Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøp av elbil

Startet av Sungrazer, søndag 24. januar 2016, klokken 22:29

« forrige - neste »

Sungrazer

Hei,

Jeg kom over en tråd på BMW i3 facebookgruppen hvor det var en som ladet sin i3 fra en ladestasjon. Den ladestasjonen hadde en ganske genial sak. Omtrent midt på ladekabelen var det festet en wire som gikk til en fjærbelastet spole. Wire´n gikk igjennom en trinse høyt oppe over ladestasjonen. Når man trakk i kabelen dro man wire´n ut fra spolen og trekket på kabelen holdt kabelen oppe over bakken. Når man tok ut pluggen dro den fjærbelastete spolen kabelen inn igjen. Kabelen ble da hengende i en eneste stor løkke på stasjonen. Ikke noe knuter på tråden der. :)

Jeg måtte teste hjemme hos meg selv også, og med litt raffinering tror jeg det kommer til å fungere veldig bra.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

ZOE

Jeg har en slik som dette til noe annet i kjelleren:
http://www.amazon.com/BQLZR-Retractable-Balancer-Assembly-line-Fixtures/dp/B00IJ670PA/ref=pd_sim_sbs_469_3?ie=UTF8&dpID=510xVAK4q1L&dpSrc=sims&preST=_AC_UL160_SR160%2C160_&refRID=1VYB7EKVM3WJ7A9B64ZP

Iallefall en som ligner. De kan sikkert brukes til det du ønsker.

Mener jeg har kjøpt på biltema eller clas ohlson, eller ett annet sted :-)


Den fungerer altså slik at du justerer vekta på den, og så holder den posisjonen du drar den ut til. Er laget for å hjelpe deg å holde tunge verktøy

Sungrazer

Sitat fra: ZOE på mandag 21. desember 2015, klokken 22:49
Den fungerer altså slik at du justerer vekta på den, og så holder den posisjonen du drar den ut til. Er laget for å hjelpe deg å holde tunge verktøy

Takk for tips! :)

Jeg har tenkt litt på det og en kar på BMW i3 gruppa på Facebook nevnte at det kanskje var bedre å bruke et vektlodd. Da får man konstant trekk på kabelen istedenfor å bruke strikk eller fjær som vil øke trekket etter som man drar det ut. Med å bruke et lodd og noen trinser som balanserer ut vekten av kabelen tror jeg man får en bedre løsning.

Med en slik:

http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Blokk/Dobbelblokk-2000021535/

og en slik:

http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Blokk/Enkelblokk-2000021531/

Pluss litt tau og et vektlodd som kan balansere vekten av kabelen så tror jeg at jeg skal være et stykke på vei. Kanskje også et strikk for å utligne rykk i mekanismen.



2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

ZOE

vi testet akkurat de taljene på jobb, men da skulle vi la det henge ned vanlige 1 fas kabler fra taket og med selve kabelen gjennom trinsa (8 meter til taket). Det funket ikke så bra som vi hadde håpet. Jeg tror heller jeg ville testet med en slik jeg linket til . Den jeg har mener jeg balanserer vekten ganske fint og er ikke som en vanlig trommel som du har til slanger ol.


Trekkoppbil

Noe av det viktigste å passe på, er at man ikke lager snubletråder og kingelvev til å fange fotgjengere. Er det ikke tryggere å la kabelen ligge på bakken når man parkerer utendørs?

Sungrazer

#5
Sitat fra: ZOE på tirsdag 22. desember 2015, klokken 00:17
vi testet akkurat de taljene på jobb, men da skulle vi la det henge ned vanlige 1 fas kabler fra taket og med selve kabelen gjennom trinsa (8 meter til taket). Det funket ikke så bra som vi hadde håpet. Jeg tror heller jeg ville testet med en slik jeg linket til . Den jeg har mener jeg balanserer vekten ganske fint og er ikke som en vanlig trommel som du har til slanger ol.

Jeg hadde ikke tenkt å la kabelen gå igjennom trinsa, det er det uansett ikke plass til. Det er en 400V 32A / 22kW kabel, og den er alt for tykk til å få igjennom trinsa.

Tanken var å lage et taljesystem med et vektlodd som var forbundet med en snor ned på kabelen. Som i det første bildet. Når man trekker i kabelen løfter loddet seg og vekten av loddet holder kabelen oppe fra bakken, uten at loddet trekker hardt i hverken kontakt eller innfesting på ladestasjonen. Utfordringen blir å finne et lodd og et punkt på kabelen som balanserer kabelvekten.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Sungrazer

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 22. desember 2015, klokken 00:19
Noe av det viktigste å passe på, er at man ikke lager snubletråder og kingelvev til å fange fotgjengere.

Det var det som var tanken med dette systemet da. :) Kabelen lager ikke snubletråder når den trekkes opp fra bakken og inntil ladestasjonen i en eller to store løkker.

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 22. desember 2015, klokken 00:19
Er det ikke tryggere å la kabelen ligge på bakken når man parkerer utendørs?

Slik at noen kan tråkke på den og slik at den blir full av møkk og drit som man igjen får på hendene som man må tørke av før man setter seg inn i den skinnende rene bilen? Neeeh. Tror ikke det. ;)
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Ingeniøren

Kjempefornøyd med at jeg valgte spiralkabel på min 16A lader fra Elbilhjelpen. Kanskje ikke like enkelt når vi snakker 32A og mer ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Sungrazer

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 22. desember 2015, klokken 10:15
Kjempefornøyd med at jeg valgte spiralkabel på min 16A lader fra Elbilhjelpen. Kanskje ikke like enkelt når vi snakker 32A og mer ?

Spiralkabel er desverre ikke et alternativ på 32A/400V :P Til det er den for tykk. Løsningen jeg har laget fungerer veldig bra, og med litt raffinering blir den enda bedre.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

KjellG

Hadde ikke valgt den BMW-løsningen. Blokkerer døra og gir ekstra vridning i kabelen.

Vanlig måte å henge opp kabel på kan være kabel som henger i trinser på en løpestreng. Eks., se på en traverskran.

Sungrazer

Sitat fra: KjellG på tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:09
Hadde ikke valgt den BMW-løsningen. Blokkerer døra og gir ekstra vridning i kabelen.

Blir ikke mye vridning, og man må uansett ta ut kabelen før man kjører avgårde.

Sitat fra: KjellG på tirsdag 22. desember 2015, klokken 12:09
Vanlig måte å henge opp kabel på kan være kabel som henger i trinser på en løpestreng. Eks., se på en traverskran.

Til det er denne kabelen for tykk og stiv, ikke er den lang nok til det heller. :)
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Sungrazer

Sånn ble det, litt finplassering av taljene og finjustering av vekten på loddet så blir det perfekt.




2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Ingeniøren

Sitat fra: Sungrazer på tirsdag 22. desember 2015, klokken 20:02
Sånn ble det, litt finplassering av taljene og finjustering av vekten på loddet så blir det perfekt.



Artig Reodor  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Sungrazer

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA