Kjøpesenter f.eks. Med litt planlegging så er det kanskje ikke så ille å basere seg bare på bortelading noen måneder.

Ove Braathen

jeg måtte ut med 6100 pluss mva for en 16amp kurs , 70m kabel og egen jordfeilbryter, fikk ikke velge elektrikerfirma så usikker om prisen er bra
kunne ikke få 32amp pga ikke kapasitet

Bjoris

1. Skal du kjøre batteriet tomt hver dag blir det mye lading andre steder enn der du har bilen eller mye hurtiglading som jo vil bli dyrt. Hvis du får ladet opp bilen mens du er på jobb f.eks så kan en jo permanent klare seg uten lading hjemme, jeg har det slik på min jobb, men det blir så mye snylteprat at jeg lader hjemme:)

2. Kan fort bli dyrt med så langt strekk om det blir krevende å strekke kabel. Jeg la 50 meter med 10 kvadrat til min garasjen, kostet 10.000, men la kabelen selv og fikk den dyre kabelen billig, så langt strekk krever ganske tykk kabel for ikke å for mye spenningsfall.

Hvis det er ett borettsalg burde en kanskje fått flere punkt montert og sett om det var interesse fra flere så en kunne delt på kosten?

3. 6.6 kw krever i tillegg til 32 også en type 2 ladeboks. Det eneste negative med 6.6 kw lader er pristillegget, kan komme godt med. Jeg skulle ha det, men leveringstiden ble 2 mnd ekstra og jeg tror egentlig jeg skal leve greit uten, men hadde ikke blitt lei meg om bilen kom med dette inkludert ved en feil f.eks, hehe...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mazzbot

Jeg får lagt 32A kurs ut til carporten , men man må ikke ha type 2 lade boks for å få utnyttet det . Jeg kan bare få 3.3 kWh på min leaf og siden jeg skal bytte ut leaf etterhvert er det deilig å få 32A med engang .

Med større batteri i fremtiden  da kommer behovet for raskere lading :)
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Homecast

Sitat fra: Mazzbot på mandag 14. desember 2015, klokken 14:21

Med større batteri i fremtiden  da kommer behovet for raskere lading :)

Det er faktisk helt motsatt, med større batteri har du større marginer ved bruken enn du har idag med et mindre batteri.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

kodalse

Med en helt ordinær 16A kurs har man hver dag anledning til å lade på minst 15 mil kjøring i løpet av 10 timer.
Det skal kjøres en god del bil om det ikke holder til de aller fleste. 15 mil betyr nesten 60.000 km kjørt pr år.

Saktelading er fortsatt saktelading, hurtiglading er det eneste som teller på lengre turer.
Om batteriet er dobbelt så stort eller fire ganger så stort betyr det fortsatt at du får inn samme energimengde på samme tid ved saktelading.
Hvorfor skal man ha bilen fulladet hele tiden? Det forringer jo bare batteriet på sikt.

For hurtiglading gjelder det som bil og lader kommuniserer er trygg ladefart.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Burger

Jeg savner av og til 6.6kw lader når jeg skal en ekstra tur til byen på kvelden, helt til jeg kommer på at det duger heller ikke. Bruker 50-80% av batteriet tur/retur så jeg ender opp med å trenge hurtiglading. Heldigvis så er signalene fra forskjellige ladeoperatører at de vet hurtigladetilbudet i og rundt Trondheim er for dårlig med tanke på alle elbilene som kjører her.

Akkurat nå bruker jeg 10A lader som følger med Leafen, og skal prøve å holde meg til den. Hadde vært kjekt med 16A lader, men jeg er rett og slett gnien på penger. Å bruke ~10-12k på å få lagt 16A til garasje + ny lader er jo tross alt 0.33% - 0.4% av husslånet. :-)

Å legge en egen 32A kurs kan være en god investering med tanke på salg senere.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA