Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pimp my Think

Startet av kjellma, onsdag 18. april 2007, klokken 01:23

« forrige - neste »

kjellma

saxo 2000 60000km

elektrolux

Høres ut som et greit forslag.

Det kan være med på å få folk som kjører minibuss kun grunnet tilgang til kollektivfeltet, til å velge Elbil i stedet.

Kan ikke se noen gode grunner til at minibuss som ikke er i rutetrafikk skal kunne fortsette å kjøre i kollektivfeltet.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HHF

Tror det ikke før jeg ser det. Minibusser i kollektivfeltet har jo ingen forstått poenget med, men det har aldri skjedd noe. Noen må kjøre minibuss og samtidig være verdens beste lobbyist tror jeg.   ;D
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ilmarw

Polestar i bestilling

elektrolux

Kult, og på tide.

Får bare håpe at hybridbilen ikke får tilgang, for da blir det snart fullt. Se under sakset fra nevnte artikkel.

"Flere av instansene er imidlertid kritiske til at forslaget ikke er nøytralt i forhold til teknologi, og mener at også de som kjører andre typer miljøvennlige biler, må få lov til å bruke de nesten køfrie kollektivfeltene."

Dersom hybridbiler skal inn i kollektivfeltet, vil jeg kreve samme retten for konas nye Smart, som er mer miljøvennlig enn Prius, og dobbelt så miljøvennlig som en Lexus. Faktisk er de aller fleste "vanlige" biler mer miljøvennlige en en Lexus hybrid  >:(

Nei dette feltet bør være forbeholdt kjøretøy uten CO2 i eksosen, så som elbiler og hydrogenbiler. (selv om også disse bilene er med på å produsere CO2 for produksjonen av energien de går på)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ilmarw

Vel, det er jo ikke bra for oss at det blir fullt. Likevel, elbilbilister har fått mange fordeler her i landet, men elbilen vil foreløpig ikke bli en bil for alle. Sånt sett er det viktig at folk får et insentiv til å gå over til hybridbiler, slik vi fikk insentivet til å gå over til elbil gjennom en rekke fordeler. Hybridbiler er tross alt bedre enn vanlige fossilbiler, spesielt når det kommer til bykjøring.
Polestar i bestilling

elektrolux

Sitat fra: ilmarw på onsdag 08. august 2007, klokken 13:21
Sånt sett er det viktig at folk får et insentiv til å gå over til hybridbiler, slik vi fikk insentivet til å gå over til elbil gjennom en rekke fordeler.

Dersom folk, og politikere bare fikk øynene opp for at det ikke er om å gjøre å gå over til Elbil, men derimot supplere med Elbil, hadde mye vært oppnådd.

Om bil nr. 2 blir en hybrid i stedet for en fossil er bare en bonus.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ilmarw

Skjønner poenget ditt, men jeg mener at det ikke burde være slik at alle derfor skaffet seg to biler. Selv bruker jeg bare elbil. Sammen med alternativer som bilkollektivet.no kan mange dekke bilbehovet uten å eie to biler.
Polestar i bestilling

espen

SitatSånt sett er det viktig at folk får et insentiv til å gå over til hybridbiler, slik vi fikk insentivet til å gå over til elbil gjennom en rekke fordeler.

Dette er veldig feil!  For det første så har hybridbiler allerede en avgiftsfordel som monner. Bare se på Prius, som Toyota ikke klarer å dekke etterspørselen etter (Når jeg skulle prøvekjøre en Prius var ihvertfall selgeren mest interessert i å selge meg alle andre biler enn Prius...)

For det andre: Det er bedre miljømessig om folk beholder den gamle "bensinslukeren" litt til og venter med å kjøpe ny bil til det kommer en ren elbil eller en plug-in hybrid som dekker behovet. Det er en misforståelse og en myte at høy utskiftningstakt i bilparken gir miljøgevinst. Med mindre man bytter til en bil som dramatisk kutter utslippene, mao. bytter til elbil.

Hemmeligheten er at en elbil er ca 4 ganger mer energiøkonomisk enn en fossilbil. Dette skyldes hovedsakelig forbrenningsmotorens ineffektivitet.

HHF

Viktig poeng det som espen skriver her - tror altfor mange glemmer miljøkostnaden ved bilproduksjonen! Det skal temmelig mye avgass-gevinst til på et bilbytte før man kan si det har en netto positiv miljøeffekt.

Videre vil jeg også si meg enig med dem som er mer opptatt av reelle utslippsverdier enn av selve teknologien når man diskuterer både det ene og det andre. F.eks virker det latterlig om en Lexus SUV hybrid skulle få adgang til kollektivfeltet fordi den er hybrid, mens en liten Smart Roadster som bruker 3 ganger mindre drivstoff skal holdes utenfor ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

ilmarw

Er med på logikken her. Jeg mener ikke at alle skal løpe og kjøpe seg en ny bil med en gang teknologien blir tilgjengelig, men at man blir oppfordret til å kjøpe en hybridbil neste gang man skal kjøpe bil.

Det med miljøkostnadene ved bilproduksjon er jo nettopp grunnen til at jeg mener at ikke alle skal måtte ha to biler (jfr. supplering).
Polestar i bestilling

elektrolux

#12
Sitat fra: ilmarw på torsdag 09. august 2007, klokken 12:39

Det med miljøkostnadene ved bilproduksjon er jo nettopp grunnen til at jeg mener at ikke alle skal måtte ha to biler (jfr. supplering).

Fordelen med 2 eller flere biler, er at bilene kan være bedre tilpasset bruken. Selv har jeg lenge hatt 5-6 biler + motorsykkel og moped, men dersom en har lite plass vil en Elbil + en varebil/camper kunne dekke alt fra småturer til butikken for å kjøpe en dorull, til ferieturer rundt hele Europa for familie på 4 + hente gipsplater når en pusser opp i huset.

Der finnes ikke biler som klarer alt dette, og som samtidig er miljøvennlige.
Den blir enten for stor for dorullen, eller for liten for gipsplatene.

Det kule er at begge de nevnte bilene har minimalt med avgifter. Elbil har nærmest ingenting, og en VW california, eller MB Marco Polo har kun 22% avgift sammenlignet med personbiler.

Kjøpt brukt blir det ingen ekstra produksjonsutslipp, og prisen blir ned mot 200 000 for begge 2.

Et annet moment er at en også slipper å være uten kjøretøy mens en har service, og en får ekstra plass til overnattingsgjester som måtte dukke opp.

Ulempen er selvfølgelig at staten ikke legger spesielt godt tilrette for dette ved å forlange årsavgift på kjøretøy, uavhengig av bruk. Dermed blir det ganske dyrt hver gang årsavgiften skal betales.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mollerup

Sitat fra: HHF på torsdag 09. august 2007, klokken 10:46
Viktig poeng det som espen skriver her - tror altfor mange glemmer miljøkostnaden ved bilproduksjonen! Det skal temmelig mye avgass-gevinst til på et bilbytte før man kan si det har en netto positiv miljøeffekt.

Jeg har fått høre at det i den totale levetiden for en Prius er større CO2-utslipp enn tilsvarende for den såkalte miljøverstingen Hummer! Grunnen er at Hummer er billig å produsere, mens Prius bruker mye aliminium o.l. som krever masse energi å produsere. Jeg har dessverre ikke noen referanse på dette. Noen som har?

Skulle også likt å sett en tilsvarende sammenligning mellom elbiler og Hummer.
Oslo - Saxo 2002 - C-Zero 2011

elektrolux

#14
Det er ikke lett å få med seg alt i et slikt regnestykke.

En grei tommelfingerregel er prisen DU betaler for gildet.

Sammenligner en totalprisen for en Hummer til 600k + driftskostnader for 200000 km mot tilsvarende for en Prius, er jeg sikker på at Priussen kommer gunstigst ut.

Dette blir et grovt overslag, der avgifter forsøker å regulere dine kostnader. Likevel mener jeg der er en sterk sammenheng mellom DIN kost, og belastningen dette har på miljøet.

Resonerer en videre vil kjøp av en gammel Volvo som nesten ikke bruker deler, og som heller ikke oppmuntrer til mer kjøring enn strengt tatt nødvendig, være både billig og miljøvennlig. Skaden er allerede skjedd, og jo lenger en kan holde ut lidelsen det er å kjøre den, des ferre nye biler må det produseres.

Noen som mener jeg er helt ut å kjøre med disse argumentene må gjerne komme med fakta.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA