Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Besparelse med elbil

Startet av Bellefield, lørdag 02. januar 2016, klokken 18:23

« forrige - neste »

Fred Østli

Ser ut til at Bodø også kommer til å innføre betaling for å parkere el-bil i "Sone-1" midt i sentrum. Det er imidlertid gateparkering,,, er det noen regler for dette? I Sone-2 litt utenfor kjernen skal det visst bli gratis enn så lenge med el-bil. Argumentene er at El-bilene tar plassene fra kundene til butikkene i sentrum. Når jeg går gjennom gata er det masse ledige plasser, og noen elbiler stort sett på de som er opptatt... Det er ennå noen uker til jeg blir el-bilist, så jeg er spent på hvor lenge jeg får utnyttet akkurat denne fordelen ... Tror forresten løsningen for næringslivet må være gratis parkering for alle, slik de har på store butikksentra utenfor sentrum,, Det er jo der folk handler mest, siden de har gratis parkering...

kodalse

Det blir nok en gradvis innfasing av avgifter etter hvert, men med de tildels store ulemper det fortsatt er med elbil kan ikke det skje enda.
Å stoppe for å lade en Leaf/egolf og lignende minimum 5 ganger på turen Trondheim - Oslo betyr at du allerede har akseptert en stor ulempe.
Prøv det med de modellene uten hurtiglading. Da er det bare å glemme turen.

Dette er en tur man lett kjører nonstop med diesel/bensinbil. Dieselfylling skjer når man kommer tilbake siden en dieselbil går tur retur uten behov for å fylle.

For å kunne ha som mål å gå over til i stor grad utslippsfri transport er det absolutt nødvendig at insentiver fortsatt opprettholdes i årene fremover.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Electrix

Hvis man i Bodø er plaget med at mange som jobber i sentrum opptar parkeringsplasser hele dagen så må man bare innføre tidsbegrenset parkering på de områdene der man ønsker større sirkulering.

F.eks har man i Kristiansand innført maks 3 timer på mange av parkeringsplassene innerst i sentrum, mens man har langtidsparkering i parkeringshus. I Kilden parkeringshus har man også gratis parkering for elbiler, med mulighet for å lade mot betaling.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Taffelman

Kollektivtransporten fungerer ikke. Å bli stappet inn på overfyllte tog og fraktes som kyr på en dyretransport er totalt uakseptabelt. I tillegg er innfartsparkeringene sprengt for kapasitet. Det er en grunn til at folk velger å kjøre bil i kø fremfor kollektivt.

Jeg er enig i at den lokale luftforurensningen i byene må reduseres kraftig, men du får ikke utvikling og ekspansjon ved å gjøre byen mest mulig utilgjengelig for bilpendlerene. Da forsvinner arbeidsplassene og skatteinntektene ut av byen.
X75D
TM3 LR AWD

weld77

Det er visstnok langt fra trivielt å fjerne avgiftsfritakene uansett hvor ønskelig det måtte være politisk. Jeg kjenner ikke til detaljene og kan strengt tatt ingen ting om dette, men det er visstnok noen EU/EØS-teknikaliteter som sørger for at det ikke bare er å gjøre det sånn helt uten videre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA