Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte av batteri

Startet av 21761, fredag 08. januar 2016, klokken 09:33

« forrige - neste »

21761

Vi er et sameie med garasje med ca. 100 oppstillingsplasser der vi ønsker å legge best mulig til rette for sikker lading og samtidig tenke framtidsrettet. Hvordan ta høyde for utviklingen (ladertype, nødvendig kapasitet) uten at dette blir altfor dyrt...? Det er allerede 3 elbiler i garasjen med lading fra egen plass og helt separate opplegg (2x Tesla + Leaf). Etter spørreundersøkelse i sameiet har ca. 25 uttrykt ønske om å investere i el-bil neste 2-5 år. Elektriker har sett på el-anegget vårt og mener vi har mye ekstra kapasitet på nettet.

Vi har sett for oss følgende opplegg (med innspill fra elektriker): Trekke kabel (PFSP 4x150 mm2) fra hovedtavle og ut i garasjen fram til et gulvskap langs vegg omtrent midt i garasjen (ca. 100 m kabel). I skapet monteres 10 stk 4 x 32 A automatsikringer med jordfeilbrytere. Det legges kabel (5G 6 mm2??) til yttervegg (ca. 20 m)og det monteres stikkontakter (2x32 A, 230 V) på 30 oppstillingsplasser. For plassene som ikke ligger langs yttervegg ser vi for oss kabling i tak og plassering av uttak på eksisterende betongstolper, samt evt sette opp ladestolper der dette ikke er mulig. Det monteres en effektbryter i hovedtavle som stilles inn på 200 A/140 KW. Tanken er at hver enkelt skal installere egen ladestasjon på sin plass. Vi ser da et betydelig framtidig behov for laststabilisering, og vurderte i første omgang Zaptec, men er litt usikre siden vi ikke har fått noen tilbakemelding fra dem ennå.

Høres dette i det hele tatt ut som en gjennomførbar plan? Burde vi dele garasjen inn i flere separate klustere med tilhørende sikringsskap?

Mvh
Christian

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA