Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva skjedde med Supercharger utbyggingen? Dette er for dårlig!

Startet av Mippen, søndag 25. september 2016, klokken 23:07

« forrige - neste »

Robert Sund

Også jeg har sett motvilje fra mange av de tradisjonelle fossilprodusentene, til og med mot sine egne produkter, og det ser ut som de helt eller delvis blir behandlet som konkurrenter til de tradisjonelle bilene de selger. Samtidig forsøker flere av dem å posisjonere seg i det nye markedet, og lage tekniske handelshindringer for de som virkelig satser på elbiler. Det kan ikke være enkelt å kombinere.

Den tyske staten og de tyske produsentene sitt skitne spill mot Tesla er ett grellt eksempel på det. Alle elbiler i Tyskland kan få subsidiene, opp til men ikke inkludert Tesla. Da den kunstige grensen er satt på pris, vil det også gjøre det vanskeligere for de tyske produsentene å levere biler men lang rekkevidde, om de hadde ønsket. Model 3 vil kanskje underminere handelshindringen, men da har den gjort skade i flere år.


Jeg ser at noen tidligere innlegg i denne tråden hevder at differensialen reduserer effektiviteten i en drivlinje. Det er teknisk sett ikke helt rett. En differensial kan inneholde ett gir som endrer rotasjonsretningen (fra en mellomaksel til akslene som skal ut til hjulene), og dette giret vil da utvilke varme. Men selve differensialen gir ikke varmeutvikling. (Det finnes spesielle versjoner som limited slip, og torsen og andre typer som kan bremse ned ett hjul hvis man spinner men det er en annen diskusjon). En elektrisk motor kan monteres i samme retning som akslene som går ut til hjulene, og differensialen vil da være tapsfri.

tho

Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Robert Sund

Hvis elektromotoren er montert rundt differensialen, slik at huset rund den roterer sammen med planet og solhjulene, og de er smurt "tørt" da man ikke trenger smøring til kronhjul og pinjong, kan reduksjonen i rekkevidde være godt under en meter. Jeg valgte å avrunde det til tapsfri.

(En elektromotor for hvert hjul har andre fordeler, og IMHO en bedre løsning, og da vil man ikke trenge differensialen heller)

knut.aulie


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA