Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av fonberg, torsdag 19. mars 2015, klokken 20:49

« forrige - neste »

fonberg

Jeg ser at når jeg får oppdatert sw-versjon (innenfor 6.1) så hopper tkm-estimatet opp noen km. Etter noen laderunder så faller tkm-estimatet tilbake til samme som det har vært de siste månedene. For min del har dette ligget på 345 tkm ved 90% SOC, mens tilsvarende tkm ved "fersk sw" har ligget rundt 354 tkm. Dette skjedde også i morres da jeg fikk oppdatert fra *.115 til *.173. I går var tkm 345 ved 90% SOC; i dag er tkm 354 ved 90% SOC.

345 tkm er 97,5% av 354 tkm. Kan man da anta at mitt batteris kapasitet er redusert med ca. 2,5% fra det var nytt? Begrunn svarene  ;)

(Litt bakgrunnsinfo: bilen min er en S85 fra november 2013, og har gått snart 38000km. Har svært sjelden ladet over 90%.)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

cairnz

Du kan ikke anta noe som helst basert på verdiene du leser av over. For å få en god pekepinn på hvor mye energi du har ved ny og brukt bil er å lade til 100%, og kjøre til det er tomt (uten pauser) og så notere ned energi brukt.

tkm varierer med vær, vind, føre og temperatur. Noen ganger "mister" jeg 10 tkm på 4 timer ute i kulda, andre ganger "får" jeg to-tre tkm over 8 timer når den blir parkert i varm (20+) garasje.

Oppdateringer gjør nok bare finjusteringer på algoritmer som "antar" hvor mye rekkevidde du har. Ta de med en klype salt. Etterhvert slutter du bry deg om det, og bare kjører. Jeg har cirka 300 tkm antatt ved 80% SOC nå etter 70.000km, og det har det vært så lenge jeg kan huske.
Elbilist

fonberg

Sitat fra: cairnz på fredag 27. februar 2015, klokken 10:30
tkm varierer med vær, vind, føre og temperatur. Noen ganger "mister" jeg 10 tkm på 4 timer ute i kulda, andre ganger "får" jeg to-tre tkm over 8 timer når den blir parkert i varm (20+) garasje.

tkm-verdiene før og etter sw-oppdatering er monitorert og estimert av meg ved hjelp av VT ved sammenlignbare forhold, dvs med sammenlignbar lufttemperatur, batteritemperatur og ladeeffekt mens bilen står parkert og tar i mot lading. Min hypotese er altså at ny sw første gang estimerer ut fra gjennomsnittlig kapasitet til et nytt batteri, og så etter hvert rekalkulerer.

Det er ikke det at jeg bryr meg i den forstand at jeg lar meg stresse av dette, jeg er bare nysgjerrig på hvordan ting virker - bilen funker som fjell og jeg koser meg på hver tur :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Bjoris

Fikk bare 339 på sist 90% lading, men lader normalt til 75% og "aldri" over 90% så bryr mer ikke en døyt om resultatet:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bonk3rs

Sitat fra: bjoris på fredag 27. februar 2015, klokken 15:21
Fikk bare 339 på sist 90% lading, men lader normalt til 75% og "aldri" over 90% så bryr mer ikke en døyt om resultatet:)
+1
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Gambo Turbo

Heisann.

Gammel tråd men med aktuelt tema. Her er min historie.

Kjørte nylig fra superlader på Gol til superlader i Åsane. Ved avreise fra Gol viste typical range 350km (ca 90% av fulladet batteri). Strekningen ble målt til 289km. Kommer frem med 4km typical range i displayet. Høydemeter, kulde, snø og regn gir økt forbruk så alt det er greit. Men jeg reagerer på at bilen ved ankomst viser et forbruk på 63,3kWh siden forrige lading. Betyr dette at 63,3kWh = 90% av kapasiteten på mitt batteri?
Betyr dette at et fulladet batteri kun vil gi meg 70,3kWh??

Bilen er for øvrig en P85 og var ny i sept 2013. Har nå gått 60 000km.

/Turbo

Leif1

Har du stoppet noe på turen da, eller kjørt i ett?
Alt forbruk i P kommer utenom.
Konvertitt fra S til X

Gambo Turbo

Okei, det var jeg ikke klar over.
Ble noe stans da jeg måtte vente på følgebil flere steder. Anslår kanskje 20 minutter med bilen i P og uten å spare på komfort. Skal notere meg de samme tallene neste gang jeg kjører ruten.

/Turbo

Muffinman

Stusser litt her nå. Makslader på 7kW og har alltid hatt full effekt til bilen indikerer 100% og av og til litt til før den trapper ned. Nå startet den nedtrappingen allerede på 97%, og det har den ikke gjort før. 22A ved 98%. Snodige greier. Noen som ser det samme?

Samboeren min har snart avreise så jeg forvarmer for å utnytte effekten som er tilgjengelig fra veggen.

RaBalder

Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. november 2015, klokken 09:10
Stusser litt her nå. Makslader på 7kW og har alltid hatt full effekt til bilen indikerer 100% og av og til litt til før den trapper ned. Nå startet den nedtrappingen allerede på 97%, og det har den ikke gjort før. 22A ved 98%. Snodige greier. Noen som ser det samme?

Samboeren min har snart avreise så jeg forvarmer for å utnytte effekten som er tilgjengelig fra veggen.
Er ikke dette det klassiske eksemplet på balansering som slår til.

Noen av de seriekoblede celle-gruppene har for høy spenning, mens andre fremdeles kan ta imot flere elektroner.

  • Lade-effekten minskes for å ikke overlade de cellene som har høyest spenning.
  • Samtidig som de med høyest spenning forsiktig utlades via balanserings-kretsene.
  • Og SOC-telleren vet at der er mer å gå på før det er 100%, det bare må justeres litt internt i batteriet.

Er det lenge siden forrige lading over 95%?
Mener å ha lest at balanseringen kicker inn på 93-94%.

Muffinman

Sitat fra: RaBalder på lørdag 28. november 2015, klokken 13:19
Er det lenge siden forrige lading over 95%?

To dager. Fjerde maksladingen i november. Rangelader vel gjennomsnittlig 1-2 ganger i måneden. Alle ganger før har bilen vist 100% før den har trappet ned, og brukt en times tid på å gjøre seg ferdig. Forskjellen nå er altså at nedtrappingen starter ved indikerte 97%, og det har aldri skjedd før.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA