Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model X i norske og utenlandske medier

Startet av Kvikken, fredag 27. november 2015, klokken 07:11

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: jkirkebo på søndag 29. november 2015, klokken 04:27
Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 28. november 2015, klokken 23:36
Dette er en økende problemstilling, flerfoldig hundrevis av nye elbiler blir registrert i de store byene hver måned, uten at ladepunktene økes tilsvarende.
Lademuligheten må deles og ikke legges beslag på unødvendlig. Nå begynner vi også få mindre og mindre ladetider, nede fra 16 til 12 timer på de nye ladepunktene på Majorstua.

Det å ankomme kl 17, for å så måtte flytte bil 12 timer senere før kl 05 er litt slitsomt, men litt må også elbileiere kunne gidde å gjøre for alle godene...?

Som sagt, krav til å flytte bilen med en gang den er ferdigladet gjør ladeplassene ubrukelig for de aller fleste. Hva er da poenget med de?
Når jeg kjørte Leaf til Oslo måtte jeg fullade før hjemtur da jeg med 100% på batteriet typisk kom hjem med under 10% rest. Fullading på Oslo City 5U (der jeg parkerte) tok typisk 6 timer på 16A mens jeg oftest var på jobb i 8-10 timer. Men siden svært sjelden befant meg i nærheten når bilen var ferdigladet var det null mulighet for å flytte den. 10A lading ville ofte gitt for lang ladetid. Så uten muligheten til å stå der tilkoblet 16A til jeg var ferdig på jobb hadde det blitt kjørt dieselbil isteden.
Ja, og som sagt, disse korttids ladepunktene i sentrum er ikke til for bruk til fullading av bilen, de har korte tider for rotasjon for folk som har jobboppdrag/møter/handletur og trenger kjøre elbil for f.eks frakte ting med seg, og får litt ekstra lading undertiden.
Fulladinger for tilreisende kan gjøres på hurtigladestasjoner, men de koster noen kr, noe som mange elbileiere kvier seg for å bruke på drivstoff...

Ferry

Fullading på hurtigladestasjon? Har du prøvd? Det har jeg, fordi jeg måtte for å rekke fram. Hvis jeg skulle gjøre det samme hver arbeidsdag så hadde det ikke gått lang tid før jeg var tilbake til fossilt drivstoff.

jkirkebo

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 29. november 2015, klokken 08:47
Sitat fra: jkirkebo på søndag 29. november 2015, klokken 04:27
Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 28. november 2015, klokken 23:36
Dette er en økende problemstilling, flerfoldig hundrevis av nye elbiler blir registrert i de store byene hver måned, uten at ladepunktene økes tilsvarende.
Lademuligheten må deles og ikke legges beslag på unødvendlig. Nå begynner vi også få mindre og mindre ladetider, nede fra 16 til 12 timer på de nye ladepunktene på Majorstua.

Det å ankomme kl 17, for å så måtte flytte bil 12 timer senere før kl 05 er litt slitsomt, men litt må også elbileiere kunne gidde å gjøre for alle godene...?

Som sagt, krav til å flytte bilen med en gang den er ferdigladet gjør ladeplassene ubrukelig for de aller fleste. Hva er da poenget med de?
Når jeg kjørte Leaf til Oslo måtte jeg fullade før hjemtur da jeg med 100% på batteriet typisk kom hjem med under 10% rest. Fullading på Oslo City 5U (der jeg parkerte) tok typisk 6 timer på 16A mens jeg oftest var på jobb i 8-10 timer. Men siden svært sjelden befant meg i nærheten når bilen var ferdigladet var det null mulighet for å flytte den. 10A lading ville ofte gitt for lang ladetid. Så uten muligheten til å stå der tilkoblet 16A til jeg var ferdig på jobb hadde det blitt kjørt dieselbil isteden.
Ja, og som sagt, disse korttids ladepunktene i sentrum er ikke til for bruk til fullading av bilen, de har korte tider for rotasjon for folk som har jobboppdrag/møter/handletur og trenger kjøre elbil for f.eks frakte ting med seg, og får litt ekstra lading undertiden.
Fulladinger for tilreisende kan gjøres på hurtigladestasjoner, men de koster noen kr, noe som mange elbileiere kvier seg for å bruke på drivstoff...

Jepp, de korte plassene har vel 3-timers begrensning eller noe slik og da følger man selvsagt den. Er bilen fulladet etter 2 timer men man trenger å stå i 3 timer så gjør man det og fjerner deretter bilen fra plassen. Disse plassene er uansett ubrukelige for de som er på jobb.

Andre plasser har mye lengre tidsbegrensning og brukes derfor annerledes. F.eks plassene på Marinaen ved Color Line terminalen. Der er det 4-dagers begrensning og de ville vært helt verdiløse om man skulle flytte bilen når den var fulladet. Den som lader der er tross alt høyst sannsynlig på tur med egen båt eller med Kiel-ferga. Noen annen grunn til å stå der er det vel ikke, lang pokker i vold fra alle andre tilbud som den plassen er.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

inverter

Elbil parkeringplasser med kort tidsbegrensning burde kanskje ha type 2 med 22 kw hvis mulig slik at en kunne få mest mulig rekkevidde på den korte tiden.

Plasser med lengre tidsbegrensning kunne kanskje klare seg med normallading..

Kvikken

Så lenge bilen er koblet til laderen med ladekabel er det ikke så ille for min del at den opptar plassen. Selv om den skulle være ferdigladet underveis. Det som blir tullete er når de står der uten tilkoblet ladekabel.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA