Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Figgen, fredag 18. mars 2016, klokken 12:28

« forrige - neste »

Figgen

Hei.  Stavanger Universitetssykehus (SUS) har frå i år innført nye takster for parkering og lading av elbil.  Parkering koster 1900 kr for et årskort, som er likt andre biler og sånn sett er rimelig.  Imidlertid må alle som vil lade elbil, i tillegg betale 40 kr per dag.  Ektefellen min kjører Think Classic til jobben på SUS og må lade for å komme hjem igjen til Figgjo.  Vi synes det er urimelig å betale en pris som er ti ganger høgare enn den energien bilen lader på SUS og har derfor bedt SUS om å revurdere denne satsen.  Svaret fra SUS går fram under.  Les og bli klok.. : ::)  Kommentarar og gode argument mottas med takk!

Bakgrunnen for årets endring er beslutningen foretatt i foretaksledelsen, og videre drøfting med tillitsvalgte og vernetjeneste, samt behandlet i FAMU.

Følgende alternative forslag ble fremlagt fra Parkeringsutvalget (nå Transportutvalget) i parkeringssaken som ble fremmet 1.desember 2015.

     Prise alle parkeringstillatelser (årskort) likt. Legge på en ekstra kostnad på ladekort for dem som har behov for å lade. Prisingen på ladekortet må være satt slik at det dekker kostnadene ift. administrasjon, infrastruktur og selve kortet. (ved en slik løsning fjernes «ladegrensen», og el-bilistene følger samme sett kriterier som andre bilister)
    Fortsatt ha en lavere pris på parkeringstillatelser for el-bil. For øvrig som forslag 1.
    Fortsette som vi gjør i dag, med en indre og ytre sone som regulerer hvem som skal få tilgang til ladestasjonene.

Det er fint at Stortinget fortsatt holder en miljøvennlig avgiftspolitikk når det gjelder biler med lave utslipp. Når det gjelder bruk så må nok også elbileierne forvente en endring hvor de i større grad må betale for bruken.

Med dette så mener vi at en elbil tar like stor plass på parkeringen vår og at de må akseptere å betale for å lade batteriet(drivstoff). En Nissan Leaf bruker ca. 1,75 kWt pr. mil.  Gjennomsnittlig strømpris for 2015 var i 3. kvartal 72,9 øre pr kWt.

Hvis vi beregner at vi avskriver installasjonskostnadene over 5 år, så betyr det at et dagskort for ladding betaler ca. kr. 10 til avskrivninger og ca. kr. 30 til strøm, drift og vedlikehold av ladestasjonen. Dersom en våre uttak er på 16A og 230v så kan en trekke ut 3,7 kWt pr time ladding. Sier en videre at de fleste er 8 timer på jobb så tilsier dette en ladding på til sammen 29,45 kWt. Uttak av denne mengden strøm koster SUS ca 21,50 kr. Så kommer service og vedlikehold.

Med denne enkle beregningen så synes prisingen av ladekortet å være riktig.

Ser en på den andre siden så vil en som må kjøre 8-9 mil til og fra jobb og har en bli som bruker 0,8 l/mil og en bensinpris på kr. 13,50 pr liter måtte betale kr. 91,80 kr for drivstoff hver dag.

Vi er klar over at det er mange detaljer en kan legge inn i dette regnestykke, for eksempel hvor mye har en behov for å lade hvis en kjørte hjemmefra med fullt batteri og lignende.

En Nissan Leaf vil på 4,25 mil bruke 7,9 kWt. Da er ladebehovet 7,9 kWt, og skal vi si at virkningsgraden på laddingen er ca. 85%, så blir ladebehovet 9 kWt. Det betyr at de må betale kr. 3,33 pr. kWt. En annen ting er at de fleste moderne elbilene ikke har problemer med å kjøre 8-9 mil dersom den var fulladet når de reiste hjemmefra og har følgelig ikke behov for å lade.

Bakgrunnen for valgte løsning er at foretaket ikke har mulighet for å imøtekomme det behovet som oppstår (som er meldt) dersom vi fortsatte med en ladekostnad som var lavere enn den ansatte betaler ved å lade hjemme.

Transportutvalget møtte i desember Lyse energi til møte for å sjekke ut muligheten for at de kunne bidra med hurtigladepunkter på eller nær opptil sykehusområdet. Lyse Energi så ikke behovet for å øke ladekapasiteten på sykehusområdet. De rådet oss til å gå for en mer restriktiv politikk, da deres vurdering er at de fleste med el-bil vil klare seg med å lade bilen hjemme.

Vi har forståelse for at dette oppleves som krevende for ansatte med el-bil, som tidligere år har hatt et svært godt og rimelig tilbud på sykehusområdet Våland.
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

zyp

Hvordan blir egentlig betaling håndhevet? Jeg regner med at siden de opererer med dagspris så har ladepunktene hverken mulighet for forbruks- eller tidsmåling.

Når det kommer til selve prisen så er det naturlig å regne inn drift og vedlikehold og avskriving av installasjonskostnader, men regnestykket for strømforbruk blir litt pussig. At det er mulig å stå og dra 16A kontinuerlig i de åtte timene du er på jobb betyr ikke at en gjennomsnittlig elbil vil gjøre det. Med mindre du har en Tesla eller bor helt på grensen av rekkevidden til bilen din så vil den være fulladet på mindre enn åtte timer, og alle biler som bruker mindre enn åtte timer på en fullading vil trekke snittforbruket ned. Siden hvert uttak er begrenset til 16A så er det eneste som kan trekke snittet opp igjen en bil som står og lader i mer enn åtte timer (og det er det vel igjen omtrent bare Tesla som kan). Et realistisk snittforbruk vil nok derfor være en del lavere enn 3.7kW * 8h.

Nå vil uansett prising basert på snittforbruk slå uheldig ut for biler som har mye lavere batterikapasitet enn en gjennomsnittlig elbil. En mulig løsning kunne vært en separat prisklasse for biler med lav batterikapasitet.

overter

Selv om jeg kjører elbil selv synes jeg prisingen fra SUS inneholder momenter som er viktige å diskutere. Investering i ladestasjoner kan bli en betydelig kostnad og det er kostnader relatert til driften utover det strømforbruket representerer. Her har de satt kosten til ca 40kr pr dag, det betyr at hvis ikke elbilistene betaler det, vil kosten bli veltet over på alle de som ikke kjører elbil, er det rettferdig? Det man kan diskutere er prisen en skal betale.
Derfor er det ikke urimelig at vi som elbilister skal betale dette og ikke lempe kostnadene over på de som kjører fossilt.
Jeg synes det er helt fair å betale for lading, det er tross alt "drivstoffet" vårt. At det hittil har vært gratis svært mange steder betyr ikke at det vil være slik for all fremtid.

Synes at en splitt i ladeprisen som inneholder en del for investering, en del for vedlikehold og en del for et gjennomsnittlig strømforbruk på f.eks. 10-12kwh ikke vil være urimelig.
Hvis en regner at et lade pkt koster 10000kr og installere, 2000kr å vedlikeholde og 30kwh a 1 kr/kwh over 5 år blir totalkosten ca 66000kr. Døgnkosten blir da ca 36kr, men en må huske på at den kan brukes døgnet rundt slik at 3 stk pr dag kan bruke den, da er vel 12-15kr pr dag/person mer korrekt prising?
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA