Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilken Elbil bør jeg kjøpe

Startet av fmm1000, mandag 20. juni 2016, klokken 16:37

« forrige - neste »

fmm1000

Min sønn har gjort en video der han forklarer hvorfor en Tesla alltid vinner på rødt lys.
Selv mot andre biler som i spesifikasjoner er raskere fra 0-100 kmh eller 0-60 mph.


Cookie Monster

#1
Alltid vinner er vell å ta litt hardt i ;) Er riktig at en bil som er raskere til 100 kan ligge bak siden den må ta igjen det den tapte i starten hvis den er tregere fra feks 0-50 men raskere 50-100.

Men å sammenligne mot 2wd biler som Hellcat og 458 på vanlige gatehjul mot en 4wd blir helt feil. Både på en elmotor og en vanlig motor er det grep som begrenser i starten på hvor mye effekt man får benyttet til å akselerere bilen framover. Er også det man ser i grafen på Hellcat i begynnelsen i den videoen. Det er hjulslipp og ikke at man girer man ser der.
Sammenlign mot en Nissan GTR som bruker launch control og den drar mer g helt i starten og er raskere enn P85D hele veien.
Har kjørt en del drag med min P85D på bla street legal og selv gode gamle 1970 talls amcars rwd biler med draghjul hang overraskende bra på i starten, som jeg hadde trodd jeg skulle parkere i staren, men som jeg tok med maks en halv billengde. Men var så klart ikke noe standard motor i de ;)

Selv mer sammenlignbare biler som RS7, AMG og Panamera turbo ligger veldig likt helt i starten som en P85D når de har 4wd og bruker launch control. 0-30 mph skiller 0.1 sek
Alle data fra motortrend.

Fordelen med Tesla/elmotor er at man slipper å bruke launch control (Selv om også P85D/P90D har fått en lignede funksjon nå) eller ha en girkasse, selv om den likevel trenger en differensial med sluttveksling så man får mye mer moment på hjula enn hva motoren gir.
2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA