Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: El bil verksted som bytter bremser og foretar "EU-kontroll med "normale" priser?

Startet av Knusse, onsdag 20. januar 2016, klokken 10:21

« forrige - neste »

Knusse

Den jæv... kablen sitter fast i bilens kontakt. Er det noen andre som har erfart dette?
Jeg må benne kontaken og deretter klemme til alt jeg kan for å få den løs.

rkiljet

Originalkabelen? Isåfall må det jo være noe galt som går på garanti.

Har opplevd at en uoriginal ladekabel ikke har løftet låsepinnen høyt nok.

kalea

Dette hørtes rart ut Knusse.
Jeg ville hatt tatt en god kikk på pinnene som står nedi inntaket på bilen for å se om det kan være noe irr  / tæring der som gjør at kontaktflatene ikke er glatte. Det samme ville jeg gjort inni kontakten som du setter inn i bilen. Om det er noe ujevnheter eller sorte flekker der så kan det tyde på at der er en dårlig kontakt.
Denne dårlige kontakten vil da lede for mye strøm og du vil få varmgang. Blir temperaturen for høy så vil metallet på disse to kontaktflatene "smelte sammen". Det vil føre til at det kan bli et sant helv... å få dette fra hverandre.
Om dette er tilfellet så vil jeg anta at der er en feil på el.anlegget i bilen. Noe som fører til at ett eller annet trekker for mye strøm når du setter i kontakten. Det er da at denne lysbuen oppstår (når en slutter eller lukker en krets). Det kan sammenlignes med å dra ut, eller sette i støpselet til en vifteovn i veggen når vifta står med full effekt. Da ser en disse typiske lysbuene. Ikke heldig og det sliter mye på utstyret.

PHEV'en skal ikke ha noe som trekker mye strøm umiddelbart når en har satt i kontakten. Den har en forsinkelse som gjør at det elektriske ikke aktiveres før etter noen sekunder at kontakten står ordentlig i.
Dette har jeg kun faglig bakgrunn for å kunne si, men jeg blir svært overrasket og skuffet over Mitsubishi om så ikke er tilfellet. En annen ting som underbygger den teorien er at du kan høre de elektriske kontaktene aktiveres seg noen få sekunder etter at en har satt i kontakten.

Få dette sjekket på verkstedet. Høres ut som en garanti spør du meg.
2016 Mitsubishi Outlander PHEV - Instyle+

Knusse

Knappen på ladekablen er ikke mulig å trykke ned 1 av 10 ganger, den sitter dønn fast.
Dette gjelder om man har strøm i eller ikke. Jeg tror det er mekanismen i bilen som ikke slipper når jeg trykker ned knapp.
Det er skikkelig ergelig når man har dårlig tid og må stå og krangle med kablen. Den knekker snart av.
Orker ikke tanken på uttallige turer frem og tilbake hos leverandør/verksted.
Sprengskisse for kontakten i bilen hadde hjulpet for å forstå hvordan den festes og dermed sitter fast.

erik e

Stikk innom Motor Forum, er det noe feil med " kabelen" tar det ca. 3min. Du får ny kabel på garanti. Ikke lag dette vanskelig.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Knusse

Hei erik e, hvis du synes dette blir vanskelig og du ikke har andre forslag trenger du ikke å kommentere.
Det ca 4 mil og det er ikke bare å reise innom...
Derfor sjekker jeg med forumet om det er andre som er i samme situasjon.

erik e

Prøver bare og foreslå den "raske og enkleste " løsningen. Og kanskje den rette løsningen ,hvem vet.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Knusse

Jeg må nok innom Citybil til slutt  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA