Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av kavorland, søndag 10. januar 2016, klokken 21:50

« forrige - neste »

kavorland

Vinter og regn trekker meir strøm enn forventa på dagpendlinga.

Eg har difor tenkt litt på alternativer om eg skulle gå tom.
Eit alternativ kan jo vere dette, eller vil det vere skadelegt å slepelade med bilen i B modus ?

Tanker rundt dette ?

Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

3irikur

Tror nok dette går bra, men det krever jo mye av bilen som sleper da...
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

leafnor

Som å bremse ned en lang bakke, så fungerer greit det.
Må litt bil med muskler til om en ikke tenker slepes helt hjem.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Rep

Hugs å ikkje kjør den heil tom, for da får du kun velge N gir. Stopp når du får skildpadde :-D
Tesla S85 2013
kjøpt desember 2016
Nissan Leaf 2014 Acenta
kjøpt brukt juni 2015 km 17000 solgt 2019 86oookm
Bmwi3 120kw kjøpt ny april 2019

Burger

Jeg lurer på om det er noen bakdeler med å ha konstant regen og om bilen er dimensjonert for det.

Står ettertrykkelig i manualen at man skal helst slepes med forhjula oppe og dersom man må så skal bilen stå i nøytral. Men om dere finner ut på deres biler om det går eller ikke går og deler info, så er det jo kjekt :-)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

leafnor

Sitat fra: Burger på lørdag 05. desember 2015, klokken 18:29
Jeg lurer på om det er noen bakdeler med å ha konstant regen og om bilen er dimensjonert for det.

Står ettertrykkelig i manualen at man skal helst slepes med forhjula oppe og dersom man må så skal bilen stå i nøytral. Men om dere finner ut på deres biler om det går eller ikke går og deler info, så er det jo kjekt :-)
Det er nok mer for at ingen skal få den ville ideen med å slepe en bil for å lade! ::)
Så kan jeg aldri tenke meg at bilen skulle ta skade av det med unntaksvis å gjøre det som en nødlading. Ser på Carwings (Da jeg kom meg inn) at mer en 30% energien ble regenerert. Det er 6 kWt på et fullt batteri, så en slepetur på 12 minutter på maks regen skulle være problemfritt for Leafl'n, mer problematisk fro den som sleper, den skal ut med 40Hk (30 kW) fordi den bremses ut over å flytte på seg selv og en ekstra bil.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Jeg lå på ca 20% av forbrukt energi fra regen (i sommer), hadde typisk 1-2 i score på regen. Har kort veg til jobb og gidder ikke spare slik jeg gjorde i starten, så ligger sikkert mye høyere nå på grunn av noe endret kjørestil..  :P

Kan ikke fatte og begripe at lading ved sleping er skadelig. Dog, sleping over lengre tid i B kan vel la enkelte ting gå et stykke varmt. Vel, nå er det jo ganske heftig elektronikk som overvåker slikt som temperatur og setter begrensninger etter hvert..
Det kan vel være fornuftig å hjelpe til helt i starten med litt gass, eller starte i N og skifte til D/B når bilen har fått litt fart.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rio

Å lade med litt regen er neppe skadelig.

Men husk at bilen foran tauer en bil på over halvannet tonn, samt masse "bremseeffekt", som gjør det veldig mye tyngre å trekke. Det blir spesielt akutt når man skal opp en bakke.

Spørsmålet er også hva man vil oppnå - dersom man skal taues hjem, så er det bedre å lade hjemme, enn å bruke eksosbilen foran som "generator". Energien er jo ikke gratis, og å lade på denne måten er uhyggelig lite effektivt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

leafnor

Kanskje et lite aftermaketprodukt. VTR, "Vogntogrope", innretning som hekter en fast til nærmeste vogntog, og som lar deg slepes med samtidig med lading. For ikke glemme ren TR, togrope som i tillegg har jernbanehjul for Leaf'n, og hevesett så en kommer seg raskt på og av sporet.
Ikke helt redelig, men fullt mulig og komplett upraktisk.

Forøvrig. Slepelading fungerer som påvist i video, men hvor hensiktsmessig det er om en først må slepe er vell spørsmålet. Langt mindre komplisert å bare la seg bli slept. Om ladenivå var svært lavt så kunne man lege inn litt D for å lade på så en sikrere strøm nok til brems og styring på selve slepeturen, og energi til varme i bilen om det var sprengkaldt. 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Olee

Potensielt DIY-prosjekt, hjemmelaget hurtiglader på 30kW!  :D Bruke gammel bil med motor + en bremserulle til deler :) Så lenge Leafen lader med stillestående bakhjul da?  ::)

Electrix

Det mest effektive er nok å ligge på ca 0 i regen oppoverbakke, og så la eksosbilen som trekker ligge i fri nedoverbakke og la elbilen begrense hastigheten med regen. Å lade elbilen med å trekke den er ikke spesielt effektivt energimessig, men dersom du går tom et stykke fra hurtigladeren så holder det gjerne å bli trukket med litt regen frem til avkjøringen fra hovedveien og så har du gjerne nok til å kjøre det siste stykke frem til hurtigladeren og manøvrere deg fram der. Spesielt det at du slipper å dytte bilen inntil hurtigladeren er bra.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA