Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Vigge50, tirsdag 19. januar 2016, klokken 12:03

« forrige - neste »

Vigge50

Hej
Jag håller på att ta fram ett underlag för införskaffande av elbilar i en organisation på högskolan. Jag har valt att kolla på VW e-Golf och undrade här ungefär hur långt ni kommer på en laddning på sommaren och på vinter?. Jag kommer från Sverige men vet att det finns betydligt fler ägare här så det ökar chansen att få ett bra underlag. Har fått höra från en ägare att han vid landsvägskörning kommer ungefär 14-17 mil på sommaren och 12-14 mil på vintern, tycker ni att detta stämmer bra?
Tack på förhand  :)

tutti

#1
Hva er det som reduserer rekkevidden?

Det er høy fart
Lave temperaturer
Nedbør
Motvind
Lite luft i dekkene
ikke VP
Motbakker

Med disse forholdene tatt i betraktning så kan man oppleve store variasjoner i forbruket.

Min erfaring fra egolfen uten VP er rekkevidden ned mot 70 km (hvor alle forhold er imot deg) til 160+ km (med seriøs ECO kjøring).

Råde

Hvor i Sverige? Hvilket klima og topografi? Når du sier landeveg regner jeg med 80-90km/t.

På generelt grunnlag 10-13 mil vinter og 12-16 sommer. (I ett strekk. Slange mindre turer minsker rekkevidden)
e-Golf | X75D

elektro

Tallene du oppgir stemmer bra med mine erfaringer, Vigge50. Men du bør ha varmväxlare om det er kaldt klima der bilene skal brukes. Det er mange variabler å ta hensyn til, de fleste nevnt her. Mange stopp kombinert med kaldt vær eller en ukyndig sjåfør er heller ikke gunstig. 120-130 km/t på motorvei, selv i sommertemperatur kan også føre rekkevidden ned mot 10 mil.

En annen ting du må tenke på er at de fleste vil oppleve at batteriet er slut når mätaren er på rødt vid 12-13% og all varme/AC stengs, samtidig med at bilen kommer med den ene advarselen etter den andre.. ::)

Jeg skal komme med en kontroversiell anbefaling; Vurdér nye Nissan Leaf med 30kW batteri. Denne kan gi de ekstra milene dere behøver, samtidig som den også har 6,6 kW lader som gir nesten dobbelt så rask lading hvis dere etablerer Type2 ladepunker på Högskolen. NB! Velg utstyrsnivå Acenta. Den er også vesentlig billigere enn en tilsvarende utstyrt e-Golf.

Personlig liker jeg ikke bilen pga. innvendig og utvendig design, samt lyden den lager, men i ditt tilfelle bør du kanskje la fornuften styre.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA