Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglading utenfor Strømstad (clever)

Startet av tomrh, mandag 30. november 2015, klokken 20:31

« forrige - neste »

tomrh

Det er en egen luftkanal fra varmeapparatet direkte til batteriet. Denne er i bruk kun for å kjøle det mens man hurtiglader. På myimiev forumet har noen funnet ut at man bare kan løsne et par skruer, og så manuelt aktivere denne kanalen med varmluft om man vil. Varmt batteri hjelper jo på rekkevidden. Se http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=1515&start=14 og videre i tråden for bilder og info.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Enda bedre om man kunne ha overstyrt aktiveringssignalet til denne luftkanalen med en bryter. :)
Bør være mulig? (Er litt inspirert av et klimahack til Leaf som jeg nettopp har skaffet komponenter til).

En annen fordel med å varme opp batteriet er at hurtiglading går raskere. Det er bl.a. stor forskjell på om batteritemp er under frysepunktet eller ikke. Så de siste kilometrene før man når fram til hurtiglader i minusgrader kunne man evt. kjøre varmen på max og lede til batteriet.

Batteriluften kan evt ledes tilbake inn i kupéen igjen ved å lage et hull nedenfor baksetet, dette er også tatt opp i den tråden jeg linket til.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

svingen

Kan skrive under på att de går sykt sein måtte lade 2kw på hurtiglader I -14 I vinter brukte vel 15 min normalt ville de ta 3 min,ser helt klart nytte verdien :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

MEM76

SitatDet er en egen luftkanal fra varmeapparatet direkte til batteriet. Denne er i bruk kun for å kjøle det mens man hurtiglader

Kanalen blir også brukt til oppvarming av batteriet. Batteriet varmes opp av varmeapparatet når alle punktene under er sanne:


  • Bilen er tilkoblet laderen
  • SOC er over 30%
  • Batteritemperaturen er mellom -29°C og -25°C

Ladingen skrues av dersom batteritematuren er -30°C eller lavere.

Enkelte brukere har uttrykt bekymring å hacke systemet for å varme det ytterligere opp. Batteriene har høyere varmekapasitet enn luften, og det er en bekymring at man lurer bilen til å tro at batteriene er varmere enn det de er fordi at luften rundt dem er blitt varmet opp. Dette kan medføre at batteriet kjøres for hardt iforhold til deres tempratur.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

tomrh

Sitat fra: MEM76 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 11:59
Enkelte brukere har uttrykt bekymring å hacke systemet for å varme det ytterligere opp. Batteriene har høyere varmekapasitet enn luften, og det er en bekymring at man lurer bilen til å tro at batteriene er varmere enn det de er fordi at luften rundt dem er blitt varmet opp. Dette kan medføre at batteriet kjøres for hardt iforhold til deres tempratur.
Det kommer an på om temperatursensor er plassert inne i selve batterimodulen eller på utsiden.

Jeg vil anta det første siden jeg har opplevd å kunne hurtiglade raskt i kuldegrader etter lengre kjøreturer med god varme i bilen. Og også etter å ha vært parkert i oppvarmede parkeringshus. Da har nok kjernetemperaturen i batteriet vært noe høyere enn lufttemperaturen rett utenfor.

Jeg tror bekymringen er grunnløs.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

#5
Sitat fra: MEM76 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 11:59
SitatDet er en egen luftkanal fra varmeapparatet direkte til batteriet. Denne er i bruk kun for å kjøle det mens man hurtiglader

Kanalen blir også brukt til oppvarming av batteriet.

Sikker på det? Har fått  svar andre steder som sier at dette ikke gjelder på biler solgt her men på biler solgt i USA/Canada.

Hvis det er slik at den starter varming når de punktene du nevnet er oppfylt, da burde det jo også være mulig å klare å få til en forvarming av bilen også. Kan det hende at dette kun gjelder i-miev da det vel kun er denne som selges i USA/Canade ?

SUNPWRD

Jeg synes topic er svært interessant!

Det som bekymrer meg er stor variasjon mellom cellenes temperatur. Det strebes etter å holde den til max ca 2 grader mellom varmeste og kaldeste celle hos flere bilfabrikanter. Ved litt sjekking på caniOn i går var celletemp mellom 2 grader. Etter 5 min hurtiglading var gapet 4 grader.

Men siden den "varme" lufta vil bevege seg gjennom samme kanaler inne i batterikassa som når den kjøler må en vel anta at luften ledes på en bra måte..
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

erik e

Starter på 5. vinter med EL-bil og er IKKE bekymret. Kom Vinter med kuldegrader og snø.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

MEM76

Tenkte det kunne være relevant for enkelte å se hvordan kjølig batteri påvirker effekten.

Har kombinert effekt og temperatur, og ser at bilen begrenser ladingen til 1C når batteriet er kaldere enn 12°C.

Ang bekymringen over at man lurer kan temperaturfølerne med å varme opp luften, finner jeg nå lite sannsynlig.

Årsaken til det er at det er 3 sensorer i en batterimodul med 4 celler, og 6 i en med 8 celler. Dvs at det er svært stor sannsynlighet at temperatursensorene ligger mellom cellene.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

SUNPWRD

Kanskje litt på siden av, men.. Når jeg har på dieselvarmern har jeg temperaturvrider på den grønne prikken. Men før den står på grønn prikk må den ha vært oppe på varm. I motsatt fall, at den var på det blå område før grønn prikk, kommer det ikke varme inn i bilen. Kan det tenkes av luft sendes ned batterikanalen i ved "blå til grønn" flytting av temp hjul?
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

MEM76

Sitat fra: Argi på søndag 22. november 2015, klokken 22:15
Kanskje litt på siden av, men.. Når jeg har på dieselvarmern har jeg temperaturvrider på den grønne prikken. Men før den står på grønn prikk må den ha vært oppe på varm. I motsatt fall, at den var på det blå område før grønn prikk, kommer det ikke varme inn i bilen. Kan det tenkes av luft sendes ned batterikanalen i ved "blå til grønn" flytting av temp hjul?

Denne tråen handler om å hacke bilen, slik at batteriet kan varmes opp..

Det er en bryter som sender luft inn i batteriet, isteden for til beina (footwell). Dette blir brukt til å kjøle ned batteriet når enn hurtig-lader.. Det er ingen bruker-innstillinger på varmeapparatet som åpner denne luken.

For at en dieselvarmer skal fungere, så må varmeapperate ha stått på "varme" før bilen blir skrudd av. Dette er fordi at disse lukene flytter kun på seg når bilen er på...

Du kan ha den på "ingen" varme etterpå, fordi dette skrur kun av pumpen og vannvarmeren.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Rav4_EV

Det er batterienes temperatur som er hinder for raskere lading ved kulde. På grunn av høyere indre motstand vil spenningen øke og bilen vil redusere ladestrømmen. Temperatursensorer har bare innvirkning ved varme, der man ønsker å redusere ytterligere temperaturøkning i batteriet for å hindre skade.

En annen ting ved å tilføre varm luft inn i pakka er følger av kondens og eventuell overslag.
Varm fuktig luft vil kondensere på kalde batterier.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA