Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?

Startet av Trekkoppbil, fredag 25. desember 2015, klokken 13:09

« forrige - neste »

Trekkoppbil

inkl forskring, vinterhjul, service og 20 000km/år.

Jeg snubla over et tilbud her, som jeg synes er verdt å nevne: https://gomore.no/leasing

Dessuten er det åpent for framleie.

Mippen

Ulempene ved privatleasing

det er dyrt å lease
du har ingen bil å selge etter utløpet av leasingperioden.
Skulle behovet ditt for bil endre seg i leieperioden, enten fordi du får barn, ny jobb el. bør du være klar over at det kan koste en del å komme ut av kontrakten.

Vår erfaring er at de fleste tvistesaken oppstår i forbindelse med tilbakelevering av bilen. Det er fornuftig om kontrakten regulerer at en uhildet instans takserer bilen ved tilbakelevering.

Viktig å sjekke før du inngår kontrakt

Privatleasing er ikke regulert ved lov, og det er kontrakten mellom partene som regulerer rettigheter og plikter. Det er derfor viktig å undersøke vilkårene på kontrakten nøye, før du inngår avtalen.

Foreligger det en minste bindingsperiode?
Kan kontrakten sies opp?
Hvem bærer ansvaret for feil og andre problemer i leasingperioden?
Hvem bærer ansvaret for vedlikehold og service?
Hva skjer ved skader, for eksempel totalt havari?
Hvem får lov til å bruke bilen?
Hva skjer når bilen skal leveres tilbake.
Hva skal regnes som skader/feil, og hva skal regnes som alminnelig slit og elde ved tilbakelevering?
Fremtiden er elektrisk.

Silkefot

Har en kollega som vurderer denne. Det er min 12 mnd bindingstid men ellers virker det litt for godt til å være sant skal jeg være ærlig. De påstår dessuten at det er den nyeste modellen som tilbys. Noen som orker å se gjennom detaljene etter fallgruver?
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

TM

Virker som en veldig god deal...litt for god ?  Det finnes en type leasingavtaler (finansiell leasing), hvor kunden bærer risikoen dersom markedsverdien er lavere enn forutsatt i avtalen ved utløp av avtalen. Firmaet jeg jobbet i tegnet en sånn avtale på en kostbare fargekopi-maskin. Det ble en veldig dyr avtale å komme seg ut av. Det at man leaser gjennom GoMore som igjen leaser av LeasPlan ?.. virker som en litt merkelig løsning. Hva skjer om GoMore går konkurs...og markedsverdien til bilen gir et tap ?  Kanskje sluttkunden da overtar ansvaret for GoMore ?.  Tror nok jeg ville la en advokat fra NAF se på vilkårene før jeg gikk inn i en avtale her.

AppleKnocker

Det er ikke nødvendigvis dyrt å lease og man har den store fordelen at man ikke binder opp kapital eller må låne penger. Elbiler har normalt høyere verditap, og ved leasing er det utleier som sitter på denne risikoen.
Hvis man plutselig må selge en nyinnkjøpt bil, er det også dyrt i form av verditap.

Månedsprisen her med null i innskudd er helt klart gunstig, men man må finlese avtalen (som ikke ligger på nett?). Typisk felle er at man blir avkrevd betaling for "unormal" slitasje ved innlevering av bilen.
Useriøse aktører kan spekulere i akkurat dette, men de fleste nå er proffe på hva som er normal og unormal slitasje.

Hvis det virkelig er unormal slitasje eller skader vil det påvirke prisen en bil man eier også når den skal selges.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

utlending1

Jeg har slått til på dette tilbudet, som jeg synes var et altfor godt tilbud.

Avtalen er som følger:
3500 pr måned, med 7000 i depositum. 42 000 per år i leasingkostnader.

I dette er service, vinterhjul, årsavgift og forsikring inkludert, samtidig som man får med 10 timer (600 minutter) med hurtiglading hos Fortum Charge & Drive (med verdi 2,5 kr pr minutt lading * 600 min = 1500 kr). Dessuten er skifte av klosser og skiver, samt "skifte av slitedeler som ikke omfattes av garantien" (direkte utklipp) inkludert.

20 000 km årlig kjørelengde er også inkludert.

Hva gjelder å komme seg ut av avtalen er man "bundet" i 12 måneder slik jeg ser det. Eller sagt på en annen måte: Du er bundet de første 6 månedene, for deretter å ha 1 måneds oppsigelsestid. Men etter det så er en nødt til å betale for det tapet eier av bilen (leasingselskapet) pådrar seg ved at du går ut av avtalen.

SitatHvis avtalen heves av eier eller sies opp av leietaker, eller avtalen faller bort av andre grunner, er
leietaker forpliktet til – foruten å levere motorvognen tilbake etter § 18 - å betale til eier:
1. Alle forfalte ubetalte leieterminer og sidekrav som springer ut av denne avtale med tillegg av krav
som nevnt i § 8. Dette gjelder også vederlag for bruk som oppstår etter at avtalen er opphørt, men før
motorvognen er levert tilbake som bestemt i § 18.
2. Erstatning for det tap eieren lider som følge av at motorvognene leveres tilbake før ordinært opphør
begrenset oppad til summen av gjenværende leier, dog maksimalt seks – 6 – måneders leie. Som tap
regnes også påløpt ekstra mva etter mval § 9-6 som følge av at leieforholdet avbrytes. Erstatning
etter dette ledd kan ikke kreves dersom oppsigelsen skyldes helsemessige forhold som nevnt i § 4, 2.
ledd.
Eiers krav blir å redusere med det beløp eier oppnår ved salg av motorvognen (evt forsikrings- eller
hevningsoppgjør) fratrukket omkostninger og avtalt restverdi. Innbetalt startleie refunderes ikke i noe
tilfelle.

Ved innlevering av bil er det takstmann fra NAF som går, sammen med utleier og leietaker, gjennom bilen. Det er forøvrig sendt ut en veiledning på hva som regnes som normal slitasje og unormal slitasje, og det har jeg vedlagt. Så kan ekspertfolk se om jeg har inngått en god deal eller ei!  ;)

Men for min del er denne avtalen gull, rett og slett. Jeg har fra før av en Golf stv 2002 1,6 bensin, og jeg kommer til å spare mellom 300 og 700 kr i måneden basert på kjøring det siste året (og da har det vært minst mulig kjøring gjennom bomringen), samt gratis bompasseringer.

I tillegg har du muligheten til å leie ut bilen og spare noe av kostnadene:
Ved å leie ut 20 dager i året har man følgende regnestykke på inntekter:
400 kr pr dag * 20 = 8000 kr for 20 dager

Km-kostnader for utleier (leietaker kan kjøre opptil 150 km pr dag ved leie, og 0,8 km er overkjøringssatsen til leasingselskapet):
150 km * 20 = 3000 km for 20 dager
3000 km * 0,8 (overkjøringssats per km) = 2400 kr

8000 kr - 2400 kr = 5600 kr netto besparelse ved å leie ut i året, gitt 20 utleiedager totalt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA