Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns videoer

Startet av Jacooobs'n, lørdag 26. desember 2015, klokken 13:56

« forrige - neste »

Jacooobs'n

Hender jeg lader bilen utendørs og i dag var det en del snø rundt ladekontakten inn i bilen.
Hvor godt drenert og isolert er de elektriske kontaktene? Er det risikabelt å lade den ute når det er nedbør?
2015 Pacific Blue e-Golf med VP på 18"
2011 Mercedes GL 350 Bluetec
1996 Nissan Skyline GTR

Kim Morten

Dette tenker jeg at produsent må ha tatt høyde for. Jeg har ingen bekymringer med å lade ute. Skulle det oppstå et problem vil Møller være ansvarlig. Så fremt jeg har fulgt instruksjonsboken, selvsagt.  :P
Sort E-Golf
Oslo

gamer73

jeg lader alltid ute når jeg lader....og har lurt på det samme...men har jo holdt på slik lenge nå..og det har virkelig høljet ned her hehe....ser ikke ut til at det er noe issue egentlig:)

Kladden ligger også ute....en dag lå den boksen på kladden nede i en dam...lyste fint grønt fra nedi dammen:)

Og i tillegg er skjøteledning-skjøten også ute....men jeg sørger for at den koblingen ligger slik at ikke vannet renner inn i den naturlig....

eivhelle

Det går helt fint å lade i regn og snø, som stort sett faller ned uten trykk. Men jeg ville ha unngått høytrykksspyleren så lenge bilen er tilkoblet. :)

Rommet rundt ladeporten er drenert, så det skal gå greit om det kommer regn eller snø. Men det er greit å få fjernet det meste av snøen før en kobler fra så en unngår å få for mye fuktighet inn i kontakten.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gamer73

jeg kan ikke så mye om strøm egentlig, men er ikke problemet kun om det er forbindelse mellom + og - før den liksom er inne i bilen?...dvs..stikker man en strømledning i en bøtte med vann så kobler man + og minus via vannet nede i bøtten sant? og dvs...vannet er fult av strøm.

Men...om det er kliss vått inne i kontakten og i støpsel så har vel ikke dette noe å si sant?

Rio

Sitat fra: gamer73 på torsdag 19. november 2015, klokken 14:18
jeg kan ikke så mye om strøm egentlig, men er ikke problemet kun om det er forbindelse mellom + og - før den liksom er inne i bilen?...dvs..stikker man en strømledning i en bøtte med vann så kobler man + og minus via vannet nede i bøtten sant? og dvs...vannet er fult av strøm.

Men...om det er kliss vått inne i kontakten og i støpsel så har vel ikke dette noe å si sant?

Først og fremst, spenningen og strømmen som kommer ut av kontakten er vekselstrøm (+ og - veksler 50 ganger i sekundet (50 Hz)).

Spenning (Volt) er hvor stort "trykk" det er; strøm (ampere) er hvor mye som flyter.

Det er to farer med vann og strøm:

1) Spenningen mellom de to polene kan gjøre at strøm går gjennom fuktighet fra den ene til den andre.

2) (og nok mye mer relevant her) fuktigheten gjør at spenningen fra en av polene går til jord - enten direkte langs metallet, eller gjennom deg (f. eks. at du har en finger inne i kontakten, og står barføtt i en sølepytt).

For å forhindre en slik jordfeil skal få alvorlige konsekvenser skal man ha en jordfeilbryter. Den detekterer at noe av strømmen som gikk ut på den ene lederen ikke kom tilbake på den andre (og derfor går til jord i stedet), og så kutter den spenningen/strømmen og redder livet ditt.




Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

urabus

Jeg slengte en lett mikrofiber klut over lokket på snødager i fjor da frøs ikke lokket.

Ikke bruk håndklær de kan bli litt tung.

Jacooobs'n

Jeg også slet litt med at lokket frøs fast så nå er det opprydding i garasjen i helgen, kanskje det blir plass til en bil :)
2015 Pacific Blue e-Golf med VP på 18"
2011 Mercedes GL 350 Bluetec
1996 Nissan Skyline GTR

tutti

Ja, lokket mitt frøs også fast etter en lading og biltur ute. Dette var ikke problem i fjor, men nå som mekaniken er eldre så skjer dette oftere.

gamer73


Jan Grindheim

Sitat fra: tutti på fredag 27. november 2015, klokken 14:50
Ja, lokket mitt frøs også fast etter en lading og biltur ute. Dette var ikke problem i fjor, men nå som mekaniken er eldre så skjer dette oftere.

Silikonspray :-)
Jan Martin
VW e-golf 2014 uten VP

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA