Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tazzari tuta/signalhorn

Startet av Elling Berg, torsdag 03. mars 2016, klokken 19:36

« forrige - neste »

Elling Berg

Hei. Jeg venter spent på min første elbil. Den skal ankomme i midten av mars. Har prøvd å sette meg inn i noen praktiske ting.

Motorforum var tydelig om at det er begrenset med lademuligheter uten Zaptec-kabel. Jeg kommer stort sett til å lade hjemme. Det kan likevel være greit å kunne lade andre steder (feks på hytta) en gang imellom.

Da lurer jeg på om en enkel kabel, som går fra Schuko til Type 2 på TN-nett til 4-5.000,- vil fungere særlig mange steder? Eller er de fleste ladestasjoner på kjøpesenter, offentlige plasser fortsatt IT-nett. Har hytte i nærheten av Bjørkelangen og der er det bare schukokontakter på ladere om jeg har forstått det rett.

Alternativet blir Zaptec som 16.000,- om jeg kjøper den med bilen. Den får jeg sikkert ikke før om en god stund men det er ok. Synes det er litt mye for det lille jeg kommer til å bruke den.

Mvh

Elling

ladov

Hm, det du egentlig er ute etter er å finne ut om det er TN-nett der du skal lade?

Jeg *tror* denne skal gjøre susen:
http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/testinstrument/testpenner/stikkontakttester-405058/

Dessuten kan du bruke et vanlig voltmeter og måle spenningen fra fase til jord. For IT-nett vil spenningen være ca halvparten av full spenning mellom fase og jord mens for TN-nett vil spenningen fra jord til fase være 0V mot den ene pinnen og full spenning mot den andre.

Eller så kan du spørre noen som lader der allerede. :D
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Elling Berg

Takk for bra svar. Bra å kunne teste uttaket. Det er fortsatt greit å kunne smålade litt ellers også. Jeg har lest at rund 75% av det norske strømnettet er IT-nett. Er det representativt for ladestasjoner også? Det burde vel være høyere andel TN skulle en tro. Greit å vite før man bestiller seg ladeutstyr.

Mvh

Elling

ladov

Jeg liker jo å tro at næringsbygg av en viss størrelse har 400V TN-nett og at ladeplasser i tilknytning til dette dermed er greie. Men jeg har jo ikke sjekket.. :(
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

automat

Sitat fra: ladov på torsdag 21. januar 2016, klokken 22:14
Jeg liker jo å tro at næringsbygg av en viss størrelse har 400V TN-nett og at ladeplasser i tilknytning til dette dermed er greie. Men jeg har jo ikke sjekket.. :(

Har inntrykk av at de begynte utbygging av 400V TN-nett tidlig på 90-tallet. Så bygget/boligfeltet må være nyere enn dette hvis det skal være håp (utover de områdene som historisk sett har TN). Og bygget/boligfeltet må være så stort at de har fått egen trafostasjon. Nye enkelthus i gamle områder vil ha IT-nett.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA