Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Tesla 3 et historisk skille

Startet av psyfoon, torsdag 14. april 2016, klokken 22:21

« forrige - neste »

psyfoon

En påstand jeg står inne for!

Førerkort i 18år, 37 biler på samvittigheten og mange flere kilometer. Bor i innlandet i Trøndelag, mye forskjellig abeidstider og føreforhold, men natt til fredag denne uken så toppet det seg virkelig!

Snøfall fra en annen verden, sluttet jobb rundt 24:00, dårlig brøytet fra Trondheim til landsbygda.. MEN! Når jeg passerte kommunegrensa så var det ikke bare dårlig brøytet, det var faktisk ikke brøytet i det hele tatt! 1C i lufta og ca. 20cm snø med kanskje 2 spor hver vei. Relativt tung og fuktig snø. Strakstiltak: Antispinn AV, fort! Her var ingen fart å miste.

Krevende veier med både bakker og svinger ble forsert meget konsentrert og effektivt men uten nevneverdig dramatikk. Hadde snø opp til rett under skiltplaten fremme, måtte øke pådrag pga plogingen og balansere watt-pedalen så bakhjulene ikke rev seg løs.

Hadde en smånervøs men meget imponert passasjer (han kjører Saab 9-5 2005mod med nye vinterdekk til vanlig). Når jeg svingte av fra hovedveien mot sideveien til huset mitt var det en brøytekant på ca 50cm våt snø. Hadde ca 2sek å bestemme meg, tok avgjørelsen og trådde på så mye jeg torde uten hjulspinn. Plutselig manglet jeg frontlys da jeg braste igjennom kanten så det lugget under bilen men uten antydning til å sette med fast.

Videre på denne sideveien var jeg første bil til å kjøre etter det store snøfallet og brøytet meg fint igjennom. Gårdsplassen var ikke mye bedre, men jeg måtte rygge inn for å sette på lading, så her måtte jeg ha 2 forsøk og etter jeg hadde parkert for kvelden så matte jeg faktisk dra snø vekk fra bakenden for å få åpnet bakluka.

Hilsen en erfaren men imponert bilsjåfør!

PS: De som synes trilling er dårlig på vinterføre, sjekk dekkene og evt bytt. Hvis dette ikke gir resultater, vennligst lever førerkortet på nærmeste trafikkstasjon; du har ingenting på norske vinterveier å gjøre  ;)

PS: Kjører på Conti6 piggfridekk første sesong.

2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Stjerneglis

2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Hansi

Imponerende ja.

På is fra stillestående har jeg dårlig erfaring med i-MiEVen dessverre.
Med antispinn på bråstopper bilen all fremdrift når antispinn slår inn. Med antispinn av får jeg ikke nok fart før det bare begynner å spinne som stopper all fremdrift. Nye Nokian Hakka piggfrie.

Når den først er i bevegelse kan jeg si meg enig i at den er OK.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

FrkMia

 :D Imponert!
Som jentekjører på bygda hvor de fleste naboer sverger til 4 hjulsdrift er jeg også meget fornøyd med vinterbilen min Mieven. Kommer opp bakkene hvor andre må rygge ned for å få fart opp. Enda til gode å sitte fast!
Tipp topp!
2015 I-MiEV

psyfoon

Sitat fra: Hansi på lørdag 27. februar 2016, klokken 14:39
Imponerende ja.

På is fra stillestående har jeg dårlig erfaring med i-MiEVen dessverre.
Med antispinn på bråstopper bilen all fremdrift når antispinn slår inn. Med antispinn av får jeg ikke nok fart før det bare begynner å spinne som stopper all fremdrift. Nye Nokian Hakka piggfrie.

Når den først er i bevegelse kan jeg si meg enig i at den er OK.

Enig angående is og at antispinn er vel hissig på å strupe motoren. Men de fleste bilene jeg har hatt med piggfri på is har vært like dårlig, piggdekk er vel tingen hvis man kjører på mye is  ;)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

tomrh

Sitat fra: psyfoon på lørdag 27. februar 2016, klokken 00:26
PS: Kjører på Conti6 piggfridekk første sesong.
Imponerende med piggfritt! Tenk hva den kunne klare med nye piggdekk?! ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA