Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglading på Think?

Startet av elektrolux, torsdag 16. desember 2010, klokken 19:19

« forrige - neste »

elektrolux

Da er foreldrenes Think bygget om til Litium drift.

Har benyttet 43 stk 90 Ahr Thundersky celler fra den originale ThunderThinken som kjørte EV rallyet i 2009 fra Oslo til Stavanger. Dette gir minimalt med startproblemer grunnet overspenning, kombinert med sikkerhet mot overlading om Litium BMS skulle svikte.

Original batterikasse er lettere modifisert, og batteriene står nå stemplet i alle rettninger, og termisk isolert med samme materiale som benyttes under varmefolier for Parkettgulv.

Det er 3 dobbel sikkerhet mot overlading, der trinn 1 er på individuell cellespenningsnivå, trinn 2 er på maks pakkespenning, og trinn 3 er ladestopp ved overtemperatur. De siste to trinn er beholdt fra Think Classic sin originale BMS/lader, og er en av fordelene med å benytte original lader.

Den originale laderen er nå overstyrt av Litium BMS'en, og softstart kretsen er kortsluttet, og et eksternt softstart rele montert i stedet. Dette eliminerer en av 3 hovedgrunner til at originalladeren svikter.

Displayet gir kontinuerlig kjøreinformasjon, og gir alarm om BMS mister kontakt med en eller flere celler.

Samtidig er Defa kontakten fornyet. Bilen lades i samme garagen som Camperen står i dvale, så alt gjøres for å unngå brann. ;)

Se bilder som viser detaljer. Se spesielt på shunting av kjølekretsen, og isolering mot gulvet i bilen. Dette fungerer også som stempling i høyden.


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Dette så jo kult ut. 43 stk 90Ah blokker gir vel en nominiell driftspenning på 130V. Du bør ha en rekkevidde på >120km. Hva er vekten på pakka sammenliknet med orginalpakka? Går det også an å spørre hva herligheten har kostet?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

#2
Bilen bleomtrent 100 kg lettere, og har kostet foreldrene under 90K totalt inkl. kjøp av bil med kun en god NiCd blokk!

Energien (kWt) i pakka er omtrent som på din bil, så jeg forventer ikke stort over 100 km rekkevidde.

Bilen klarer nå 70+ km/t opp Rennfast med 224 A strømtrekk og 120V ++ spenning. Til sammenligning klarer en standard Think Classic samme bakken i 40-50 km/t om en tar hensyn til batteriene og bruker maks 150A, eller 60 km/t om en gir blaffen i batteriene. PSA kryper oppover samme bakke i 35 km/t mellom grønt og orange felt på ecometeret. Dette er dermed en perfekt pendlerbil for dem som bor på andre siden av fjorden. Helst bare bedre enn den nye, grunnet den geniale Think Classic regenereringen som holder farten konstant ned bakkene og dermed hindrer fartsbøter.

Blir spennende å måle energiforbruket. Burde bli en del mindre enn de originale 2,2 kWt / 10km
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Dette ser bra ut, Elektrolux! Spørs om det ikke blir en slik løsning på "Blu-on-Blu"
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Ser du har brukt isolasjon belagt med alufolie i gulvet på bilen. Er alle komponenter på toppen av cellene isolert godt slik at det ikke blir noen kortslutninger?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Ventet på den observasjonen.

Alt er isolert oppover, og folien er testet for konduktivitet, uten at jeg klarte å få utslag på Ohm-meteret. Stakk også hull uten at jeg fikk folien til å lede strøm.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Da er det sikkert plastfolie som ser ut som alu, eller laminert alufolie.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Kan opplyse at bilen har rullet gjennom hele kuldeperioden uten noe som helst problemer.

Riktignok har ikke foreldrene utnyttet mer enn ca 50 km rekkevidde,men snakket i Tyskland med en som har samme ombygging bare med 160 Ahr celler og som fikk ut 158 Ahr under -10C utetemperaturforhold på en testtur.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lunde

Du får ut amperetimene, men høyere indre motstand gir større tap og lavere energimengde ut av batterikassa.
Ampertimene får du uansett forutsatt at belastningen ikke er så stor at spenningen "kneler" under minimumsverdiene.

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

elektrolux

Høres logisk ut. Husker ikke eksakt, men mener han hadde kjørt over 100km med varmen på.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA