Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva betaler du for forsikring av Leafen?

Startet av JENSSEN, onsdag 13. januar 2016, klokken 13:04

« forrige - neste »

JENSSEN

hei alle sammen!

prøve å få frem deres synspunkter og tester?

hvem vei/type vei vil dere ha kjørt når det gjelder å dra ut mest KM fra zoen 240. ikke tenk på tiden man bruker. bare for å få mest mulig ut av bilen

E6 der man ligger i 100 og 110 km/t
eller
"gamle" e6. der det er alt fra 50 til 80 km/t soner, veien er ca 3.0 mil lengre om jeg velger "gamle" e6 
e6 tur/retur jobb 115 km
gamle e6 135 km tur/retur       

jeg kommer nok til å teste selv, men har ikke fått bilen enda, vil bare ha noen synspunkter fra "erfarne"  elbil eiere!:D
hvordan ville dere ha kjørt? varme på, varme i setet? osv osv

takker
22kw svart zoe 2016

StigH

Sist jeg var ute på 4-felten Hamar-Oslo så syntes jeg det var veldig merkbart økt strømforbruk fra 90-100 km/t. Lønner seg nok ikke å kjøre fortere enn 90 om du skal langt av gårde. Dette taper du bare i ladetid uansett.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

hsa77

Det går fint å ligge i 80 km/t på nye e6, de som har det travelt kan jo bare kjøre forbi. Ingen tvil om at det går mye mer strøm i 110 enn 80 - hvor mye mer er vanskelig å si eksakt, det er jo så mange andre faktorer som spiller inn på forbruket (vind, temperatur, føre).
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

overter

Har sjekket noen motbakker i undersjøiske tunneller som jeg kjører daglig. Disse er upåvirket av vind og nedbør og tempraturen er stort sett konstant.
Fra 60-90km/t er det ganske nøyaktig 8 kw økning i effekt for hver 10.km/t økning i hastighet. hhv 28-34-40 og 46 kw. Testet flere ganger med samme last uten spesielle avvik.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

refreol

Interessant, men litt rart at ikke luftmotstanden (som øker med kvadratet av hastigheten) er tydeligere.
Zoe er jo ganske høy og burde få litt "tyn" for luftmotstand i en slik test.

Ellers er det nevnt tidligere i andre tråder at under 90 ( spesifikt nevnt 86) er OK, over 90 da skjer det noe med forbruket....
Renault ZoE Intense Easy Charge levert 22. Januar 2015 - det franske flygende teppet....

Reidar Fredrik Olsen - 934 28 520

Elektrisifisert

#5
Min erfaring er at man kan kjøre inntil dobbelt så langt ved å holde en lav hastighet istedenfor å kjøre raskt på motorvei.
Hvis du f.eks kjører i 60 km/t på sideveiene istedenfor i 110 km/t på motorvei,  så kan du kljøre 50-100 km lengre før du må lade.

Har gjort en sammenligningstest på dette under følgende forhold:
(gjentatte sammenligninger under like forhold er nok nødvendig for å få eksakte tall, men tror denne målingen er rimelig nøyaktig)

-3 grader , identisk kjørerute(ca 15km totalt, 7,5km hver vei),  motorvei(med tildels farlig lusekjøring), forvarrmet bil og kjørt noen kilometer før testen startet,  CC for alle hastighetene,  ECO for 60-90km/t,  varmeapparat på 20 grader.

hastighet=60 km/t  ,  kwh/100km = 12,8 kWh ,  økonomi = 99 , (beregnet rekkev.=182km)
hastighet=70 km/t  ,  kwh/100km = 13,5 kWh ,  økonomi = 99 , (beregnet rekkev.=173km)
hastighet=80 km/t  ,  kwh/100km = 15,1 kWh ,  økonomi = 91 , (beregnet rekkev.=154km)
hastighet=90 km/t  ,  kwh/100km = 16,5 kWh ,  økonomi = 75 , (beregnet rekkev.=141km)
hastighet=100km/t  , kwh/100km = 20,7 kWh ,  økonomi = 57 , (beregnet rekkev.=113km)
hastighet=110km/t  , kwh/100km = 22,7 kWh ,  økonomi = 47 , (beregnet rekkev.=103km)

Bilen er en Zoe R240, 2015mod som har gått 6.500 km totalt på de 2,5 månedene jeg har hatt den.

ECO-modus, slik at hastigheten blir max 96 km/t og mindre energi til varmeapparatet, ser ut til å ha stor betydning for forbruket.

Som andre har kommentert her så er det vesentlig forskjell på 90km/t og 100km/t,  i min måling ble det altså hele 4,2 kWh/100km mer i 100 enn i 90.
Zoe Intense R240 Sep-2016
3,6KW hjemmelader, og bestilt Zaptech

JENSSEN

bra svar! flott å ha litt oversikt!:D takker så mye!:D
22kw svart zoe 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA