Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Carwings: Når funker det, eller ikke

Startet av arnkl, onsdag 06. januar 2016, klokken 10:51

« forrige - neste »

arnkl

Eg fann følgande tre spørsmål frå SP til finansdepartementet i samband med budsjettarbeidet i år:

Spørsmål 383: (fritak frå eingongsavgift)
Kap. 5536 , post 71 Hva er provenyvirkningen av å oppheve avgiftsfritaket for elbiler? Jeg ber om lovteknisk bistand til å utforme et slikt forslag dersom det er nødvendig.

Spørsmål 384: (redusert sats på årsavgift)
Kap. 5536 , post 72 Hva er provenyvirkningen av å oppheve avgiftsfritaket for elbiler? Jeg ber om lovteknisk bistand til å utforme et slikt forslag dersom det er nødvendig.

Spørsmål  385 (mva-fritak)
Kap. 5521 , post 70 Hva er provenyvirkningen av å innføre generell sats for elbiler? Jeg ber om lovteknisk bistand til å utforme et slikt forslag dersom det er nødvendig.

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2016/Budsjettsporsmal/

No vart ikkje noko av dette teke med i det alternative budsjettforslaget til SP (der er ikkje elbil nemt med eit ord!), men ein bør merke seg at partiet leikar seg med slike tankar.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

kodalse

Jeg oppfatter vel SP mer som proteksjonistisk.
I den forstand at man er redd for store dyptgripende endringer.
SP har vel også sitt største nedslagsfelt i områder der elbiler hittil ikke har vært særlig aktuelt.
Så dette er kombinasjonen av at elbiler ikke har vært hensiktsmessig, samt frykt for store endringer.

Her er det snakk om å registrere spørsmål for å tekkes velgermassen.
Men dette er ikke måten å få nye velgere. Det er ihvertfall sikkert.

Ellers oppfatter jeg at SP har en del gode verdier og holdninger til miljø på generell basis.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

fws

SP er vel stort sett skeptiske til alt som ikke sier mø...

Beklager, kunne ikke dy meg.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

arthur

Siden SP aldri har vært et parti, kun en interesseorganisasjon, så er vel spørsmålet i utgangspunktet feil etter mitt syn. At de selv hevder å være et parti er en annen sak, men lite eller intet i deres politikk indikerer at de er noe annet enn en interesseorganisasjon.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

kodalse

Slike kommentarer er lavmål! Det som fremvises her er kun egen intoleranse.
En ting er å være uenig i andre sine meninger, men å påstå at et av landets eldste parti ikke er et parti blir for tåpelig.

Det er ikke interessant å utdype dette noe mer. Tråden er død for min del...
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

arthur

Det er heller ikke norges eldste parti som det hevdes, men derimot er partiet Venstre det som formelt ble stiftet i 1884. Senterpartiet, eller bondepartiet som det het, og burde ha beholdt som navn, ble vel ikke etablert før 36 år senere.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

3irikur

Sitat fra: arthur på mandag 30. november 2015, klokken 21:39
Det er heller ikke norges eldste parti som det hevdes, men derimot er partiet Venstre det som formelt ble stiftet i 1884. Senterpartiet, eller bondepartiet som det het, og burde ha beholdt som navn, ble vel ikke etablert før 36 år senere.
Ingen har påstått dette, du diskuterer med en stråmann.


Jeg tror ikke dette er et tegn på at SP er mot elbiler, heller at de ønsker å vite både fordeler og ulemper med avgiftsfritaket.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

arthur

Det er høyst vanlig, og naturlig, at partier stiller denne type spørsmål slik at man kan diskutere utifra fakta heller enn ukvalifiserte meninger, så for egen del ser jeg ikke at SP har gjort noe spesielt, eller galt/utidig, i denne saken.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Falsum

Elbiler er vel i stor grad et byfenomen egnet for folk med relativt korte pendleravstander.

Jeg kan tenke meg at hensynet til elbiler kommer langt ned på listen for typiske SP-folk (og SP-politikere). Her går det nok mye i tyngre nyttekjøretøy, firehjulstrekkere etc.

SHN

@Falsum

Jeg er enig at elbiler til nå har vært et byfenomen, men elbil er faktisk godt egnet på småsteder. Små steder har som regel ikke godt utbygd kollektiv tilbud. Det i tillegg til at innbyggerne jobber eller benytter tjenester innenfor en kort radius på maksimum noen få mil til daglig, er elbil svært godt egnet for småsteder. Selvfølgelig vil noen ha behov for tyngre nytte kjøretøy og firehjulstrekk.
Bærum  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - selges ◊ Taycan 4S+ 2020

Panduck

Sitat fra: Falsum på tirsdag 01. desember 2015, klokken 11:57
Elbiler er vel i stor grad et byfenomen egnet for folk med relativt korte pendleravstander.

Det er kanskje det intrykket folk flest har hatt, men det er heldigvis i ferd med å snu. Elbil er godt egnet dersom du kjører under 100km pr dag (for å ta høyde for kalde dager), med enkelte elbiler kan den distansen bli enda lengre, og pendler du LANGT hver dag blir Tesla en besparelse. Har du mulighet til lading på jobb, kan elbil være greit med en 200km kjørelengde til/fra jobb. Da er det ikke snakk om å dekke behovet til byfolk! Elbil er altså ikke bilen for folk som kjører lite, og når de først kjører, drar de på langtur. Byfolk havner ofte i den kategorien. Man bor i byen, tar t-bane til jobben, går til butikken, etc, og har en bil som man av og til kjører til hytta, for å handle i Sverige o.l.

Det er nok mange "ikke byfolk" som kunne valgt elbil, men som sitter med et inntrykk av elbil som er totalt feil, og derfor ikke vurderer det. Jeg bor 60km unna Oslo, og hvor mange som har spurt meg om jeg klarer å kjøre "helt til byen før jeg må lade??" er rett og slett deprimerende.

Når det gjelder senterpartiet og elbil må det mer til for å dra konklusjoner. Jeg har hørt lokale Ap folk komme med ekstremt negativt utsang om elbil, det sier lite om Ap sin elbilpolitikk.

e-curious

Om el-bil i distriktene; i tillegg til at daglige kjøreavstander er lenge, er også drivstoffet veldig ofte ganske dyrere enn i sentrale strøk

Panduck

Andre ting som "lokalpartiet" Sp kan tenke på er at bensinstasjoner ikke nødvendigvis vokser på trær i distriktene, og når fortjeneste går ned, er distriktsstasjonene i fare. Flere steder kan man oppleve å kjøre jobb->hjem uten å passere en eneste stasjon, og en tur for å fylle tanken kan bli en omvei. Strøm har man overalt. Ikke i tvil om at en del kan spare tid på i allefall ha en plugin-hybrid med litt rekkevidde.

arthur

Og strømprisene er lavere i enkelt utkantstrøk, Finmark og noen kommuner i Nordtroms;

Billigere strøm: Du slipper MVA (moms) og er i tillegg fritatt 9,5 øre/kW:
Fritaket på strøm utgjør 9,5 øre/kWh, og kommer i tillegg til at Finnmark er fritatt for merverdiavgift på elektrisk kraft. Momsen er i dag på kr 25%, så du sparer kr 2.500 pr 10.000 på strømregninga, minst!

http://www.tilhammerfest.no/finnmarksfordeler-person.html
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

cra

Sitat fra: e-curious på onsdag 02. desember 2015, klokken 22:10
Om el-bil i distriktene; i tillegg til at daglige kjøreavstander er lenge, er også drivstoffet veldig ofte ganske dyrere enn i sentrale strøk

Til gjengjeld har vi ofte ikke P-plasser det skal betales for, og bompenger har det (i alle fall til nå) vært lite av (men det kommer stadig flere, spesielt når vi vil inn til litt mer sentrale strøk).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA