Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Max rekkevidde 25 km etter lading ?

Startet av Knusse, lørdag 26. desember 2015, klokken 21:25

« forrige - neste »

E_S

Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. november 2015, klokken 17:13

Bare et spørsmål; hva gjør dere da der hvor nettselskapet ikke tillater større 1-fase kurser enn 16A for elbillading? F.eks Eidsiva har jo satt grensen der.

Montere 3-fase? Det har de sjelden innvendinger mot, og om man bare belaster en av fasene vet de jo ikke noe om..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Homecast

Sitat fra: E_S på fredag 20. november 2015, klokken 22:05
Sitat fra: jkirkebo på fredag 20. november 2015, klokken 17:13

Bare et spørsmål; hva gjør dere da der hvor nettselskapet ikke tillater større 1-fase kurser enn 16A for elbillading? F.eks Eidsiva har jo satt grensen der.

Montere 3-fase? Det har de sjelden innvendinger mot, og om man bare belaster en av fasene vet de jo ikke noe om..

Når fikk man plutselig 3 fase lader for 230V da? det er nemmlig det som er i områdene der!
og folk er generelt lite interresert i å investere i en 22kw lader når de egentlig ønsker seg 7,4 kw.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

v-i-c

#17
Sitat fra: Homecast på lørdag 21. november 2015, klokken 09:24
Når fikk man plutselig 3 fase lader for 230V da? det er nemmlig det som er i områdene der!
og folk er generelt lite interresert i å investere i en 22kw lader når de egentlig ønsker seg 7,4 kw.

Jeg forstår ikke at folk kan finne på å kjøpe en elbil med maks AC ladekapasitet på 7,4 kw, når det er mulig å kjøpe noe som er langt bedre og faktisk også rimligere.

Edit : de uten sans for IRONI slutt å les  ;) ;) ;)

Dersom en får lov å sette opp et trefase 230V blå stikk kontakt med fire "pinner" så får en bare en av disse "hobby"-bedriftene som betjner dette markedet til å levere en lader med riktig kontakt som plukker ut 32A og leverer 7,4 til bilen.
:(  :) :( Om man samtidig ødelegger stabil strømforsyning i området er uvesentlig. >:(  ;) >:(
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Gliderman

#18
I følge salgstallene, så er det ikke så mange som ser problemet ditt med manglende 3fase lading, v-i-c. Men en dag kommer det interessante biler med 3 fase lading i tillegg til hurtiglading, og da kan det fort vekk hende at det kommer en ny bil i gården.

Sitat fra: MrBacardi på lørdag 21. november 2015, klokken 08:12
Her er førstegangsregistreringer i Norge så langt nå i november (pr. 21. nov):

663   Volkswagen   Golf
325   Kia   Soul
277   Nissan   Nissan Leaf
232   Bmw   I3
135   Tesla Motors   Model S
88   Renault   Kangoo Z.e.
83   Volkswagen   Up!
49   Mercedes-benz   B 250 E
48   Citroen   C-zero
41   Renault   Zoe
37   Nissan   Nissan E-nv200
18   Peugeot   Partner
12   Peugeot   Ion
11   Mitsubishi   Mitsubishi I-miev
5   Citroen   Berlingo
5   Smart   Electric Drive
2   Ford   Focus Electric

Totalt 2031

(Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.)

Av disse er laveste regnr EL 13684, høyeste EL 84088
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Knusse


Nå handlet denne tråden først og fremst om det er noen åpenbare fordeler eller ulemper med fasmontert lader vs kabel (løs). I dette tilfellet vil kabelen være permanent fast i CEE-stikket.
Ikke meningen å stoppe en fin diskusjon  :-X

CitB59EL

Her kommer mine erfaringer etter 40000 km med Berlingo og 12000 med B klasse. Begynte med å få lagt opp vanlig stikk kontakt med 16A kurs for 2 år siden. Ladet med original kabel mest på 8A og noen ganger med magnet trikset på 14A. Kjøpte så en 6-10-16A lade kabel med blått CEE stikk som jeg kjøpte overgang til. Ble litt overrasket første gangen jeg ladet med den juster bare kabelen at ladetiden IKKE ble vesentlig kortere enn 14A... Så da tok jeg å målte. Den trekker 14.4 A maks mens 14A original kabel trekker 13,8A... altså ikke store forskjellen.

Når vi kjøpte B klassen fikk vi montert Både CEE stikk ved på det gamle 16A kontakten samt at vi fikk montert Ladestasjon med Type2 uttak.-230V 16A. Dette for å ha mulighet til å lade begge biler og prisen på 11000 kr ferdig montert var spisbar.

Etter vi fikk montert ladestasjon så bruker vi bare den... Berlingon lader raskere fordi at den lader med 16a. Ladingen går ca 1 time raskere enn på justerbar 16A lade kladd... På B klasen er det maks 13A ved stikk kontakt å ta tar det mange timer lengre enn ved 16A lading.

Det er lagt opp 4mm med 20A sikring for at stasjon kan brukes 24/365 om nødvendig uten fare for varmgang eller spenning fall av betydning. Det er enklere å "bare" koble til kabel enn lade kladden

Dette er mine erfaringer andre har sikkert andre erfaringer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA