Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW nyheter - hva kan vi vente i 2016 /2017

Startet av Mazzbot, lørdag 09. januar 2016, klokken 10:37

« forrige - neste »

Griffel

#120
Sitat fra: Rio på onsdag 16. desember 2015, klokken 18:48
Griffel:

Jeg har forsøkt å forstå begrunnelsen for at man ikke skal ha et A-vern etterfulgt av et B-vern (utover at det er vanskeligere å se hva som slo ut A-vernet).

Vet du om noen teknisk årsak til dette? Altså, at et B-vern forhindrer A-vernet i å fungere eller lignende?
Her er det egentlig en missforståelse ute å går.

Dette har ikke direkte med værnet å gjøre, men med grunnen til at en benytter et B værn, altså risk for DC jordfeil.

En har vanligvis ikke jorfeilbrytere i serie, men noen ganger benyttes en jordfeilbryter A type 100mA for matekabel til underfordeling hvor det sitter noen 30mA jordfeilautomater. Dersom det i underfordelingen er behov for en 30mA B automat er det på grunn av at det kan forkomme glatt-likestrøms-jordfeil.

Si at det oppstår en slik glatt DC jordfeil mindre enn 30mA, så kan dette være nok til at den forankoblede A type 100mA bryteren ikke lenger reagerer på en større jordfeil på kablen som mater underfordelingen, eller på at summen av jordfeil på de etterfølgene A type automatene overstiger 100mA.

På en forbruker kurs med en A bryter 30mA  i fordelingen og en 30mA B i en ladeboks kan f.eks en 25 mA jordfeil maskere en større jordfeil på kablen til ladeboksen.

Har en da fra gammelt en jordfeilautomat til en stikkontakt som en benytter til lading, spiller det ingen rolle for automaten i skapet om en plugger inn en ladekladd med A eller B karakteristikk, B er uansett sikrere.
Skal en montere noe fast setter en B bryteren i skapet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Hei Griffel,

Takk for forklaringen. :)

Jeg følger "teknikken" i det, men er litt usikker på "logikken" av å forby seriekobling. Det blir liksom "feil forbud", gjør det ikke?

Det man burde "forby" var å ha "dingser som kan ha glatt DC-feil" på et A-vern. Det er jo det som er farlig (fordi A-vernet kan miste sensitiviteten).

Dersom man legger til et B-vern blir jo ikke situasjonen noe farligere? Tvert i mot er det jo heller en sjanse for at strømmen går fra 25 mA til 30 mA (for å ta teoretiske verdier), og at B-vernet kutter.

Jeg ser helt klart at det er bedre å ha dem separat dog.

Hvorfor bytter man ikke bare A-vern med B-vern for hele installasjonen? Det må da være enklere? (Selv om man da kan mørklegge hele huset, så skjer det da ikke så ofte.)

Takk for svar, for øvrig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#122
Sitat fra: Rio på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:06
Det man burde "forby" var å ha "dingser som kan ha glatt DC-feil" på et A-vern. Det er jo det som er farlig (fordi A-vernet kan miste sensitiviteten).

Dersom man legger til et B-vern blir jo ikke situasjonen noe farligere? Tvert i mot er det jo heller en sjanse for at strømmen går fra 25 mA til 30 mA (for å ta teoretiske verdier), og at B-vernet kutter.
Helt riktig, der er der missforståelsen ligger, en øker ikke risiko ved å legge B vernet etter A tvert imot, A vernet er like utsatt (dårlig egnet) som det var før dersom en av kretsene trenger et B vern. M.a.o Det er behovet for et B vern som sier at et evt. forrankoblet vern også bør være B type.

Men ved nyanlegg blir logikken at dersom en trenger et B vern, blir det meningsløst å koble dette etter et A vern om det ikke finnes fra før.

Grunnen til å ikke benytte B vern over alt: Pris, de er mer komplekse mer elektronikk og 2 sumstrømtransf. De finnes forløbig ikke som jordfeilautomater. for det meste av vanlige forbrukskurser er det litt "spurv med kanon" tankegang og benytte B jordfeilbryter over alt. Men det aldrig galt siden B har alle A's egenskaper i tillegg til sine egne forbedringer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA