Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brev til Leaf-eiere som har bestilt ny Leaf (Fra Nissan Nordic)

Startet av morgull, søndag 24. januar 2016, klokken 00:04

« forrige - neste »

morgull

Hei. Vi kjøpte en ny i-Miev i 2012. Den har fungert feilfritt helt til i våres hvor vi måtte bytte hovedbatteriet i bilen. Det gikk heldigvis på garantien, men syntes det var merkelig iom at bilen er såpass ny.

Bilen hadde rullet rundt 30.000 km når det skjedde. Vi fikk ingen forvarsler på at noe var galt.
Den ble satt på lading når det var ca 25 % kapasitet igjen på batteriet. Neste morgen når den skulle brukes så viste den full kapasitet et kort øyeblikk når tenningen ble slått på. Etter et par sekunder gikk batteriindikatoren helt til null og bilen ville ikke flytte seg.

Mitsubishi hentet bilen og holdt på i flere uker med å feilsøke. Til slutt fikk vi beskjed at det hadde skjedd en feil med batteriet og at de måtte bestille nytt fra Mitsubishi.
Det gikk godt over en måned før vi fikk igjen bilen.

Jeg spurte de om det var mulig å få noe nærmere info rundt feilen, men fikk ikke noe annet svar en at det var defekt og måtte byttes.

Vi har vært veldig fornøyd med bilen, men det er litt urovekkende at batteriet går etter såpass kort tid.
Vi har kun ladet bilen noen få ganger med hurtiglading. Ellers så lader vi bilen når den har lavere kapasitet enn 50% igjen. Den har aldri blitt kjørt helt tom for strøm.

Har ikke hørt om andre som har måttet bytte hovedbatteri. Er det bare vi som har vært uheldig, eller er det andre som har opplevd det samme?



Beamer Screamer

Her er det dere som har vært uheldige. Jeg vet ikke hvor mange andre som har opplevd batterihavari, men det er sjelden. Sikkert noen andre her inne som sitter med mer eksakte tall!

Så lenge bilen er under garanti er jo dette med batteriet ingen bekymring. Men så snart garantien/reklamasjonstid går ut så bærer man denne risikoen selv. Slik sett er det jo litt lotto (med motsatt fortegn); mest sannsynlig har man problemfri bil og billig bilhold men man kan risikere å gå på en smell. Men slik er det jo med fossilbiler også - man kan risikere havari på motor eller girkasse.

P.t. opererer forhandlere/verksteder med fantasipriser på disse batteriene, men etterhvert vil det komme flere brukte batterier fra skadede biler og bedre metoder for å reparere ødelagte batteripakker.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

svingen

på amerkans forum er det en kar som og har opplevd dødt batteri.
han kjøpte kun 1 stk nytt (er 88 eller 80 ut fra hvilke årgang du har) og byttet kun de ene batteriet og fungerte som bare det igjen.
ut fra hva jeg har skjønt stopper alt opp hvis 1 batteri dør,egetlig bra det var ofte problem med sist generasjon elbiler 1 dårlig batteri ødla dem andre.
så som det blir sagt her vil jeg tro att man kan måle hvilken celle som er ødlagt og kun bytte den her.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

erik e

Det tror jeg er "uflaks"/flaks. Det var jo garanti. Det er jo ikke bare celler inni hovedbatteri. Div. releer og ??? .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TB

Sitat fra: svingen på mandag 21. desember 2015, klokken 16:18
på amerkans forum er det en kar som og har opplevd dødt batteri.
han kjøpte kun 1 stk nytt (er 88 eller 80 ut fra hvilke årgang du har) og byttet kun de ene batteriet og fungerte som bare det igjen.

Du tenker på Martin frå Østerrike som bytta ei celle? Det er omtalt her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23332.0.html

Det oppstod feil på ei av cellene i bilen (C-Zero) som e-mobility.at disponerer.
Garantien i Østerrike er 3 år eller 50 000 km, der bilen har passert 60 000 km - garanti blir avvist.

Martin skriv dei skaffa på eigen hånd ny celle frå http://www.gk-anlagentechnik.de - og byter den defekte cella. Det ser ut til å fungere heilt fint så langt.

Denne karen brukte sitt eige verktøy for å sjekke status på cellene, caniOn utvikla av samme karen.

Dette lover godt når det gjeld å halde liv i desse bilane også etter garantien er ute. Det er var ein del skruer, men ikkje meir enn at det bør svare seg. Komplett batteri til trilling har blitt omsatt til ca 11 000. Dette er 80 eller 88 celler avhengig av årsmodell.

Dvs, ei celle bør ikkje koste så mykje - dermed blir det jobben med å demontere / montere batteri igjen som er jobben.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

bkv

#5
Jeg har også måttet bytte hovedbatteri på min i-Miev 2012 modell. Det skjedde etter halvannet år.

For oss tok det også over en måned før de ble ferdige, og vi fikk ikke noe informasjon utav dem underveis, heller ikke etterpå.
Mitsubishi i-Miev 2012.

erik e

Det er nok lettere for de med skiftenøkkel og skralle og komme med info dersom det var bensintank og veivaksel.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

morgull

Det kan virke som vi nok har vært spesielt uheldig med bilen vår iom at vi måtte bytte batteri.

Hadde det ikke gått på garantien så måtte vi ha betalt kr 89.000,- mener jeg det var verkstedet sa.
Vi fikk 2 års garanti på det nye batteriet.

Hadde batteriet gått på bilen når den var utenfor garanti så tror jeg ikke vi hadde byttet til nytt batteri på den.
Da hadde det nok vært mer lønnsomt å solgt den med defekt batteri og heller kjøpt en ny en med nybil garanti.

Det kunne vært interessant hvis man ikke hadde behøvd å bytte hele batteripakka, men kun den delen som er defekt. Men dette ligger vel en stund frem i tid for at det skal bli en standard løsning på verkstedene her hjemme.

Fikk en "støkk" av denne episoden og slik situasjonen er i dag så tror jeg nok vi kommer til å selge i-Miev´en rett før garantien går ut og da heller gå for en ny el bil.

Mr.Zero

Med de lave nybilprisene det er på trillingene samt de høye bruktbilprisene, så er det helt klart gunstig å selge bilen når det gjenstår f.eks 1/2-1 år av garantien, for så å kjøpe seg en ny. Da har man et rimelig, problemfritt og trygt bilhold.
Nå finnes det både kompetanse og nødvendig verktøy ute på mitsu-verkstedene slik at de skal kunne reparere batterier. Det er dog "enklere" å skifte det komplett så lenge fabrikken går for den løsningen. Når garantien er ute, vil vi nok se at de blir reparert - til en overkommelig pris. HELE batteriet går ikke i stykker, det dreier seg som oftest om celler.

Det har blitt byttet batterier på trillinger - som det har blitt byttet motorer og girkasser på Audier, BMW'er osv som er så godt som nye. Alt kan gå i stykker - og det skjer. Jeg hadde vært glad for det nye batteriet i mjauen min, jeg! Dette er jo bare positivt når bilen en gang skal selges! :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

morgull

Ja, vi er absolutt glade for at vi har et helt nytt batteri i bilen  :)
Teller nok også positiv, som du sier, når bilen skal selges en gang. 

Vi får håpe på at det kommer gode / rimelige løsninger etter hvert her hjemme for å få reparert defekte batterier / bytte ut enkelt celler. Da blir nok også elbiler mye mer interessante som bruktbiler selv etter at garantien på de har gått ut. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA